Harm SX-3 010 Champion Edition
Re: Harm SX-3 010 Champion Edition
Idag blev det lite mer skruva. Böt ut lilla drevet på mellanaxeln till diffen,satte dit huvudbromscylindrarna och monterade nya karossfästen på sidorna. Det blev även nya lager till kopplingskorgen och nya backar till kopplingen. Sedan plockade jag isär motorn och skulle byta kolvring men då fick jag den glada överraskningen att det var 2st sprickor i kolven.
Här är kolven. Det är ju bara tur att den här hållt ihop.
- J.A racing
Oj tur den inte separerat än då.
Är den lättad så dom tagit bort material från insidan?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
- Rallyfinnen
Tur du såg det! Vad är det för motor? Skulle tro den som gjort den gärna vill ha sådan feedback, och kanske du tom får en ny kolv också.
Jag har karvat i några kolvar på ungefär samma sätt, men har inte haft något haveri än..
Jag har karvat i några kolvar på ungefär samma sätt, men har inte haft något haveri än..
- J.A racing
Hobbycenter med harmklistermärke
My motor is stalled but my wheels are still spinning
Jag har en gammal 230 hobbycenter med samma problem.
- J.A racing
Kan det vara TRIBORON eller vad de nu hette som börjar visa sig?
Eller kör du med riktig 2-takts olja i dina motorer?
Den här motorn har gått med triboron men inte den gammal motorn. Om inte jag mins helt fel så har jag hör fler som har haft samma problem sedan flera år tillbaka,rätta mig om jag har fei.
-
wrep
- Phone Number: 0768033556
Hur såg cylindern ut i övrigt? Några spår av slitage?
Jag har inte öppnat min än... kanske jag också har en ovälkommen julklapp att öppna där
Jag har inte öppnat min än... kanske jag också har en ovälkommen julklapp att öppna där
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- Rallyfinnen
Jag skulle inte tro att oljan påverkar sprickbildning i kolven, kör man med dålig olja tror jag det visar sig som ökat slitage på lager, kolv, kolvring, cylinder odyl. Tycker mig ha märkt skillnad på hur länge ramlagren håller beroende på olja.
Orsaken till att kolven har spruckit är att dom har bearbetat (lättat?) Kolven runt kolvbulten och har nog tagit lite för mycket ut av materialet och därför har det blivit som det har blivit. Bearbetningen på kolven i den gammal motorn som jag har sedan tidigare som också har spruckit ser lika dant ut. I övrigt ser cylindern mycket bra ut inuti och ramlagerna känns mycket bra.
-
wrep
- Phone Number: 0768033556
Jag tror inte heller på oljan i det här fallet... antingen för mycket lättat eller brottanvisningar pga slarv vid lättningen är min teori.. jag har lättat min kolv ungefär lika så det var därför jag blir lite fundersam hur min motor ser ut på insidan.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- J.A racing
Jaa nu ser jag ju, fan dom har ju hyvlat av på utsidan av kolven ju. Det lär ju vara lite krafter där runt kolvbulten, ser ju så där ut måste jag säga. Alu spicker ju lätt om det har chans att flexa lite.
Johan, det där håller en säsong till......jag lovarcorvette wrote:Här är kolven. Det är ju bara tur att den här hållt ihop.
HARM is the shit