Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2015

Diskussioner om Tävlingar och Mästerskap
User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2015

Post by Dave » 22 Feb 2015, 21:28

Här får ni ventilera frågor och funderingar om cupen och upplägget!
:thumbsup:

Reglementet:
viewtopic.php?f=55&t=8304

Sponsor

Sponsor
 

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2

Post by fredrikf » 22 Feb 2015, 21:34

Gött med lite datum och regler kring cupen :thumbup: :thumbup:
Dock lite jobbigt att ha en FAST pipa på 5b och en Dominator på MT :|
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
Lusse
Posts: 9358
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2

Post by Lusse » 22 Feb 2015, 22:19

Bränsle = Endast Akrylat med valfri olja.
Varför? Jag kör bara på mack bensin. Å då får jag inte vara med ... ?
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
fredlund
Posts: 335
Joined: 08 May 2014, 19:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2

Post by fredlund » 23 Feb 2015, 00:05

och det står max 32cc jag kommer förmodligen köra en 32:a reed med +2 vev.. vilket blir 34cc.. får man inte vara med då? :hmm:
Losi 5ive-T 32cc
http://www.largescale.nu

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2

Post by Dave » 23 Feb 2015, 19:22

fredrikf wrote:Gött med lite datum och regler kring cupen :thumbup: :thumbup:
Dock lite jobbigt att ha en FAST pipa på 5b och en Dominator på MT :|
Nästan alla motorsporter har reglemente som styr ljudnivå idag.
Vi ser gärna att så många som möjligt använder ljuddämpade pipor eller ljuddämpare där det är möjligt att göra det.
En bakhängd V2 Dominator är väldigt enkel, medan en Fast pipa är mycket svårare. Dom som vill anstränga sig och hjälpa till är vi tacksamma för.
Läs det dock inte som ett krav, utan en ren rekommendation.
:thumbsup:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2

Post by Dave » 23 Feb 2015, 19:24

Lusse wrote:
Bränsle = Endast Akrylat med valfri olja.
Varför? Jag kör bara på mack bensin. Å då får jag inte vara med ... ?
Som utvecklingen av motorsport och modellbränsle ser ut, faller det sig naturligt att vi också ställer krav på oss som utövar denna gren. Vi har därför bestämt att det ska vara akrylat som bränsle.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2

Post by Dave » 23 Feb 2015, 19:26

fredlund wrote:och det står max 32cc jag kommer förmodligen köra en 32:a reed med +2 vev.. vilket blir 34cc.. får man inte vara med då? :hmm:
Egentligen skulle vi dragit gränsen vid 28,5cc och en motor motsvarande en Zenoah 290, men 320 har blivit en så pass vanlig motor att vi inte kände att vi kunde utesluta den.
Gränsen för storkubikare drar vi alltså vid 32cc.
Så för att svara på din fråga, nej, en 320 med en +2 vev är inte godkänd.

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2

Post by fredrikf » 24 Feb 2015, 12:56

Det ska startas ett heat var 15e minut, och därför gäller följande:
•Din bil MÅSTE stå startberedd bredvid banan innan föregående race är slut.
•När målgång i föregående heat är klart och alla bilar gått i mål, startar du din bil och rullar ut till startgridden och inväntar start!
Blir lite tajt när man kör både 2wd och 4wd om det bara är 5 min i mellan heaten.. om det är 10st i varje klass och 5 i varje heat så med lite oflyt kan man ju få flera race i rad, ska man då ha bilen startberedd innan föregående heat är klart. Ska man tanka och fixa lite oxå så måste man ha med dig en mekaniker :D och en bil vändare :D
Eller har jag fattat allt helt fel :?:

Hoppas att inte någon blir stött över att jag spånar över upplägget.. iaf absolut inte min mening :thumbup:
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

Johan-S
Posts: 148
Joined: 23 Jul 2012, 09:10
Phone Number: 0706617135
Location: Borlänge

Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2015

Post by Johan-S » 24 Feb 2015, 13:08

Dave wrote:
Som utvecklingen av motorsport och modellbränsle ser ut, faller det sig naturligt att vi också ställer krav på oss som utövar denna gren. Vi har därför bestämt att det ska vara akrylat som bränsle.
Fast nog är det väl alkylat det handlar om? Akrylat är något annat ;)
King Motor T1000
TT ZK2
WL V911 micro helisar

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2

Post by Dave » 24 Feb 2015, 17:58

Johan-S wrote:
Fast nog är det väl alkylat det handlar om? Akrylat är något annat ;)
Hahahaha!!!
Du har ju såklart rätt!
Beklagar detta!
Har ändrat det nu, och tackar för tillrättavisningen!

Då har man fått lära om, lära rätt!
:thumbsup:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2

Post by Dave » 25 Feb 2015, 19:56

fredrikf wrote:
Det ska startas ett heat var 15e minut, och därför gäller följande:
•Din bil MÅSTE stå startberedd bredvid banan innan föregående race är slut.
•När målgång i föregående heat är klart och alla bilar gått i mål, startar du din bil och rullar ut till startgridden och inväntar start!
Blir lite tajt när man kör både 2wd och 4wd om det bara är 5 min i mellan heaten.. om det är 10st i varje klass och 5 i varje heat så med lite oflyt kan man ju få flera race i rad, ska man då ha bilen startberedd innan föregående heat är klart. Ska man tanka och fixa lite oxå så måste man ha med dig en mekaniker :D och en bil vändare :D
Eller har jag fattat allt helt fel :?:

Hoppas att inte någon blir stött över att jag spånar över upplägget.. iaf absolut inte min mening :thumbup:
Det kan mycket väl bli så att en deltagare kommer att köra både två och tre heat direkt efter varandra.
Eftersom vi blandar varannat heat 2wd och 4wd är detta helt enkelt snudd på omöjligt att undvika.
Om man deltar i båda klasserna samtidigt, ingår det också att det blir dubbelt så svårt att klara av, när man då kommer att köra två tävlingar på samma dag.
Att hitta bilvändare tror jag inte blir det största problemet, men det lär helt klart kräva lite planering för att lösa det på ett bra sätt.
Det vi kan göra för att hjälpa till är att se till att det finns ett tydligt tidschema på plats för alla heat under dagen.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2

Post by Dave » 08 Mar 2015, 10:06

Ni som vill ha personliga nummer, glöm inte att beställa dessa enligt tiden som står i reglementet!
:thumbsup:

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2

Post by wrep » 08 Mar 2015, 11:15

Eftersom vi blandar varannat heat 2wd och 4wd
Varför gör ni det? vad är syftet med att blanda? I alla andra tävlingar kör man klasserna i "omgångar". Dvs först kör man alla 2wd heat sen kommer 4wd och sen börjar det om i ett rullande schema... det ger ju folk som vill köra fler klasser en bättre chans? Visst hamnar man i sista 2wd och första 4wd är det ingen skillnad men risken blir ju mindre som jag ser det i alla fall?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2

Post by Mats B » 08 Mar 2015, 13:06

Måste nog hålla med dig Wrep , det känns mer logiskt att lägga upp det på detta vis.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2

Post by Dave » 15 Mar 2015, 09:56

Bra synpunkt!

Tanken vi har med att mixa racen på det här sättet, är att hålla hela gänget aktiva under hela dagen.
Eftersom vi inte har funktionärer i den utsträckningen vi skulle önska, kommer det här bara att fungera om alla hjälper till lite.
Drömmen hade ju såklart varit att kunnat ha 10-15 funktionärer på varje deltävling och låta deltagarna bara tävla, men där är vi inte än.
Vi tror annars att det lätt blir två läger där ena halvan blir undanskuffad och passiv medan andra halvan tävlar.
Ett mixat upplägg inbillar vi oss också bli mer underhållande och varierande för eventuell publik.

Hoppas att alla som har funderingar och tankar om allt som rör cupen och hela upplägget inte väntar tills första tävlignen med sina åsikter.
Vi har aldrig gjort det här förut, och har ingen aning om vi har siktat rätt, men ju fler synpunkter vi får, desto större är chansen att vi lyckas få till det här till nåt som alla tycker funkar tillräckligt bra!

:thumbsup:

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 49 guests