Lauterbacher L3 Evo

Alla Onroad-projekt
User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by J.A racing » 14 Aug 2011, 11:06

Ah kommande, ny kärra på G? :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 14 Aug 2011, 11:09

Yes! Kommer projekttråd och bilder när jag har grejerna hemma!

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 14 Aug 2011, 18:58

Nu har jag fixat pipan.. Det var svårt att få tillräckligt med värme i pipan för att få lodet att flyta ut bra, även om jag blåste på max med gasolen. Nåja, jag har gjort ett försök, och det verkar tätt, och jag har haft igång bilen en stund, och det höll ihop såpass iallafall :roll: Lär ju märka på banan om det håller eller inte.
Så här ser det ut:
Image

Sedan tog jag och snitsade till bänksivan lite, så nu är den rätt storlek och har ett handtag. Alla kanter är rundade också ;)
Funderar på tre gummifötter på undersidan, och ett par på kanten man ställer ner den på när man bär i handtaget.
Får se var jag kan hitta lämpliga gummifötter.

Fick tipset att lacka den med båtfärg också. Garage-grannen tävlar i billjud, och lackar sina lådor med någon typ av tvåkomponent båtfärg från biltema. Han säger det blir en blank och tålig yta av det.

Image

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 27 Aug 2011, 17:01

Eftersom inte lödningen på pipan höll mer än några tankar, så bytte jag till Mielke-pipan idag, och satte ut en annons på bilen. Får väl se om någon nappar, annars är det att vänta till våren då suget borde vara större.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 08 Sep 2011, 20:58

Idag körde jag lite med Lautern igen. Lånade ut den till brorsan så han kunde testa lite, men var tvungen att justera setupen lite innan den var tillräckligt lättkörd.
Brorsan körde väl en tank eller två, sedan sa tändspolen upp kontraktet, så det får bli en ny tändspole. I övrigt kändes det som det var bra fart på den faktiskt.. och brorsan började hitta runt banan skapligt också.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 09 Sep 2011, 19:40

Tog några varv med denna på Väst8 idag, men hade lite bekymmer med radion, en kass 2-kanals.. tappade kontakten ibland.

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by S 500 R » 09 Sep 2011, 19:45

Ja, den betedde sig lite lustigt i bland.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 10 Sep 2011, 18:48

Visade sig att bromsen låg på i fram, och det blev värre när man kört en stund, men det var bara att justera lite så var den ok.
Brorsan nötte en massa varv med den idag, och det gick ganskla bra ibland, och sämre ibland..


Han vrängde till bakhjulet mot staketet, men det var bara att sätta dit igen, hade bara hoppat ur lederna.
Image

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 17 Jan 2012, 21:44

Ska kanske uppdatera lite här..

Brorsan har liksom 'adopterat' denna bil, och har grejat lite med den senaste tiden. har varit lite allmän genomgång med nya lager, fixat lite glapp och krash-skador odyl. Bla var växellådshuset spräckt på 5755 styrservot, så han fick byta det, åtgärdat lite glapp i servoräddaren odyl.
Han har också inhandlat en likadan 3PJ 40MHz som jag har (tack Malte), och konverterat den till 2,4GHz. Fungerande budget-concept, även om den radion är lite krånglig i menyerna.

Motorn sitter dessutom i bänken, och den har såpass våldsam botten med mielke-pipan, så vi/jag funderar på att göra något.. En topp på ca 2,4Nm omkring 10k (om jag minns rätt), ungefär där kopplingen går in, då blir det lätt kast i bakvagnen ut ur böjarna.. Den varvar fint ändå, drygt 18k, men momentet borde få lite mer spridning. Alternativen är väl egentligen mer portning eller annan pipa.. men jag inbillar mig att dom flesta piporna kommer ge en liknande topp.
Återstår väl bara att inse att jag blir tvungen att avsätta en dag på den motorn också.. :doh:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 19 Feb 2012, 18:34

Man kan säga att denna har fått sig en rejäl genomgång nu. Brorsan har haft isär och kollat det mesta.
Han har dessutom fixat bekymret jag hade med kullagren i vipporna fram, nu ska det nog hålla!
Idag har han fått en grundkurs i setup på den också.

Image

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 09 Apr 2012, 15:17

Monterade i 3-backarskopplingen i denna idag, fyllde tanken, provstartade och gjorde en vägning.
Vill känna på 3-backarskopplingen lite, och motorn som sitter i denna är mer portad och har registret högre upp, så den kopplingen passade bättre här.

Vikt:
Bak 6,37
Fram 4,8
Viktfördelning 43/57 (med framåtgående mielke side power)

Totalvikt: 11,17 med kaross och full tank (men slitna däck)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests