Lauterbacher L3 Evo

Alla Onroad-projekt
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 07 Aug 2011, 10:55

Misstänkte nästan det! Fick det inte att stämma alls, dom C-däck jag har har jag inte fått någon värme i alls!

Hmm..limma... problemet är att jag verkligen avskyr att limma däck! Men ska man kunna hålla samma tempo så krävs nog fräschare däck.

Jag funderar allvarligt på att köpa en nyare bil också..(nästan besatt av tanken :drool: :lol2: ) Velar lite mellan någon begagnad Harm eller RS5.. Möjligtvis en harm SR1 för att köra GT, men dom har en ny på g, och frågan är väl om jag orkar vänta på den.. oklart när den kommer.

Någon som har något intressant till salu, så skicka PM ;)

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
snowman
Posts: 541
Joined: 05 Nov 2009, 14:18

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by snowman » 07 Aug 2011, 18:06

Rallyfinnen wrote:Misstänkte nästan det! Fick det inte att stämma alls, dom C-däck jag har har jag inte fått någon värme i alls!

Hmm..limma... problemet är att jag verkligen avskyr att limma däck! Men ska man kunna hålla samma tempo så krävs nog fräschare däck.

Jag funderar allvarligt på att köpa en nyare bil också..(nästan besatt av tanken :drool: :lol2: ) Velar lite mellan någon begagnad Harm eller RS5.. Möjligtvis en harm SR1 för att köra GT, men dom har en ny på g, och frågan är väl om jag orkar vänta på den.. oklart när den kommer.

Någon som har något intressant till salu, så skicka PM ;)
Tålamod, Finnen, Tålamod!!!! :wip:
MCD.... 4WD :) http://www.rcbash.se/forum/viewtopic.ph ... 2&start=45
FG BASE (BeetleAsphaltSnowmanEdition)

....och några 1:1 fordon!!!!

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 07 Aug 2011, 21:30

Jag har grejat lite i verkstan idag för att stilla mina begär ;)

Började med att sätta ihop servoräddaren som hoppade isär i Lidköping. hade tyvärr ingen låsring i rätt dimension, så det fick duga med ett c-clips.. Hoppas det håller.

Framvagnen har inte varit riktigt 100 på bilen sedan jag köpte den. Även om bärarmarna varit identiska, så har caster-justeringen fått stå olika för att castern skulle vara samma på båda sidor. Idag fick jag för mig att gå till botten med problemet. Bara att börja med att riva allt av bottenplattan :hammer:

Eftersom bulkheads:en sitter i bottenplattan utan att vara ordentligt låsta sinsemellan, så är det viktigt att dom sitter monterade plant på plattan. Jag började med att rikta plattan lite till, den har nog fått sig en liten knäck i framkant vid någon av mina krasher. Sedan fräste jag nya anläggningsytor i plattan för bulkheads:en (tog ca 1/10). Plattan är lite lätt u-formad i längsled, och det är inte värt att försöka rikta, det borde dessutom göra den lite styvare.
Så här fräste jag:
Image

Sedan tog jag båda bulkheads och satte ihop dom med 8mm axelstål i varje bärarmshål. Då kunde jag se att det inte var helt exakt matchning på hålen för övre bärarmarna. Detta hade jag missat innan.. :doh:
Någon 1/10 fel här, och det blir snabbt någon mm längst ut på bärarmen. När jag riktat bulkheads:en satte jag dom (fortfarande hopmonterade med axlar) i fräsen och planade ytan mot bottenplattan. Sedan var det bara att montera.

Image

Surprise, nu stämmer det med caster-justeringen ;)

Som nästa var det dags för ändröret på pipan som lossnade i Lidköping. Jag har väl antingen agerat bromskloss och blivit påkörd, eller glömt att kolla backspegel när jag backat.. ;)
Fick bli en omgång med alu-lodet och gasolen. Har inga bra erfarenheter av det hållfasthetsmässigt, men borde kanske klara sin uppgifta att hålla röret på plats i detta fall..

Image

Så var det dags för setup(igen).. Nu gick jag på fabriksinställningarna på bilen, så jag kapade dom röda progressiva 1½ varv (samma som dom lokala förmågorna gör med sina 740.. ;) ) och monterade i fram.
I bak fyllde jag med 3000 dämparolja och monterade original gröna fjädrar. Nu är den väldigt seg i dämpningen bak, men efter lite spionage i Lidköping så kunde jag konstatera att bla en viss rs5:a också var väldigt seg i bakdämparna, så det kan nog vara bra ändå kanske? ;)
Tar ju lite emot att gå ifrån sina egna teorier när man vet bäst själv ;) Vad fan vet den där Markus Feldmann som påstår att man ska 3000-5000 i bakdämparna på denna bil? :lol2: Nåja, man får ju prova bara för att bevisa att han har fel och jag har rätt! :sunglasses:

Image

Tog dessutom och tvättade luftfiltret, så nu är den nästan som ny!

Image

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by wrep » 07 Aug 2011, 23:51

varför kapade du fjädrarna när du kör med höjdjusteringen påställd flera mm :hmm: :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 08 Aug 2011, 11:06

Jag följde han Feldmann blint ;)
Påverkar nog karaktären på fjädern om man tar bort en del av det 'progressiva' tätlindade delen av fjädern.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 08 Aug 2011, 20:23

Batterier på laddning för lite test imorgon.
Hoppas bilen funkar klockrent nu, för snart är det nog dags för en ny projekt-tråd för banbil, mer än så säger jag inte för tillfället.. ;)

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 08 Aug 2011, 20:30

Fick förresten rullagren jag beställt till vipporna i fjädringen också, men dom blir inte monterade idag.

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by wrep » 08 Aug 2011, 20:33

Han feldman är ju inte direkt långsam så han råd är inte att förakta :)

Jag har gjort det felet ofta hittils att jag försökt tänka själv enligt mina erfarenheter från riktiga bilar osv... men det går mycket fortare att få ordning på bilen om man kör "Monkey-see-monkey-do" istället.... dvs lyssna på folk som kör snabbt och ta deras råd på allvar även om man inte fattar varför eller de inte kan förklara teorin bakom. För de flesta teorier från riktiga bilar är inte överförbara till dessa bilar pga att allt är så extremt här... tex mycket mindre krängning osv
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 08 Aug 2011, 20:41

Ja, så är det nog! Synd att man är så enveten bara! :lol2:

Blir intressant att se hur den beter sig med denna setup! Jag misstänker dämpningen bak är största skillnaden, för nu känns den stenhård bak, även om fjädrarna jag satte dit kändes lite mjukare vid 'klämtest'.
Innan hade jag dämpningen mer åt det 'följsamma' hållet, men ändå så pass hård att den inte gungade till när man lyfte bakvagnen någon cm och släppte ner den.
Nu rör sig fjädringen knappt alls när man gör så..

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Bjuggen » 08 Aug 2011, 21:24

Rallyfinnen wrote:Batterier på laddning för lite test imorgon.
Hoppas bilen funkar klockrent nu, för snart är det nog dags för en ny projekt-tråd för banbil, mer än så säger jag inte för tillfället.. ;)
Grattis. Ska bli kul att tampas på banan :thumbsup:
Billös expertkommentator..

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 08 Aug 2011, 21:25

Kommer du imorgon kväll?

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Bjuggen » 08 Aug 2011, 21:29

Rallyfinnen wrote:Kommer du imorgon kväll?
Inte imorrn. Men planerar torsdag!!
Billös expertkommentator..

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 09 Aug 2011, 19:26

Ok, får se om jag fixat bilen till dess..

Körde lite grann idag, och justerade setupen lite, den var rätt överstyrd i början, men lite mer krängare och mindre caster fram, så blev det rätt bra. Tydlig skillnad på beteendet nu jämfört med innan. Den spinner lättare på innerhjulet, men är samtidigt inte så svajig/slingrig i bakvagnen som den var innan.

Nu till problemen: Precis när jag började få till setupen, så började motorn gå dåligt, mest efter vänstersvängar inbillar jag mig.. började när tanken var på 1/3 ungefär. Lät precis som den inte fick tillräckligt med soppa. Blåste ur förgasarn lite, kollade filtret i tanken så det låg rätt i tank-foamet, soppa i blåsan, tankluftning, hade loss förgasaren och kollade packningarna osv. Såg ut som tätningsytan på insuget hade deformerats en aning, men det var ytterst lite isåfall, och jag såg inga tecken på läckage. Brukar ju bli oljigt och fastna damm runt packningen då.
När jag testade i depå verkade allt ok, men så fort jag började köra fick jag samma problem igen :hmm:

Orkade inte stå och krångla med det vid banan, så jag packade ihop och åkte hem. Får se om jag orkar ta tag i det imorgon efter jobbet..

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 10 Aug 2011, 20:57

Idag har jag grejat lite igen! :hammer:

Började med soppaproblemet. Tog ur motorn och granskade, och det visade sig att cylinderpackningen läckt, fast bultarna satt fast..hade läckt mellan kopparpackningen och vevhuset. Packningssilikonet var helt enkelt borta på ett ställe. Inget stort läckage, men det har ändå fuktat där. När jag ände hade isär, tänkte jag att jag får sluta fega med squishen, gjorde en tunnare packning, så nu ligger squishen på 0,3mm :rock:
Har ju förbättrat kylingen, så jag får testa om den inte ska klara det utan att tappa effekt pga värme.
Planade till insuget också, men det var inte mycket det hade deformerats, gnuggade lite mot sandpapper på plan yta för att få det bra.
Efter jag monterat ihop motorn och satt den i bilen skulle det provstartas. Testade luta bilen och fick samma problem med soppa som vid körning, den sög luft! Satte dit en genomskinlig slang, och såg hur den drog luft när jag lutade bilen åt ena sidan. Plockade ur tanken för att reda ut det ordentligt. Tyvärr kunde jag inte se något fel, men bytte slangen i tanken och genomföringsröret och satte dit allt igen, och vips så var det ok! :hmm:

Idag hämtade jag vågarna och en Imax b6 laddare jag beställt från kina också. Testade laddaren på NiMH mottagaracken, och den verkar ju funka het ok, även om dom tydligen har lite bekymmer med lipo: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=746574

Sedan skulle vågarna inspekteras. Fyllde en 1,5L flaska med vatten och la den på varje våg. Tre visade samma, och en visade 1g mer. Det duger med marginalför mina syften!

Här ser man då syftet med vågarna:

Image

Fick rätt vettiga resultat tyckte jag. Syns dåligt på bilden, men jag har ca 3kg per bakhjul och 2kg per framhjul, dvs 60/40 viktfördelning, med tom tank och utan kaross. Bilen är aningen tyngre på vänster sida, kunde kanske flytta acken till andra sidan för att kompensera.. eller bara skita i det :)
Tweakningen hade jag gjort helt manuellt, och vikterna per hjul var helt ok tyckte jag. Har inte räknat på det, men känns som dom är inom toleranserna. Jag gjorde så att jag tryckte ner fjädringen fram och bak, och lät den fjädra ut innan jag läste vikterna.
Får ju tillägga att min 'bräda' är långt ifrån perfekt, jag behöver något bättre, men jag tweakade på den och vägde på den också.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by J.A racing » 10 Aug 2011, 21:07

Ja det där ser ju intressant ut, ska bli kul och höra vad du kommer fram till. Mina kollegor höll på och räknade på de där på min SS, men sen vart det inget mer av det.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests