RS5 T10

Alla Onroad-projekt
Locked
Rallyfinnen

Re: RS5 T10

Post by Rallyfinnen » 29 Aug 2011, 18:22

I väntan på bättre väder snickrade jag ihop ett litet fäste för pipan idag.
Hoppas det ska gå att köra imorgon, men det ser ut att fortsätta med regn..

Image

Sponsor

Sponsor

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 30 Aug 2011, 20:20

Hann köra lite idag innan regnet öste ner..

Testade lite olika däck, men fick inget grepp överhuvudtaget! Jag har bara C och D-däck, två omärkta PMT (hårdhet M enligt säljaren), och ett par GRP utan märkning på däcksidan, och märkningen S2 och B i fälgen.. Trodde dom var vanliga B, men dom verkade vara ännu sämre än D-däcken.. Dom däck jag har funkar helt enkelt inte i det kalla höstvädret.. Jag försökte ladda hårt, med hjulspinn mm, men det räckte inte för att bygga värme.
Dessutom är jag övertygad om att glappet i fram (krängningen) ställer till det också, som 'grädde på moset' :(

Blir det inte varmt och sol (odds???)på lördag så skippar jag nog Lidköping, känns meningslöst att halka runt på gamla däck utan grepp och en bil som inte går att justera rätt pga glapp. Ska nog till riktiga däck och en genomgång på bilen innan det blir någon ordning på det hela.

Hade dessutom problem med förgasaren, verkar som jag hade lite läckage mellan cylinder och insug, blev bra efter jag haft isär och drog åt skruvarna.

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 30 Aug 2011, 20:29

Du har väl inte sålt den andra? Bara att köra med den på lördag...
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 30 Aug 2011, 20:42

Gamla däck är extra kinkiga... fått för mig att de bara tål ett visst antal uppvärmningar... Bara köpa däckvärmare... det behöver du ändå sen :rock2:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 30 Aug 2011, 21:04

Jo, Lautern är kvar, men det känns som ett steg tillbaka att köra den igen.. får se vad det blir. Har en del jobb att göra på 328:an för att den ska ha en chans att orka med ringen också.. :hammer:

Däckvärmare..? Trodde dom var i princip onödiga idag?
Kör man inte uppvärmning innan heaten på tävlingarna så man hinner bygga temp i däcken ändå? Jag tycker greppet brukar byggas upp på 2-4 varv om man har skapligt mjuka däck.
Eller menar du att man måste komma över en 'tröskel' mha däckvärmare, och sedan funkar däcken under körning även om dom egentligen är för hårda för bantemperaturen?

J.A racing

Post by J.A racing » 30 Aug 2011, 22:28

Man använder värmare även idag och jag tror det är extra bra tidigt på våren och nu. Testa ett par nya GRP C eller B, så lär det nog greppa bättre. Har också märkt att tempen inte hålls kvar i däcken när dom blir slitna, men det kanske inte är så konstigt. Mindre gummi kvar kyls ner fortare :hmm: sen är väl greppet i slitbanan och inte i stomgummit. :sunglasses:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 30 Aug 2011, 22:48

J.A racing wrote:Image

Däck rekomendations tabell
Här ser man däck/asfaltstemp.... tror det är A-däck som gäller nu om solen inte är uppe..

Jo man använder värmare.... man hinner inte få upp tempen ordentligt annars.. banan är ju bara öppen 3 minuter före heatet... har du en vass maskin måste du ju spara lite på soppan oxå.. vissa går tom in och toppar tanken när det är 30sek kvar
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 31 Aug 2011, 09:53

Naturligtvis har ni rätt angående däcken!

Nu har jag väl bara denna vecka kvar innan det är slut med körningen för i år, så det känns som jag får sikta på nästa år istället. Får ge bilen en genomgång i vinter, och köpa en hög med nya däck till våren.

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 31 Aug 2011, 09:54

Kom med till Lidköping nu... så jag kan köra i från dig :lol2:
ÄNTLIGEN klar med min 5b

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 31 Aug 2011, 15:59

S 500 R wrote:Kom med till Lidköping nu... så jag kan köra i från dig :lol2:
Skall du inte till Karlskoga till helgen?
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 31 Aug 2011, 16:18

Lusse wrote:
Skall du inte till Karlskoga till helgen?
Nopp, det blir Lidköping i stället! Måste tillfredsställa mitt onroadbegär.
ÄNTLIGEN klar med min 5b

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 31 Aug 2011, 19:21

Ja-ja, bara för att du tjatar så har jag växlat lederna idag, så jag blev av med glappet i krängaren! :lol2:

Jag fick två veckor ledigt till innan avresa till Tyskland, så nu är det inte sådan panik med 1:1 bil, och det finns mer tid för lite rc-körning också! :)

Nu återstår bara A och/eller B-däck då.. Det är för sent att beställa nytt och ha hemma innan helgen.. Någon som ska dit som har begagnat över så här i slutet på säsongen?

Återstår ju att se hur det blir med vädret också naturligtvis..

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 31 Aug 2011, 20:05

Rallyfinnen wrote:

Ja-ja, bara för att du tjatar så har jag växlat lederna idag, så jag blev av med glappet i krängaren! :lol2:

Jag fick två veckor ledigt till innan avresa till Tyskland, så nu är det inte sådan panik med 1:1 bil, och det finns mer tid för lite rc-körning också! :)

Nu återstår bara A och/eller B-däck då.. Det är för sent att beställa nytt och ha hemma innan helgen.. Någon som ska dit som har begagnat över så här i slutet på säsongen?

Återstår ju att se hur det blir med vädret också naturligtvis..
Gött :clap: ska bli kul detta... som sagt, hoppas att vädret håller!
ÄNTLIGEN klar med min 5b

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 31 Aug 2011, 23:31

Har suttit och fipplat lite med krängarna ikväll :ugeek:

Testade 'kräng-glappet' vid fullt utfrädrat (droop justerat först, inga dämpare på) genom att lyfta en sida i taget, och sedan satte jag olika distanser under hjulaxlarna och gjorde samma sak för att se att det var jämt genom hela fjädringsrörelsen.
Är inte kulan helt centrerad så blir detta fel.
EDIT: Beroende på krängarens placering så förskjuts kulan olika under fjädringsrörelsen, man får man se till att kulan är på mitten när fjädringen är i sitt normala läge (rideheight), inte vid fullt utfjädrat.

Jag hade inte fått detta 100% rätt kunde jag konstatera, men det var väldigt nära, så jag tvivlar på att det hade någon märkbar inverkan. Största förbättringen nu borde vara att glappet i krängaren fram är borta.
För övrigt väldit knepigt att justera krängaren rätt när det är glapp i bärarmslederna intill krängaren.. räcker inte att låta den hänga mot utfjädringsstoppen och känna efter lika glapp på båda sidor, amn får göra det med en distans på varje sida som jag beskrev ovanför..

Lång läroprocess detta, men med tålamodet nyttjat till max så ska väl även jag kunna lära mig.. :roll:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 01 Sep 2011, 21:02

Lite pyssel idag igen..
Tillverkade två 'skivor' att sätta på hjulaxlarna, med lite olika höjd beroende på hur man vrider dom, konstaterade att det kan vara bra för att kolla krängarna mm.

Image

Så var jag till Trollhättan och körde lite också. Hann köra nästan en tank innan det började regna denna gång..
Bilen var körbar idag, men inte 100 i balans, fortfarande lite överstyrt för min smak. Fabriksinställningen tycker jag är lite mjuk fram också. Jag lade ner dämparna efter jag bytte leden i fram, men jag tycker den niger lite mycket i inbromsning, och blir onödigt överstyrd in i böjen när man bromsat och styrin direkt efter. Passar inte min körstil känns det som. Med dämparna lite mer upprätt blir den hårdare.

Sedan testade jag köra lite när det var blött också, bara för att känna på. Inget grepp alls i spår, men ute i kanterna greppade det bättre. Beror nog på olja på banan..
Allt jag gorde var att koppla ur krängaren bak, körde med D fram och C bak..inte mycket grepp!!
Filmade lite också, kanske slänger upp en snutt om man ser något på filmen..

Locked