Page 3 of 5

Re: RS5 T14

Posted: 07 Mar 2014, 20:36
by Rallyfinnen
Jag skulle tro priserna är ganska samma, finns inte så mycket marginal att pruta på. Var mest nyfiken för jag vet Erling beställt hem några också.

Har monterat en radiobox från KLG. Blev lite lödövningar idag, gjorde direktmatning till servon och hängde dessutom på en konding för att kanske jämna ut spänningsdippar lite. Mottagaren sitter direkt ansluten mot kretskortet och jag har två extra anslutningar för matning till transponder och Eagletree logger. Lite trångt är det, men ska gå. Kretskortet är lackat för att förhoppningsvis klara fukt lite bättre.

Image

Image

Image

Re: RS5 T14

Posted: 07 Mar 2014, 21:21
by marell01
Vad använder du för mottagare med frontmatning?
Å flytta på dojjan, den sabbar bilden :/

Re: RS5 T14

Posted: 07 Mar 2014, 21:33
by Rayo
Dojjan är nog en produktplacering för den är med på alla bilderna :D Det är nog hans nya sponsor!

Re: RS5 T14

Posted: 07 Mar 2014, 21:40
by Astro83
Okej, ja vi får se, Cormac är inte världens bästa på att svara på mail så vi får se om jag skiter i det och hör av mig till Erling i sådana fall men det är ingen direkt brådska. Men jäklar va fin din T14 är! :thumbup:

Re: RS5 T14

Posted: 08 Mar 2014, 19:13
by Rallyfinnen
Angående skor: Om det sitter en pangbrud på motorhuven på en bil kan jag förstå att folk kanske glömmer titta på bilen, men en sko i bakgrunden...? :lol2:

Mottagaren är en FrSky, har konverterat futabaradion till 2,4GHz med ett sådant system, har funkat klockrent!

En ny bil är alltid fin, ser lite annorlunda ut när den gått på en dammig bana till våren sedan..

Re: RS5 T14

Posted: 08 Mar 2014, 19:39
by marell01
Jag konverterade min M11 med ovan nämnda system. Dock verkar inte mottagaren gilla att sitta i en el-buggy... Hoppen dödade den, bara en varning.

Re: RS5 T14

Posted: 08 Mar 2014, 20:51
by Rallyfinnen
Jag har kört med det systemet i både 1/5 buggy, elbilar och touring, och har förstört två mottagare.
En brände jag när jag råkade växla polaritet, och en lossnade antenn-kabeln på för att mottagaren var dåligt fastsatt. Nya kostar under 200kr, så man kan ha någon extra i reserv.
Den udda antennlösningen som syns på bilden med rör fastsatt i mottagaren, är just för att inte riskera att antennkabeln går av.

Re: RS5 T14

Posted: 09 Mar 2014, 01:00
by wrep
Jag har samma FrSky i min quadkopter förutom att jag kör med en större mottagare med dubbla antenner. Med den har jag flugit 1,8km med standard antenner. Aldrig vart några problem hittils. :thumbup:

Re: RS5 T14

Posted: 11 Mar 2014, 17:57
by Rallyfinnen
Lite lungt här nu, motorleverantören (jag) ligger efter, så det ligger i focus nu.
Radioinstallationen är i princip klar, och jag gjorde ett litet test med batterier.. körde med ett 6-cells MiMH (2500mAh AA GP) och mätte spänningen när jag bromsade: sjönk till 4,7v.. dvs ca 3V spänningsfall, sedan mätte jag med ett LiPo: sjönk 0,1V.
Det svider, men jag får väl inse att det är dags att gå över till LiPo.. :doh:

Re: RS5 T14

Posted: 11 Mar 2014, 18:55
by wrep
Du får väl sätta dit ngt bättre än aa-batterier... De är ju inte kända för att ge särskilt mycket ström.
Annars tycker jag du skall gå på LiFe dom tål misshandel bättre än lipo.

Re: RS5 T14

Posted: 11 Mar 2014, 21:35
by Rallyfinnen
Känns dumt att man skaffat HV-servon isåfall, dom lär ju bli både långsammare och klenare om man sänker matningsspänningen från 7,4 (2C LiPo) till 6,4V (2C LiFe) nominel spänning.
Tre LiFe på 9,8V blir lite väl högt, speciellt med tanke på att spänningen säkert är högre när det är fulladdat.
Är osäker på om laddaren jag har klarar LiFe också..

Re: RS5 T14

Posted: 20 Apr 2014, 20:44
by Rallyfinnen
Nu har jag kört lite med bilen. Började med Trollhättan igår, och sedan Väst8 idag.
Har haft problem med luft i bromsarna, och tror nu jag hittat orsaken. En slang som var dåligt intryckt i främre t-kopplingen. Har kapat ett par mm på den för säkerhets skull och tryckt i den ordentligt. Sedan har det varit diverse skruvar som har lossnat också, men nu verkar det som grejerna börjar sitta ihop.
Camberjusteringen var helt fel från början, så när jag rättat till den idag så gick bilen hur bra som helst.

Re: RS5 T14

Posted: 02 May 2014, 20:52
by Rallyfinnen
Dags för lite uppdatering här!
Körde vårrejset i Staffanstorp förra helgen och kom på 11:e plats. Är nöjd med den placeringen med tanke på det tuffa startfältet. Fick dessutom spöa stockholmarna i intern-ligan, vilket kändes bra :)
Fantastiskt väder och sjukt grepp i banan, en mycket bra helg helt enkelt! Enda haveriet var en knäckt bakre krängare, och den fixade jag genom att kapa en bit av en gt-krängare som Micke donerade :)

Tränade i Trollhättan igår, och börjar så småningom hitta runt den banan igen, har ju inte kört mycket där senaste åren.
Funderar på att köra lite till imorgon, men det beror lite på om det kommer någon annan med 1:5. Roligare om man har någon referens, så man vet om det går i snigelfart eller bara långsamt :) Bjuggen? Malte? Någon annan som är sugen?

Fick med mig en SCS-diff och en rs5-kaross från Staffanstorp också. Hade beställt diffen med Genius-drev, för dom har modul1-drev med samma antal kuggar som rs5, men det visade sig att Genius-drevet är lite mindre i diameter, så det sket sig. Har ett rs5-drev för SCS:en på g från Erling, men det verkar som brevbärarn tagit långhelg också. Lite surt, för planen var att testa nya diffen nu, så man har lite känsla för den inför tävlingen i Trollhättan nästa helg.

Kladdade lite färg på karossen idag också, den ser ut så här just nu:
Image

Re: RS5 T14

Posted: 02 May 2014, 21:13
by Dave
Ska du ha tag på Malte och Bjuggen lär du få skruva på paddeldäck på slipsen och släpa dig till Sandhem!
:lol2:

Re: RS5 T14

Posted: 02 May 2014, 21:57
by Rallyfinnen
Jasså, det är så det ligger till !? ;)

Kör så det ryker!