nyinköpt HARM SX3 013

Specifika frågor om H.A.R.M.
User avatar
Astro83
Posts: 122
Joined: 23 Sep 2013, 14:54

nyinköpt HARM SX3 013

Post by Astro83 » 03 Oct 2013, 09:29

Tjena! Jag har nyligen köpt "J.A racings" mycket välvårdade HARM SX3 013. :clap:

Är ny på forumet i och med detta och tänkte att det kunde vara på sin plats med en kortare presentation, och startar upp denna tråd för att jag har/kommer att få många frågor angående denna bil, delar, genomgång m.m. m.m. & hoppas med detta att det finns några själar här inne som brinner för dessa bilar och gärna delar med sig av sin kunskap till en amatör som mig! ;)

Först och främst vill jag tacka "J.A racing" för ett riktigt trevligt bemötande och tacka för den hjälp/råd/tips jag fått än så länge. Riktigt trevlig rackare! :)

Angående mig själv så är jag 30år, bor jag söder om sthlm i Tullinge med min familj, och har varit "borta" från denna typ av hobby/sport väldigt länge men började känna ett sug igen att ratta en 1/5 på bana, så jag slog till och köpte denna HARM vilket jag verkligen inte ångrar. En riktigt häftig bil.
Jag har under 90-talet haft en FG 1/5 onroad som jag körde en hel del med, och lite 1/10:or men har idag tyvärr ingen direkt kunskap kvar.

Annars är jag en bil och motorsport nörd, sysslat med rally sedan jag var 13år, och det är det jag brinner för inom motorsporten.

Nog om mig. :)

******************************************************************************************

Några frågor till att börja med som jag hoppas att få svar på,

- Vad/är det något speciellt man bör gå igenom nu under vintern? (bilen är ju extremt välskött men tänker rent generellt när man kört endel med bilen)

- Är det någon speciell utrustning/delar,verktyg m.m. man bör införskaffa till nästa säsong?

- Det är ju en liten mängd soppa i tanken/motorn just nu, är det "bra" att den står över vintern med soppa eller ska man tömma den på allt bränsle??

Hoppas få svar på detta, och lär återkomma med fler funderingar... ;)

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Post by Bjuggen » 03 Oct 2013, 10:29

Välkommen och grattis till köpet..
Det du behöver till att börja med är en fet hög med däck!!!! Beroende på underlag så kan en omgång räcka mellan 45 min till 1 1/2 timme..
Ska man köra en riktig heldag kan det ju vara fint med en extra mottagaracc att bara smälla i.. Likaså luftfilter som man byta i halvtid.. Sen får man kanske räkna att det går åt en kaross eller fler på en säsong. Har sett på många onroadbilar att spjällaxlarna slits rätt snabbt.. Kostar inte många spänn att ha i mecklådan..
Finns säkert mer prylar..

Du kan gott låta den stå med soppa i över vintern.. Aspensoppan har mycket lagringsegenskaper än macksoppa.. Sen så är jag övertygad om att packningar och membran i förgasaren mår bättre av att inte stå torrt i flera månader..
Billös expertkommentator..

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Post by J.A racing » 03 Oct 2013, 19:41

Ja tack själv hoppas inte fru/sambo vart allt för galen när du kom hem. :lol2: Lite torx & insex mejslar är aldrig fel att ha med sig och känna på skruvarna på chassit ibland. Du har lagrad spjällaxel på den där bilen så den slits inte ut så fort. Soppan slog jag i bara för att visa att det startar och fungerar som den ska. Däcken tycker jag håller ganska bra ändå när man kör på hobbynivå, men med en aggressiv körstil och hårda inbromsningar och ett vilt gasfinger. Så kan man ju säkert bränna en uppsättning på ett par tankar också.

Radio (3 alt 4 kanals radio med bromsmixning) Futaba, Sanwa eller Spektrum har fina radios från ca 2000:- och uppåt
Luftfilterolja
Tankflaska
Vinkelmätare till inställningarna
Däck
Ev mylaps transponder (tidtagning)

Sen är du igång och kan börja åka, men sen finns det i princip oändligt mycket roliga options och balla prylar till dessa.

Lycka till :thumbsup:

Hrc-parts och Rapid racing är bra harm webshoppar. :rock2:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Post by wrep » 04 Oct 2013, 20:48

Vad man bör gå igeom på vintern kan ju vara lite olika beroende på hur mkt man kört osv.
Men lager kan ju vara bra att byta tex... HARM bilarnas mellanaxlar brukar ofta få lagerhaveri jag sett när vi har varit ute på tävlingarna, så där kan man ju ta en extra koll :-)

Annars är det väl bara att kolla så att allt är rakt och hyffsat glappfritt så är du nog i hamn. Just din bil behöver du nog inte göra mkt åt nu innan du kört med den iom att det är två st puts-killar efter varandra som ägt den tidigare :-) :-)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

corvette
Posts: 312
Joined: 23 Feb 2010, 23:13
Phone Number: 0709998877

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Post by corvette » 05 Oct 2013, 01:06

Jag kan bara gratulera till köpet,du har köpt en "möbel".
Jag har själv tävlat med min Harm under sesongerna 2011-2012 och är hel nöjd med bilen.
Du kommer inte ångra dig,lycka till.
Här är min bygg tråd,det kanske finns några tips som kan vara bra att ha......

Harm SX-3 010 Champion Edition

User avatar
Astro83
Posts: 122
Joined: 23 Sep 2013, 14:54

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Post by Astro83 » 06 Oct 2013, 16:39

Tack för svaren! :)

Ledsen för sent svar men haft endel att göra, och kom hem från en tävling idag. (frugan tog köpet ganska bra men fick väl fjäska endel) 8-)

Okej, däck ska ja väl köpa en uppsättning i vår när säsongen närmar sig (men de som sitter på är schysta). En fråga ang däck, läst att det är som i skala 1/1 motorsport ;), att det finns olika gummiblandningar, vad rekommenderas på t.ex. Skarpnäck eller Trosas bana? (ej bestämt mig än var det är bäst att bli medlem för min del)

Eller har ni uppsättningar mjuka och hårda gummiblandningar beroende på väder (temperatur)?? Eller är det så att jag som inte har någon erfarenhet egentligen inte känner någon skillnad på bilens väghållning oavsett gummiblandning?

Så då är det alltså bara bra, och inga problem för 4-taktarna att stå vintersäsongen med soppa i tanken/motorn?

Fick med mycket delar, skruvar, reservdelar av olika slag, filter m.m. så det har jag nog ganska gott om för nästa säsong men mottagaracc har jag såklart bara 1st av, det som sitter i bilen, så ett till är väl absolut vettigt att köpa!

Handlar ni mest av Wentzells ni som bor i sthlm? Hörde att nån av er jobbade där och själv körde HARM, så det låter ju kanon med en butik i sthlm? :thumbsup:

J.A Racing :

Tänkte kolla med dig ang den "snabbtankningsutrustningen" som följde med, kommer du ihåg om alla delar fanns med för att montera ihop det?? Tyckte att det verkade vettigt att köra med, och rätt slappt för den delen också! :rock:

Angående luftfilterolja så var det ingen speciell variant va? Kunde köra med vilken olja som helst för mc??

Hur monteras en mylap transponder då, och vad ligger det på i pris? Låter ju kul att ha för att se sina tider, och hur man förbättras men vad behövs för att se tiderna eller är den bara till för dom som tävlar seriöst???


Nje, bilen är ju riktigt fin och välskött minst sagt så lär absolut inte behöva byta ut något eller egentligen gå igenom den inför nästa år men är väl mer att man ska "mecka" lite för att lära sig hur allt fungerar och vart allt sitter. :)

Behöver man skruva i sär motorn i molekyler för att se spjällaxeln och mellanaxeln?
För att lära mig själv, hur märker jag om dessa är slitna? (är ganska obildad) när det just kommer till motorer...

Tack för projekttråden, ska in och kolla i den, och allt annat är på forumet, så lär man säkerligen snappa upp ett och annat! :D

Lite smått :ot: men vilka banor kör ni på, och när det gäller Trosa och Skarpnäck, är det någon av dom som tillåter medlemmar att köra "själva" på banan utanför de få dagar det är "öppet hus" så att säga? jobbar ganska konstiga tider, så det bästa för min del vore att kunna ha chansen att t.ex. kunna sticka i väg en vardagsförmiddag och åka m.m. så att man inte enbart är låst till de dagar klubben håller öppet så att säga??

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Post by wrep » 06 Oct 2013, 19:57

Mellanaxeln sitter mellan kopplingen och diffen enkelt förklarat. Bara att känna om det verkar glapp och byta lager ibland.
Spjällaxeln är ju den till gasspjället då va.. :-) Den syns utan att plocka isär ngt.

I Trosa får man köra hur mkt man vill och när man vill om man är medlem och löst ut en nyckel.
Tyvärr är vi inte många medlemmar där så vi har inga bestämda öppettider...
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Astro83
Posts: 122
Joined: 23 Sep 2013, 14:54

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Post by Astro83 » 07 Oct 2013, 10:38

ah tack för det! :)

Prylbög som man är, så kollade jag på Mecatech:s "klick" dämpare och undrar om jag har rätt när jag tror att dessa gör det "lättare"/smidigare att ställa in dämparna, hårdheten m.m.? Alltså smidigare än med de dämpare som sitter orginal på dessa?

Läste även i "corvettes" projekttråd att han hade haft problem med passformen och att de tog i hjulupphängningen?
Vore intressant att höra om de är vettiga och om de passar bra eller om man måste modifiera för att få det att fungera?

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Post by J.A racing » 07 Oct 2013, 10:58

Det ska bara vara att installera snabbtankningen igen, tror den satt på returslangen till tanken. Luftfilterolja kan du ta vilken som helst som är avsedd för foamfilter. Transponder ligger på ca 900:- ny och finns ibland till salu för en 500:- på blocket eller rsb, tror det är sällan någon sån säljs här. Den kopplar man in med en Y-kabel ihop med tex mottagaraccet.

Tror att de flesta gått ifrån Mecatech klickdämpare och kör med standard dämpare med silikonolja i alternativt Mecatech utan klick.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Astro83
Posts: 122
Joined: 23 Sep 2013, 14:54

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Post by Astro83 » 07 Oct 2013, 11:20

Tja J! :)

Okej, då var mecatech:s klickdämpare inget att ha alltså? :)

Ang snabbtanksfästet, så sitter det ju 2st nipplar under fästet för slangen från soppadunken så att säga?
Jag antar att jag enbart behöver dra en slang från snabbtanksfästet till tanken?? Eller är det något jag missar??

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Post by J.A racing » 07 Oct 2013, 14:20

Nej du får dra returen genom den ventilen, alltså från förgasaren till ventilen och till tanken. Jag har själv inte haft den i bruk och vet inte exakt, men Lunkan körde med den på vad jag vet. Mecatech dämparna är as grymma men det verkar vara bättre med silikonolja och då funkar inte klick varianten. Harms egna dämpare med inbyggd expansionskammare ska enligt vad jag har hört fungera riktigt bra. :thumbsup: Det är en fjäderbelastad kolv som "flyter" på oljan och volymkompenserar för kolvstången vid infjädring. Detta gör att det i princip är helt omöjligt att få in luft i oljan när allt är tätt och behåller en konstant dämpning.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Post by sx3 » 07 Oct 2013, 15:29

Grattis till köpet! :) Just ditt exemplar är som Corvette skriver, en möbel!
Har själv kört 3 säsonger med HARM och varit nöjd med bilen! Sålde dock ut mitt stall i somras!

Mecatechdämparna fungerar betydligt bättre om man byter originaloljan/motul gaffelolja till Redline's gaffelolja, den har bättre värmegenskaper som gör att dämparna är mer konsekventa än med andra oljor!

Jag sålde dock mina klick-dämpare och körde på originaldämpare sista året, tyckte det fungerade förträffligt bra! Dom har dock en tendens att läcka lite olja, så man bör byta/fylla på se över dom helt enkelt mellan körningarna!

Jag har en del HARM prylar till övers om du vill botanisera lite, drev pinjonger, kulleder, bussningar och sånt :) Bor i Solna..
My motor is stalled but my wheels are still spinning

User avatar
Astro83
Posts: 122
Joined: 23 Sep 2013, 14:54

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Post by Astro83 » 07 Oct 2013, 18:46

Tack Sx3!! :)

Jo det är en jäkla fin bil, och man vill ju verkligen fortsätta att behålla den i tiptop skick!! :)

Så , nu har jag fixat snabbtanksanordningen, och startade upp den..Fungerade klockrent, vilken jävla sång! :rock2:
Vill bara ut och åka!! Men får hålla sig till nästa vår! ;) Tack för instruktionen J.A!

Sx3, okej så du har kört med dom alltså? Är det bara att slänga pengar i sjön tycker du, att köpa dessa klick-dämpare eller vad säger du? Är det en stor skillnad i väghållning mellan de som sitter på bilen, och Mecatechs klick-dämpare? Eller knappt märkbar för en "nybörjare". Tänker mer om man kan jämföra mer som riktiga bilar, Öhlins jämfört med någon vanlig skitdämpare så att säga... haha ;)

Har ju inte någon koll alls på vilka märken man ska hålla sig till om man vill ha delar med hög prestanda och grym kvalitet?

Mecatech dämparna, är det så att man ställer returen på hög/lågfart m.m. med hjälp av skruvarna/"klicken"??

Märkte du av något problem som "corvette" verkade ha haft med sina? kanske missuppfattade det, men verkade som han hade fått modifiera lite för att dämparna inte skulle ta i hjulupphängningen vid svängar???

Jag fick med mycket skruv, filter, oljor, diverse, m.m. av J.A, och problemet är just nu att jag inte vet vad allt är, så måste förstå vad jag har först för att sedan inse vad jag behöver!! :sunglasses:

Men köper gärna grejer om det är fräscht och delar jag inte har eller behöver mer av!

Det jag verkligen behöver just nu är grejerna runt omkring, som radio, laddare till accen, någon typ av arbetsbänk att ha bilen på m.m.

Vem var det här inne som jobbade för Wentzels?? Skulle kännas bra att ha nån kontakt som kan ta hem grejer och som är insatt samtidigt, när man själv inte beställer direkt från utlandet??

Är det ok för moderatorerna att jag kör denna tråd so. någon form av allmän frågestund innan man väl är igång och får lite kläm på bitarna?? ;)

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Post by wrep » 07 Oct 2013, 23:09

På mechatec dämparna ställer man kompression och retur med skruvarna.. hög/låg-fart finns inte.
De är bra ,men inte bättre än original väghållingsmässigt... man tror att man skall justera hela dagarna när man har den möjligheten men så blir det inte i praktiken sen... :doh: Man hittar ett bra läge och sen står dom där....
Mina dog i somras i göteborg en krökte sig i en krasch men det var inte det värsta utan backventilerna började hänga sig pga att kulan "bankat" sig genom eloxeringen och sen förstört sätet -> dämparen blev mer eller mindre stum i ena riktningen.... Så mitt råd är skit i dom :) Du har mkt andra grejer att slänga ut pengar på så här i början... tex däck och bensin :thumbsup:


Sen den där snabbtankgrejen tycker jag inte du behöver ha på... det tar alldeles för lång tid att fylla en hel tank via den.
Den används för att toppa tanken i finalen mellan varmup och start.... Och är man nybörjare eller inte bland de snabbaste förarna så kör man inte tillräckligt "hårt" för att behöva toppa .... Och nu har man gjort om proceduren på tävlingarna så att man väntar med starten tills alla tankat klart = mindre stress = man klarar sig utan snabbtanknings-kopplingen.
Men du kan ju ha den för blingfaktorn om inte annat :lol2:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Astro83
Posts: 122
Joined: 23 Sep 2013, 14:54

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Post by Astro83 » 08 Oct 2013, 00:08

Haha wrep, okej, tack för infon ang dämparna, och helt sant, dom kommer inte direkt högst upp på priolistan och lägger väl den tanken på is... Men de ser jävligt bra ut, det ska dom ha! ;)

Angående, snabbtanken, så är den redan monterad, han med det mellan allt barnskrik här hemma men som du säger så är det väl mest för att det är lite schyst, och kul att testa... När man nu har möjligheten! :P
Men lär inte va nån stress när jag kör inte, kommer väl svänga åt fel håll och bli varvad 3 gånger innanjag kommer runt 1 varvmed tanke på hur länge sen det jvar so. jag höll på med rc-bilar... :doh: :D ,så kommer nog hinna ta bort karossen och tanka vanligt mellan varven, helt klart! haha

När däck endå nämndes, hur gör ni när det gäller gummiblandningar, har ni uppsättningar med mjuka och hårda däck beroende på tempraturer eller kör ni med något "allround" däck?? Är det hyffsat viktigt med rätt gummiblandning för att ta sig runt på ett stabilt sätt när man väl lärt sig köra eller är gummiblandningarna också lite mer för sin egen "känsla"? Är det stor skillnad i praktiken så att säga??

Om man köper en uppsättning däck, hur länge håller sig gummit fräscht? Skall dom förvaras på något särskillt sätt eller är det som med vanliga däck??

Finns det många olika fälgtyper/utseenden med olika färger? Haft svårt att hitta andra än de vita orginalfälgarna som för visso är snygga men skulle gärna ha ett par svarta eventuellt. Annars får man väl lacka dom...

Ang skivorna på dessa bilar, är det nån av er som kör med stål? skivor eller är det orginal skivorna som gäller? J.A sa att man i stort sätt är bromslös (lite överdrivet kanske från min sida) första varvet om man kör med stål?? Man måste alltså värma bromsarna för att de ska fungera optimalt? iofs jävligt mkt "race" i det! :rock2:

Men skriv gärna för och nackdelar samt vad ni tycker om de olika alternativen!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests