betas xs5 max BL

Alla Onroad-projekt
Post Reply
User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by Emanuel21 » 23 Nov 2019, 23:01

Ser inge vidare ut :oopsboard:
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by tesla » 23 Nov 2019, 23:02

Vad har hänt? Lagerras och sekundärt till det bortslipad kevlar?
Eller var lagren hela och rotorn rasad ändå?

Tyvärr sett det där förut på ztws.motorer. de tål inte de maxvarv de är specade för


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by beta » 23 Nov 2019, 23:10

Lagerna verkar fina. Så magneten på rotorn som inte velat hålla ihop. Så skaffar jag en likadan så får det bli strikt 8s, eller så får jag kolla på annan model. Blir ju rätt bra körtid med 4x4s som 8s och det är bra fart i grejerna ändå. Får fundera på vilket, har ett 1:1 projekt som tömmer börsen med.

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by tesla » 24 Nov 2019, 13:27

beta wrote:Lagerna verkar fina. Så magneten på rotorn som inte velat hålla ihop. Så skaffar jag en likadan så får det bli strikt 8s, eller så får jag kolla på annan model. Blir ju rätt bra körtid med 4x4s som 8s och det är bra fart i grejerna ändå. Får fundera på vilket, har ett 1:1 projekt som tömmer börsen med.
Sett de där rasen på utländska forum med.
Det verkar som sagt som att maxvarv på över 30k är för mkt för ztws motorer.
Tror man bör tänka 8-10S max på dessa ztw 600-700 kv motorer överlag. Jag har ju en rebrandad 680 kv ztw i min Dragonhammer.
Nåt du skulle kunna göra om du vill behålla möjlighet att åka över 100 km/h är att köpa en sån motor jag har i min rr5.
Den är lite mindre men verkar tåla 12S bättre. 8S räcker gott för rr5an med den men då kan du ändå åka fortare om du vill
Leopard 58113 v2 700 kv är det.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by beta » 14 Dec 2019, 12:03

Det dök upp en leopard 58113 v2 till bra pris.
1050kv så bör vara snabbare på 8s(35000rpm) än 70120 på 12s (31000rpm).
Rated 10s (44100rpm) så står den bara pall för varvet så bör den bli ruskigt snabb. Bör gå att köra speedruns på halvurladdad 12s setup, 12x3,5v=10×4,2v.
Bör göra 130km/h på 8s, 165km/h vid 10s, 197km/h vid full 12s. Frågan är när det rasar. :lol2:

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by tesla » 14 Dec 2019, 16:16

beta wrote:Det dök upp en leopard 58113 v2 till bra pris.
1050kv så bör vara snabbare på 8s(35000rpm) än 70120 på 12s (31000rpm).
Rated 10s (44100rpm) så står den bara pall för varvet så bör den bli ruskigt snabb. Bör gå att köra speedruns på halvurladdad 12s setup, 12x3,5v=10×4,2v.
Bör göra 130km/h på 8s, 165km/h vid 10s, 197km/h vid full 12s. Frågan är när det rasar. Image2:
Lär teoretiskt vara sjukt snabb. Frågan är bara om motorn verkligen fixar de varvtalen 10 och 12S medför. Motorljud på min idag fick mig att bli orolig för ras, varvar typ 36k och man hör på ljudet att detta är mkt mer varv än man annars hör stora elmotorer varva. 44k för att inte tala om typ 50k på 12s lär vara helt galet!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by beta » 16 Dec 2019, 23:20

Ja 40k och uppåt verkar vara mycket för den.
Jag har även trillat över några intressanta tp-motorer.
Tp5860 finns med kv1450 för 8s och kv970 för 12s. Grymma speccs, 50k rpm och 10sec burst på 15kw.
Sjukt sugen på att prova en, onödigt att spränga leoparden när det finns andra som ska klara varvet.

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by beta » 21 Dec 2019, 15:25

20191221_151213.jpg
Ja då satt leoparden på plats. Sparar en del vikt med mindre motor.
20191221_124711.jpg
Åkte och testade lite med ~35% i batterierna (3,8v/cell)
Fick åkt 110 och då är där ju en del kvar att hämta.

Provade lite på "12s" (44v) men det blev inte snabbare, esc slog ifrån runt 90km/h hela tiden, upptäckte efter ett par försök att muttern till piongerna backat ut så det kunde bli att 1a och 2 växlen tog i varandra. Fixade det men då var batterierna i stort slut så fick packa ihop.

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by beta » 23 Dec 2019, 01:13

Var ute idag/igår igen och körde några repor.
Drog till med 124km/h rätt fort med 8s.
Men satan vad den inte tycker om 12s med nya motorn. Den kommer upp i runt 100km/h sen slår esc ifrån. 70120 hade inga problem med 12s (förutom att den rasade) men 58113 och 12s slår ifrån hela tiden, liknande high temp cut off. kanske batterierna, att jag hade behövt 2*12s precis som jag kör 2*8s.
Men 110km/h+ repor drar den fram och tillbaka utan problem.
20191222_143956.jpg
edit: temp på motor och batteri (motor den högre) är efter en stunds körning på "12s" (bytade vid 15,3v/acc idag)
att batteritemp går så högt tyder också på att de får kämpa hårt vid 12s., det saknas umpf när man ger järnet.
edit 2: den där skruven till piongen backade ut idag med. Fast jag satte om den igår med gänglås. Får nog gå grån blå till gul på den. (med xsnap sitter det, liknande en grub-screw in i "kopplingsklockan" där sen en 10mm låsmutter håller fast de båda piongerna. Idag lossnade inte muttern utan skruven från centrum på motoraxlen. Som tur är så har man lärt sig höra skillnad på bilens gång när det inträffar.
20191223_012100.jpg

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by connysvensson » 23 Dec 2019, 13:06

Det ser ut som på bilden i alla fall att spel mellan pinion och huvuddrev är alldeles för tajt, det gör att det kommer gå trög. Men det kanske bara ser så ut på bilden?
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by tesla » 23 Dec 2019, 13:10

connysvensson wrote:Det ser ut som på bilden i alla fall att spel mellan pinion och huvuddrev är alldeles för tajt, det gör att det kommer gå trög. Men det kanske bara ser så ut på bilden?
Ja ser lite åt det tighta hållet ut men är ju fasta steg på mcd o så länge det inte går trögt så är det ju ok. Med större pinionger blir meshen tightare a någon anledning har jag märkt.

Kan se 2 möjliga orsaker till att esc skulle kunna slå ifrån. Antingen orkar inte batterierna eller så är kv talet för högt för ztw esct på 12S. Denna motor är väl 1000+ kv och därmed utanför spec för esc.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by beta » 26 Dec 2019, 14:45

connysvensson wrote:
23 Dec 2019, 13:06
Det ser ut som på bilden i alla fall att spel mellan pinion och huvuddrev är alldeles för tajt, det gör att det kommer gå trög. Men det kanske bara ser så ut på bilden?
Det rullar lätt när man snurrar på spur och pinion. Det känner man sig för när man spänner muttern på pinion för spänner man för mycket så går det direkt trögt för dreven och axlen som sitter på motorn klämmer om lagerna i hållaren.

tesla wrote:
23 Dec 2019, 13:10
connysvensson wrote:Det ser ut som på bilden i alla fall att spel mellan pinion och huvuddrev är alldeles för tajt, det gör att det kommer gå trög. Men det kanske bara ser så ut på bilden?
Ja ser lite åt det tighta hållet ut men är ju fasta steg på mcd o så länge det inte går trögt så är det ju ok. Med större pinionger blir meshen tightare a någon anledning har jag märkt.

Kan se 2 möjliga orsaker till att esc skulle kunna slå ifrån. Antingen orkar inte batterierna eller så är kv talet för högt för ztw esct på 12S. Denna motor är väl 1000+ kv och därmed utanför spec för esc.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Har faktiskt inte läst om ztw har något max kv :oops:
Men jo 1050kv.

Annars så påverkar nog batterierna en del med, det blir väldigt mycket färre A med bara 3st 4s 7500mah i serie än 4st på 8s. Accelerationen är inte alls lika kraftig på 12s heller. Men det har varit kul att prova. Trodde motorn skulle övervarva direkt och gå upp i rök men så blev det inte.
Nu har man en helt sinnessjuk bil som gör 120 på 8s som går att dreva ner massor för bana/offroad och ändå har bra fart.

Edit laddar ner ny firmware till esc.

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by tesla » 26 Dec 2019, 19:58

För små batterier..AAA size för den strömmen motorn vill ha.
Använd dem till tv fjärren istället!
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk



MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by beta » 26 Dec 2019, 22:48

Nja, 7,5ah×80c=600amp. Så antingen kör jag 2x8s 1200amp eller 1x12s 600amp, nominell, de har högre boost.
Motorn är speccad för 8000w 10s 42v, 8000w/42v=190amp + ~10% förlust.
Men sen har esc burst upp till 1800amp, men 1800amp vid 12s skulle ge 90000w helt orealistiskt.
Men jag får se hur den går med nya 780-1000kv programvaran framöver om det är det som spökar.
Tycker också att 70120-motorn borde dragit mer ström än den mindre 58113.

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by beta » 29 Dec 2019, 15:00

Var ute idag igen. Fruktansvärt halt nu när det är runt nollan. Vägen jag kör på är inte så bra heller, så man far över hela vägen och imellanåt utanför med.
20191229_145009.jpg
Fick ställa ner esc helt på acc och timing så gick den lite bättre på 12s, dock inte i närheten av vad den borde. Så nästa steg om den ska vara snabbare är att hitta plats för 2 batterier till, och bättre väg och värme i gatan.



Direkt efter repan mätte den 11v, hoppade upp sen så de körs verkligen i botten. Spänningsfall från 45v till 33v, på fulladdad 8s har man 33,6v vilket batterierna orkar hålla uppe bättre.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests