betas xs5-e/rr5-e

Alla Onroad-projekt
fredrikf
Posts: 882
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by fredrikf » 27 Aug 2019, 20:31

funkar för mig.. vad blev toppfarten 114?
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
beta
Posts: 49
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by beta » 27 Aug 2019, 20:38

fredrikf wrote:
27 Aug 2019, 20:31
funkar för mig.. vad blev toppfarten 114?
Ser ut som det, men det är goprons gps. Futaba-gpsen läste som mest 106km/h.
Motorn kom upp i 80c, batterierna i dryga 50c och värme cut off i esc gick in precis i slutet. Tror det blev ca 12min körning innan dess och jag packade ihop.

User avatar
tesla
Posts: 765
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by tesla » 27 Aug 2019, 20:43

Funkar för mig också nu.
När jag ser detta blir jag pepp på att köpa ett mindre spur och försöka maxa bilen i vinter....
Vill behålla backen för bankörning.



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD W5-E Petrol KILLER 2.0 !
Baja 5b MCD groupie edition
Drakhammarn!
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
beta
Posts: 49
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by beta » 27 Aug 2019, 21:19

tesla wrote:
27 Aug 2019, 20:43
Funkar för mig också nu.
När jag ser detta blir jag pepp på att köpa ett mindre spur och försöka maxa bilen i vinter....
Vill behålla backen för bankörning.



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Jag är begränsad till större diameter på hjul nu, förutom overdrive till diffarna men hjul borde göra mer. Asfaltsdäcken håller iaf formen riktigt bra jämfört med offroad, hade varit fint med ett par i si sådär 20-21cm diameter.
Flr att få den stabilare rakt fram så är väl toe på 0° önskvärt? Både fram och bak eller bara bak?

User avatar
tesla
Posts: 765
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by tesla » 27 Aug 2019, 21:40

beta wrote:
tesla wrote:
27 Aug 2019, 20:43
Funkar för mig också nu.
När jag ser detta blir jag pepp på att köpa ett mindre spur och försöka maxa bilen i vinter....
Vill behålla backen för bankörning.



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Jag är begränsad till större diameter på hjul nu, förutom overdrive till diffarna men hjul borde göra mer. Asfaltsdäcken håller iaf formen riktigt bra jämfört med offroad, hade varit fint med ett par i si sådär 20-21cm diameter.
Flr att få den stabilare rakt fram så är väl toe på 0° önskvärt? Både fram och bak eller bara bak?
Tror inte större hjul är önskvärt på asfalt. Jag körde 109 i vintras på 180mm offroad däck och det var milt sagt svajigt..
3 graders toe in bak och neutral fram skulle jag säga ger bra stabilitet.
Öka caster vinkeln gör mkt på denna plattform med. Vet att både jag och emanuel kör med massor med caster.

Sen har du nog kört mer asfalt nu än jag gjort totalt med mina 1/5....


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD W5-E Petrol KILLER 2.0 !
Baja 5b MCD groupie edition
Drakhammarn!
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Emanuel21
Posts: 274
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by Emanuel21 » 28 Aug 2019, 13:53

Min teori på asfalt...

Desto mindre Caster bättre styrning=högre respons kanske blir mer oroligt i högre hastighet.

0 grader toe fram minst 2 grader bak.

Tjockare olja fram än bak eller tvärtom. Har inte testat nåt på min bil än tyvärr...lånade ut min mittdiff i våras och har inte fått tillbaka den än...
MCD RR5 XL ULTIMATE
MCD XR-5 XL ULTIMATE
N-R-P ULTRON Zr
LOSI 5T m BZM SUPER 50MX
LOSI 5T m ALX 71cc
INFERNO MP9e
INFERNO MP9e TKI3

User avatar
beta
Posts: 49
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by beta » 29 Aug 2019, 21:03

Tack för synpunkterna. Ska ta och mixtra framöver med det för att se om jag hittar någon vettig inställning. Det skiljer ju en hel del mot bana när man bara bashar. Får väl börja ha med mig lite koner också så det blir lite mer träning på att köra.

