Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Diskussioner om Tävlingar och Mästerskap
Hawk71
Posts: 212
Joined: 26 Apr 2017, 17:08

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by Hawk71 » 16 Nov 2018, 18:18

Tyckte poängräkningssystemet i Åbo va bra men satte mig inte in i de,whala kanske fick en bättre insikt i de systemet


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by connysvensson » 17 Nov 2018, 09:40

I kvalen skulle vi inte kunna dela ut poäng efter varv och tid som man gör i alla andra RC klasser? A och B heat är en seedning för att man ska köra mot dem som är jämnbra. Men poäng tycker jag ska delas ut efter vad varvräkningssystemet säger.
Vet att många hävdar innan att banan skiljer sig mellan heaten. Men så mycket är det inte om man lägger 2wd och 4wd heaten efter varandra. Tycker faktiskt man ska lägga B-heatet först så får de lite fördel (om det är någon). Detta jämnar ut tävlingen och kvalet.
Med det föreslagna poängsystemet ovan tycker jag poängen blir för utslagsgivande om du kör i A eller B. Speciellt då första kvalheatet redan är seedat från ställningen i cupen. Så missar du tex första deltävlingen så kommer du hamna i B-heatet och redan förlorat möjligheten att ta topp poäng i första omgången.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by connysvensson » 17 Nov 2018, 10:20

Jag fortsätter mitt resonemang från mitt ovanstående inlägg. Jag tycker det är viktigt att i kvalen ska man ha "möjligheten" att misslyckas, dvs bilen kraschar, går sönder eller något annat (motorn rasar... :lol: ). Så mitt förslag är att man räknar 2 av 3 kval, hamnar 2 på samma poäng så räknas tredjekvalet in. Är det samma även där särskiljer man på bästa varv och tid från sitt snabbaste kval. Detta är mer eller mindre som man kör i andra klasser och är välbeprövat.
Kvalen kör enligt schemat:
2WD Grupp B
2WD Grupp A
4WD Grupp B
4WD Grupp A

Exempel nedan:

Kval 1 (10min)
Grupp B: 7 Sämst rankade i cupen (första tävling kollar på resultatet från föregående år).
Grupp A : 7 bäst rankade i cupen.
Poäng: 20,19,18,17,16,15,14,13,12,11,10,9,8,7
Poäng delas ut enlig antal varv och lägsta tid enligt tidtagarsystemet oavsett vilken grupp du kör i
Exempel: Placering 4 ger 17 poäng

Kval 2 (10min)
Grupp B: 2 sämsta från kval 1 grupp A + övriga kval 1 grupp B
Grupp A: topp 5 från kval 1 grupp A + topp 2 från kval 1 grupp B
Poäng precis som i kval 1
Exempel: Fick bryta men hann köra 3 varv, fick 9 poäng

Kval 3 (10min)
Grupp B: 2 sämsta från kval 2 grupp A + övriga från kval 2 grupp B
Grupp A: topp 5 från kval 2 grupp A + topp 2 från kval 2 grupp B
Poäng precis som i kval 1 och 2
Exempel: Placering 2 ger 19 poäng

Sammanräkning av poäng från bästa två kvalen ger enligt exempel 19+17=36 poäng. Dessa räknas till totalen i cupen. Man räknar alltså inte med sitt sämsta kval till totalen i cupen!

Finaler 20 min
B-final: 7 sämsta poäng efter att räknat ihop de 2 bästa kvalen. 1an och 2an till A-final, resten får 18,16,14,12,10
A-final: 7 bästa poäng efter att räknat ihop de 2 bästa kvalen, poäng enligt 40,35,32,30,28,26,24,22,20
Exempel: Placering 3 ger 32 poäng

Totalt poäng enligt exempel att räkna in i totalen blir 36+32=68. I detta fallet kan detta vara mer poäng än den som vann finalen om det gått dåligt för den personen i kvalen men sedan körde grymt i finalen.

Max poäng för en dag = 80 poäng

Jag tycker detta ger en bra balans där kvalen är viktiga och räknas till totalen, men samtidigt så har alla möjlighet att räknas bort sitt sämsta kval om man har haft otur eller av andra anledningar inte placerat sig bra. Jag tycker också det jämnar ut skillnaderna poängmässigt mellan A och B gruppen om man räknar poäng enligt tidräkningssystemet och inte efter placeringar med viktade poäng. Och genom att köra B gruppen först så ger man de sämre seedad en liten fördel till bättre bana, men jag tror det är marginellt men om något så jämnar det ytterligare ut fältet. Det gör det mer dynamiskt och rättvis i min mening. Omseedningen mellan grupperna mellan kvalen ser till att heaten är så jämna som möjligt men påverkar inte poängen (viktigt). Sedan så ger då finalen lite mer poäng och enligt en skala där första och andra platsen är lite mer värda som det bör vara.
Tror detta upplägg gör att det hela tiden finns spänning under dagen utan möjligheter till taktik körning som tillåter misstag och problem och där det kan finnas många vinnare. Man kör mot de som är jämna med sig själv och alla har kul och utvecklas!

:thumbup:
Last edited by connysvensson on 17 Nov 2018, 11:16, edited 1 time in total.
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by connysvensson » 17 Nov 2018, 10:32

Skulle och gärna vilja tillägga att jag tycker vi ska kolla på ett upplägg oavsett vilket program vi har idag att sköta tidräkningen med. Jag kollade ju på detta lite i våras och det finns många bra alternativ som stöder den typen av upplägg som jag föreslår automatiskt, till vettiga priser. Vi skulle till och med kunna hyra det som en tjänst där vi betalar per cupomgång (några hundralappar) och vi kan ha live rapportering (myrcm) på nätet för dem som inte är på plats. Vet ju att många följer tävlingen som kanske inte kunde vara mer på plats. Detta kan även användas i syfte att visa upp det för fler och marknadsföra oss.

Over and out! :sunglasses:
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by connysvensson » 28 Nov 2018, 17:06

Har läst igenom nya upplägget för 2019 och det blir nog bra. Hade gärna sett ett droprace i kvalet, nu har vi ett kval och sedan massa delfinaler. Ser inte riktigt hur de är delfinaler då alla går vidare till nästa omgång så de är ju inte delfinaler på det sättet som de brukar funka, utan verkar mer vara kval. Men spelar ingen roll, nu testar vi det, nog bara frågan om namngivning. Tycker poängsättningen verkar vettig, lite åt det hållet som jag föreslog med andra. Tror det kan skapa många vinnare och varje heat har nerv och är viktigt. :thumbup:

Skoj blir det oavsett och det är huvudsaken. Kul att det är 5 tävlingar också. Bra justeringar också kring regelverket med betalning, bilvändare, lämna bilen efter race, varningar, etc. :clap2:

Den stora överraskningen var ju att ingen tävling går i Sviestad!? Niklas why? Min favoritbana... :cry:
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
Wahla
Sponsor
Posts: 414
Joined: 26 Oct 2013, 18:54
Phone Number: 0730840057
Location: Linköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by Wahla » 28 Nov 2018, 17:40

[quote}
Den stora överraskningen var ju att ingen tävling går i Sviestad!? Niklas why? Min favoritbana... :cry:[/quote]

Vi diskuterade olika alternativ och banor, och 2019 så får Sviestad stå över tyvärr.

Men jag tycker det är skoj, har ju dykt upp flertalet nya banor och rotation variation blir skoj! :dance:

Och sen behöver det ju inte innebära att det inte blir ett event på Sviestad :sunglasses: :drive:
Kraken Vekta.5
HPI Baja 5...?

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by connysvensson » 28 Nov 2018, 18:54

Wahla wrote: Men jag tycker det är skoj, har ju dykt upp flertalet nya banor och rotation variation blir skoj! :dance:
Ja det ska bli riktigt kul att testa två nya banor nästa år. Omväxling är alltid bra!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests