Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Diskussioner om Tävlingar och Mästerskap
Post Reply
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by tesla » 29 Apr 2018, 20:15

[quote="fredrikf"]..

Men kanske fundera på att införa något förbud att meka/byta däck på bilarna under tiden..

Typ alla stannar på rakan när racet bryts, och bortsett från tankning/batteri så får bilarna inte rörars?.
[/quote
Löser väl några problem men skapar nya istället. T.ex att banan helt kan ändra sig under ett uppehåll på t.ex 45 minuter. Dvs att de däck som funkade innan det bröts kan vara fel efter
Bästa är väl att köra de race man väl startat om det inte händer nåt exceptionellt.
Regnet hängde ju i luften hela dagen så oväntat att det kunde börja regna var det väl inte.



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Smurfen » 29 Apr 2018, 21:15

Angående transpondrarna så har jag alltid haft mina i radiolådan och aldrig haft något problem.
Det gäller dock asfaltskörning. Men borde inte ha några problem med det i min offroadbil heller.
Man vill ju ha så mycket skydd det bara går på elektroniken.

Men jädrans så taggad jag blev av att se racet igår.

Måste säga att 99% av körningen på förmiddagen som jag var och tittade var så otroligt mycket mer renhårig körning än jag sett på någon onroadtävling.

Nu saknar jag bara ett nummer och en transponder så borde jag kunna vara med och leka oxå.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

Hawk71
Posts: 212
Joined: 26 Apr 2017, 17:08

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Hawk71 » 29 Apr 2018, 21:34

Tjena gubbs

Hade en samtal ang start placeringar med en medtävlare idag,nu när vi fått en ställning i cupen skulle vi inte kunna göra som så att vid nästa deltävling så börjar vinnaren/ledaren av cupen heat a 1= sist 3=nästsist heat b 2=sist 4=nästsist osv tror vi skulle kunna få ännu tätare heat intressantare race


Skickat från min iPad med Tapatalk

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Lusse » 29 Apr 2018, 21:41

Hawk71 wrote:Tjena gubbs

Hade en samtal ang start placeringar med en medtävlare idag,nu när vi fått en ställning i cupen skulle vi inte kunna göra som så att vid nästa deltävling så börjar vinnaren/ledaren av cupen heat a 1= sist 3=nästsist heat b 2=sist 4=nästsist osv tror vi skulle kunna få ännu tätare heat intressantare race


Skickat från min iPad med Tapatalk
Vill man att det skall bli mycket på körningar så är det nog ett bra sätt. Alla möts i första kurvan.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Hawk71
Posts: 212
Joined: 26 Apr 2017, 17:08

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Hawk71 » 29 Apr 2018, 22:39

Lusse wrote:
Hawk71 wrote:Tjena gubbs

Hade en samtal ang start placeringar med en medtävlare idag,nu när vi fått en ställning i cupen skulle vi inte kunna göra som så att vid nästa deltävling så börjar vinnaren/ledaren av cupen heat a 1= sist 3=nästsist heat b 2=sist 4=nästsist osv tror vi skulle kunna få ännu tätare heat intressantare race


Skickat från min iPad med Tapatalk
Vill man att det skall bli mycket på körningar så är det nog ett bra sätt. Alla möts i första kurvan.
Så du menar Lusse att 1an i cupen är så mycke startsnabbare än den som ligger sist att dom e jämnsides in i första böj???



Skickat från min iPad med Tapatalk

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Lusse » 30 Apr 2018, 05:14

Ja..
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by connysvensson » 30 Apr 2018, 10:26

Hawk71 wrote:Tjena gubbs

Hade en samtal ang start placeringar med en medtävlare idag,nu när vi fått en ställning i cupen skulle vi inte kunna göra som så att vid nästa deltävling så börjar vinnaren/ledaren av cupen heat a 1= sist 3=nästsist heat b 2=sist 4=nästsist osv tror vi skulle kunna få ännu tätare heat intressantare race


Skickat från min iPad med Tapatalk
Intressant tanke, har aldrig sett att man vänder på seedningen men jag är alltid öppen för att tänka nya tankar. Egentligen ska ju ett kval vara ett race mot sig själv för att få så bra tid som möjligt, det är ju därför jag förordar rullande start där startordningen är helt oväsentligt. Men nu har vi det som vi har det men jag tycker det ändå grundtanken ska vara så störningsfri racing som möjligt och vänder man på det så kommer det skapa ganska stökiga 3-5 första varv. Jag tänker också situationen där en helt ny förare kommer på sin första tävling och får starta i pole position. Det är inte rätt mot den personen, antagligen nervös för sin första tävling och sedan ha hela startfältet i röven är nog lite väl mycket press att sätta på den personen. Då är det bättre att han/hon får starta längst bak och ta det i sitt eget tempo.
Bästa sättet att lösa detta är med tidskval och inte placeringar, men kanske nästa år...eller vad säger ni styrelsen? ImageImage


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

Hawk71
Posts: 212
Joined: 26 Apr 2017, 17:08

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Hawk71 » 30 Apr 2018, 11:10

Lusse wrote:Ja..
komentar överflödig....


Skickat från min iPad med Tapatalk

Hawk71
Posts: 212
Joined: 26 Apr 2017, 17:08

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Hawk71 » 30 Apr 2018, 11:23

connysvensson wrote:
Hawk71 wrote:Tjena gubbs

Hade en samtal ang start placeringar med en medtävlare idag,nu när vi fått en ställning i cupen skulle vi inte kunna göra som så att vid nästa deltävling så börjar vinnaren/ledaren av cupen heat a 1= sist 3=nästsist heat b 2=sist 4=nästsist osv tror vi skulle kunna få ännu tätare heat intressantare race


Skickat från min iPad med Tapatalk
Intressant tanke, har aldrig sett att man vänder på seedningen men jag är alltid öppen för att tänka nya tankar. Egentligen ska ju ett kval vara ett race mot sig själv för att få så bra tid som möjligt, det är ju därför jag förordar rullande start där startordningen är helt oväsentligt. Men nu har vi det som vi har det men jag tycker det ändå grundtanken ska vara så störningsfri racing som möjligt och vänder man på det så kommer det skapa ganska stökiga 3-5 första varv. Jag tänker också situationen där en helt ny förare kommer på sin första tävling och får starta i pole position. Det är inte rätt mot den personen, antagligen nervös för sin första tävling och sedan ha hela startfältet i röven är nog lite väl mycket press att sätta på den personen. Då är det bättre att han/hon får starta längst bak och ta det i sitt eget tempo.
Bästa sättet att lösa detta är med tidskval och inte placeringar, men kanske nästa år...eller vad säger ni styrelsen? ImageImage


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
jo jag förstår din tanke men samtidigt så känner jag(ta som sviestad) du tog ledningen sedan va loppet över Image
Känns som ni i toppen är så mycke bättre förare även att jag tror de skulle vara ännu mer utvecklande för alla förare om man skulle vända startordningen,tror de skulle bli mer race av heaten,men du har en bra punkt när de gäller nybörjare.



Skickat från min iPad med Tapatalk

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by connysvensson » 30 Apr 2018, 11:59

Hawk71 wrote:jo jag förstår din tanke men samtidigt så känner jag(ta som sviestad) du tog ledningen sedan va loppet över Image
Känns som ni i toppen är så mycke bättre förare även att jag tror de skulle vara ännu mer utvecklande för alla förare om man skulle vända startordningen,tror de skulle bli mer race av heaten,men du har en bra punkt när de gäller nybörjare.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Skulle det bara vara i kvalet då eller? För i semi så måste det ju vara baserat på bästa poäng annars vill man ju komma sist i kvalet för bästa placering i semi. Och gäller det bara första kvalheatet baserat på cupställningen eller gäller det även andra kvalheatet som är baserat på ställningen från första kvalheatet? Känns ju lite som jag talar för egen sak då jag startade i pole position i alla heaten och låg faktiskt aldrig sämre en etta en enda meter i något av heaten så jag kan ju förstå din poäng. Men vet inte vad som är bästa sättet att lösa det, självklart vill vi ju att alla ska utvecklas och ha så roligt som möjligt men samtidigt har jag ju inte heller lust att bli "straffad" för att jag vunnit en tävling eller ett kvalheat. Rena tidskval är enda lösningen på detta...
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