User avatar
beta
Posts: 49
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by beta » 07 Sep 2019, 19:39

Var ute och körde med den idag med ändrad bakvagn. Gick sämre än förut. (Ändrad från -3° till 0°)
Den blev även ruskigt varm, kardanen som går mellan lay shaft carrier och bakre diff blev så varm så det fräste till när man tog på den och dett luktade bränt fett från knuten där den sitter ihop med diffen. Skumt att en kardanaxel kan bli så varm.

User avatar
tesla
Posts: 765
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by tesla » 07 Sep 2019, 19:43

Om den blir så varm bör du nog kolla efter ngn form av problem. Ont om smörja eller dåliga lager. Kardanen går varm föe mig oxkså men efter typ 15 minuter är den kanske 70 grader eller nåt.

0 grader tror jag absolut inte på....


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD W5-E Petrol KILLER 2.0 !
Baja 5b MCD groupie edition
Drakhammarn!
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
beta
Posts: 49
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by beta » 07 Sep 2019, 20:39

Nej 0 var ingen höjdare men nu så har man provat iaf. Tar nog och monterar xs5 dämpare osv igen.
Ska absolut kolla över drivlinan och fylla på med fett samtidigt. Den bakre kardanen har ju rätt kraftig vinkel, har för mig att jag sett en längre axel så man kör utan lay shaft carrier, men då blir det nog tight mot motorn.

Emanuel21
Posts: 274
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by Emanuel21 » 07 Sep 2019, 20:52

beta wrote:
07 Sep 2019, 20:39
Nej 0 var ingen höjdare men nu så har man provat iaf. Tar nog och monterar xs5 dämpare osv igen.
Ska absolut kolla över drivlinan och fylla på med fett samtidigt. Den bakre kardanen har ju rätt kraftig vinkel, har för mig att jag sett en längre axel så man kör utan lay shaft carrier, men då blir det nog tight mot motorn.
Undrar om inte den är framtagen för elbilar eller Nää tror jag sett en turk som körde med det. Så det borde funka utan problem tycker jag...måste jag kolla upp känns det som.
MCD RR5 XL ULTIMATE
MCD XR-5 XL ULTIMATE
N-R-P ULTRON Zr
LOSI 5T m BZM SUPER 50MX
LOSI 5T m ALX 71cc
INFERNO MP9e
INFERNO MP9e TKI3

User avatar
beta
Posts: 49
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by beta » 15 Sep 2019, 22:48

20190915_223203.jpg
Plockat ner hela bilen. En okänd skruv hade hittat in.
Upptäckte även att en hinge pin till bärarmen var krökt så väntar på nya sådana och lite diverse skruv för att få ihop den igen.
20190913_175623.jpg
Ny start, så nu blir den "maxad"
20190915_223319.jpg
Men svart, guld och rött?
Nåja nu får jag städa tills prylarna kommer.

Emanuel21
Posts: 274
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by Emanuel21 » 16 Sep 2019, 00:22

Shoppat loss ordentligt :sunglasses:
MCD RR5 XL ULTIMATE
MCD XR-5 XL ULTIMATE
N-R-P ULTRON Zr
LOSI 5T m BZM SUPER 50MX
LOSI 5T m ALX 71cc
INFERNO MP9e
INFERNO MP9e TKI3

User avatar
beta
Posts: 49
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5-e/rr5-e

Post by beta » 16 Sep 2019, 08:28

Emanuel21 wrote:
16 Sep 2019, 00:22
Shoppat loss ordentligt :sunglasses:
Lite, max-kitet är nytt. bärarmar, hubbar osv har jag haft liggandes sen jag körde sönder första gången.
Får sätta mig och räkna på vad prylarna kostar som saknas för att få ihop en till, men det slutar nog på samma pris som för en ny comp. :hmm:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest