Page 3 of 6

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Posted: 05 Dec 2013, 06:35
by J.A racing
Ok nej jag vet inte det var något som Lunkan skickade med............. Du får beställa mera saker på samma frakt, tex från HRC parts. :thumbup:

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Posted: 05 Dec 2013, 19:41
by Astro83
Hehe ja får väl bli så om Zulles förslag inte fungerar!

:)

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Posted: 16 Dec 2013, 11:05
by Astro83
Tja! Tänkte plocka ur diffen idag och kolla in den m.m. och undrar bara om det finns ett enklare sätt att skruva loss den än att behöva riva ner hela bakvagnen, plocka bort drivaxlar m.m. ?

Vore smutt om det gick att lossa drivaxlarna från diffen där den sitter och rycka ur dom och sen bara behöva plocka ur diffen.

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Posted: 16 Dec 2013, 11:49
by Astro83
Så nu har jag fått ur diffen. Har HARMS 4-fach diff i bilen och nu när jagplockade i sär den så är det gulaktigtfett i, och läste att det är bra för underlag med mestadels dåligt grepp i vilket kanske passar bra i Sverige då?

Sedan har jag fått med ett gråaktigt fett som skall vara för maximalt grepp. Någon av er som har denna diff?
Vilket fett lämpar sig bäst för åkningen i svedala? :)

Sedan kan man ju ställa diffen med en skruv, och frågan är om någon av er kan förklara mer där. Känner att det finns flertalet lägen då set "klickar till" varv efter varv men vore nice om någon kunde berätta mer om detta.

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Posted: 19 Dec 2013, 08:19
by Zulle
Generellt så är det dåligt grepp i banorna här hemma, dock om det är många tävlande i en tävling så förändras greppet och då bör man ställa om bilen efter det. Jag kör med en modifierad magnetdiff sedan många år, funkar klockers :thumbup:

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Posted: 19 Dec 2013, 10:18
by Astro83
Okej! Då blir det gula fettet det man använder konstant då? :)

Då är det bara det där med skruven på diffen man måste få koll på!

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Posted: 19 Dec 2013, 20:01
by wrep
Skruven är till för att förspänna diffen, dvs justera hur mycket den bromsar när du inte gasar.

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Posted: 19 Dec 2013, 23:10
by Astro83
Ah okej! Svårt att svara på kanske men hur mkt broms är vettigt att ha, näst intill "frirull"? Smaksak?

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Posted: 20 Dec 2013, 08:32
by wrep
De skall inte vara ngn broms alls när man inte gasar för då blir bilen understyrd och gör "ballongsvängar" även när man rullar genom kurvorna. Diffen är en av de viktigaste grejerna på bilen, som påverkar mycket hur den uppför sig.,
Som nybörjare skall du börja med en helt öppen diff utan ngn broms vare sig vid gas eller vid frirull.

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Posted: 20 Dec 2013, 09:34
by Astro83
Okej, klockrent!

Då börjar vi så! :sunglasses:

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Posted: 20 Dec 2013, 11:05
by J.A racing
Som din diff står nu om du inte pillat på den redan, funkar det bra enligt Lunkan.

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Posted: 20 Dec 2013, 13:04
by Astro83
Okej!

Då väntar vi på värmen, så man får testa! :)

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Posted: 16 Jan 2014, 17:38
by Astro83
Tja!

Någon som har något smart förslag på hur man får bort sdet nedre stötdämparfästet? De sitter så in i heeelvete! :hmm:

Har försökt det mesta,även skruvstäd för att hålla fast kolvstången men inget verkar gå.. Funderar snart på att köpa nya delar och börja om..

Någon som råkat ut för samma sak??

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Posted: 16 Jan 2014, 22:24
by wrep
Vilket fäste menar du? handsken på kovstången eller vaddå?

Re: nyinköpt HARM SX3 013

Posted: 17 Jan 2014, 01:15
by Astro83
Ja det kanske kallas så, det nedre fästet (plast/aluminium) som man fäster i bilens bärarm. Men det löste sig efter mycket om och men. :) Ett jäkla slit. ;)