Hawk71
Posts: 212
Joined: 26 Apr 2017, 17:08

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Hawk71 » 30 Apr 2018, 12:37

connysvensson wrote:
Hawk71 wrote:jo jag förstår din tanke men samtidigt så känner jag(ta som sviestad) du tog ledningen sedan va loppet över Image
Känns som ni i toppen är så mycke bättre förare även att jag tror de skulle vara ännu mer utvecklande för alla förare om man skulle vända startordningen,tror de skulle bli mer race av heaten,men du har en bra punkt när de gäller nybörjare.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Skulle det bara vara i kvalet då eller? För i semi så måste det ju vara baserat på bästa poäng annars vill man ju komma sist i kvalet för bästa placering i semi. Och gäller det bara första kvalheatet baserat på cupställningen eller gäller det även andra kvalheatet som är baserat på ställningen från första kvalheatet? Känns ju lite som jag talar för egen sak då jag startade i pole position i alla heaten och låg faktiskt aldrig sämre en etta en enda meter i något av heaten så jag kan ju förstå din poäng. Men vet inte vad som är bästa sättet att lösa det, självklart vill vi ju att alla ska utvecklas och ha så roligt som möjligt men samtidigt har jag ju inte heller lust att bli "straffad" för att jag vunnit en tävling eller ett kvalheat. Rena tidskval är enda lösningen på detta...
Nä de blir ju bara första heatet sedan blir de ju som vanligt annars e vi ju tillbaka till de där då man kan mygla till sig bättre startpositioner.
Vet inte om man skulle säga STRFFAD
Vet ju de att alla toppförare e ju väldiga tävlingsindivider så ja tror mer på att ni ska se detta som en utmaning å inte anse detta som ett straff.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by connysvensson » 30 Apr 2018, 13:00

Hawk71 wrote:
connysvensson wrote:
Hawk71 wrote:jo jag förstår din tanke men samtidigt så känner jag(ta som sviestad) du tog ledningen sedan va loppet över Image
Känns som ni i toppen är så mycke bättre förare även att jag tror de skulle vara ännu mer utvecklande för alla förare om man skulle vända startordningen,tror de skulle bli mer race av heaten,men du har en bra punkt när de gäller nybörjare.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Skulle det bara vara i kvalet då eller? För i semi så måste det ju vara baserat på bästa poäng annars vill man ju komma sist i kvalet för bästa placering i semi. Och gäller det bara första kvalheatet baserat på cupställningen eller gäller det även andra kvalheatet som är baserat på ställningen från första kvalheatet? Känns ju lite som jag talar för egen sak då jag startade i pole position i alla heaten och låg faktiskt aldrig sämre en etta en enda meter i något av heaten så jag kan ju förstå din poäng. Men vet inte vad som är bästa sättet att lösa det, självklart vill vi ju att alla ska utvecklas och ha så roligt som möjligt men samtidigt har jag ju inte heller lust att bli "straffad" för att jag vunnit en tävling eller ett kvalheat. Rena tidskval är enda lösningen på detta...
Nä de blir ju bara första heatet sedan blir de ju som vanligt annars e vi ju tillbaka till de där då man kan mygla till sig bättre startpositioner.
Vet inte om man skulle säga STRFFAD
Vet ju de att alla toppförare e ju väldiga tävlingsindivider så ja tror mer på att ni ska se detta som en utmaning å inte anse detta som ett straff.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tävlingsindivider?! Nu förstår jag inte alls vad du menar Image

Ok, så förslaget gäller alltså bara första kvalheatet? Hmmm, löser ju tyvärr inte problemet med nybörjare som jag beskrev tidigare. Jag skulle vara villig att testa om det inte fanns en del problematik med det. Jag gillar utmaningar eftersom det skulle vara lika för alla toppförare. Men den är ju faktiskt inte ens säkert att andra förare tycker detta är ett bra förslag. Hade varit intressant att höra vad andra tycker. Sedan ska du övertyga styrelsen, det kan vara en svårare möt att knäcka. Jag tror huvudfrågan är, blir detta roligare och mer rättvist och inte krångligt (tror det kan falla på det)? Det är nog de ledorden som styrelsen har när de funderar över ett förslag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Dave » 30 Apr 2018, 13:07

Personligen vill jag aldrig ha en snabbare förare bakom mig oavsett om det är i startgriden eller under racet.
Är också lite orolig över krasher under första varvet men av helt andra orsaker.
Riktigt snabba förare har helt andra bromspunkter (eller bromspunkter öht) vilket också ställer till det lite.
Ett upplägg där de snabbaste startar i första ledet riskerar krasher redan innan första böj.
Tvärtom med de snabba i bakre ledet.
Där är dom som gillar att åka brett upphunna mitt i eller strax efter första böj...
Ser nog hellre att dom som faktiskt är snabbare får fördel av att fighta sig till en bra plats annars är vi snart inne i taktikkörning igen.

Måste bara säga att körningen i lördags är den bästa jag sett hittills.
Med full respekt för medtävlande och bilvändare är det en fröjd att se utvecklingen sen vi började!
Bra kämpat av er allihop!

Tidskval är inget alternativ som det ser ut nu Conny.
Stånga dig trött....
2:
Men intressant att se era synpunkter!

Kan säga att vi har fått extremt mycket positiv feedback på upplägget som det såg ut i lördags.
Har vi fått till detaljerna runtomkring och lite bättre flyt på dagen kommer det bli hysteriskt bra!




Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by connysvensson » 30 Apr 2018, 16:33

Dave wrote:Tidskval är inget alternativ som det ser ut nu Conny.
Stånga dig trött....
Jag är en uthållig jävel... :twisted:

Faktum är att jag tyckte upplägget fungerade riktigt bra. Det enda som jag faktiskt tyckte var lite synd men det är ju en rent personlig åsikt (som alla åsikter) är att jag inte fick köra mot Emanuel förrän i finalen. Hade ju varit rolig att få varva honom innan också... :lol:
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Emanuel21 » 30 Apr 2018, 18:22

connysvensson wrote:
Dave wrote:Tidskval är inget alternativ som det ser ut nu Conny.
Stånga dig trött....
Jag är en uthållig jävel... :twisted:

Faktum är att jag tyckte upplägget fungerade riktigt bra. Det enda som jag faktiskt tyckte var lite synd men det är ju en rent personlig åsikt (som alla åsikter) är att jag inte fick köra mot Emanuel förrän i finalen. Hade ju varit rolig att få varva honom innan också... :lol:
Ehmmm eehhhmmm...JAG vill verkligen inte skylla på min bil ang styrningen kanske kanske kunde sett lite annorlunda ut fightmässigt i finalen...därför säger jag väldigt bra kört Conny inget snack om det hehe och stort grattis till 1a plats. Det gick liksom inte köra snabbare för det ville inte svänga.
Angående upplägget tycker jag det är väldigt bra men det påverkar tyvärr mig och Conny pga att vi får vänta till finalen för att få köra mot varann (nåt man sett fram emot hela vintern).
Sen tyckte jag inte att jag hade särskilt mycket utmaning i heaten. Det kan ju ha med banan att göra för många av förarna är väldigt duktiga men det ville sig nog inte på denna utmanande bana....underlaget är ju väldigt speciellt och på köpet så kom det regn som ändra förhållandena något.
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests