Träbåten "Bridge" 1964(?)

Projekttrådar för alla LS-båtar
Post Reply
Reggaemanyo
Posts: 7
Joined: 01 Jul 2020, 19:24

Träbåten "Bridge" 1964(?)

Post by Reggaemanyo » 05 Jul 2020, 21:21

OBS: Allt som finns på bilderna är allt jag har till båten + några vanliga skruvar och muttrar
Bilder:

Jag fick tag på den här båten häromveckan, så vitt jag har kunnat lista ut så är det en modell från 60 talet.
Satte ihop vad jag kunde av de lösa delarna som fanns, jag tror att motor är korrekt monterad men är inte alls säker då jag har absolut noll erfarenhet av byggen av radiostyrda båtmodeller.

Jag har hittat några få bilder på modellen på Google men väldigt lite information, jag har inte heller kunnat hitta en endaste bild på hur den ska se ut inuti, hur motorn, rodret mm ska vara monterat och exakt vad för delar som saknas för att den ska fungera.
Ritningarna ger inte heller några direkt detaljer för mig som inte har erfarenheten av sånt här, tror det saknas en del sidor på den.

En annan sak jag inte kan förstå mig på är radiokontrollen, det verkar inte finnas någon typ av kontroll för att kunna svänga med båten, det finns bara en av/på knapp på sidan och mitt på kontrollen är bara en knapp, ingen typ av ratt eller reglage för rodret, någon som vet hur detta hänger ihop?

Någon som vet hur jag ska ta mig tillväga för att kunna bygga ihop den eller ännu bättre har några bilder på hur innanmätet skall se ut?

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Träbåten "Bridge" 1964(?)

Post by tesla » 15 Jul 2020, 08:21

Min erfarenhet av båtar(både 1/1 och rc) är att man behöver hitta på en del själv vad gäller montering av olika saker. Detta i högre grad än motsvarande bil(om man inte vill modda extensivt).

Jag tycker monteringen ser rimlig ut även om jag bara haft några få rc båtar själv.

Hur stor är den? Den står som 1/10 och jag har för mig förlagan är typ 13m x3m nånting .

1.30x 35 typ?

Hade jag lagt arbetet på att få i ordning den där så skulle jag absolut satsat på modern elektronik(sändare, servo, mottagare) det kommer funka mkt bättre och spara dig arbete utan det förstör retro looken då det inte syns utanpå. Då kan du montera ett riktigt servo till styr och gas och få proportionerlig styrning och bra signalkvalitet.




Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Reggaemanyo
Posts: 7
Joined: 01 Jul 2020, 19:24

Re: Träbåten

Post by Reggaemanyo » 17 Jul 2020, 13:43

tesla wrote:
15 Jul 2020, 08:21
Min erfarenhet av båtar(både 1/1 och rc) är att man behöver hitta på en del själv vad gäller montering av olika saker. Detta i högre grad än motsvarande bil(om man inte vill modda extensivt).

Jag tycker monteringen ser rimlig ut även om jag bara haft några få rc båtar själv.

Hur stor är den? Den står som 1/10 och jag har för mig förlagan är typ 13m x3m nånting .

1.30x 35 typ?

Hade jag lagt arbetet på att få i ordning den där så skulle jag absolut satsat på modern elektronik(sändare, servo, mottagare) det kommer funka mkt bättre och spara dig arbete utan det förstör retro looken då det inte syns utanpå. Då kan du montera ett riktigt servo till styr och gas och få proportionerlig styrning och bra signalkvalitet.




Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Nu har jag inte båten bredvid mig så att jag kan mäta exakt men jag tror att den är ca 90x30cm och det finns tre uppdelade utrymmen i båten avskiljda med väggar Image

Ja, att montera in nya delar och strunta i bränslemotorn (som förövrigt fungerar efter att ha testat den) har jag nog bestämt mig för att göra då det verkar knepigt att hitta rätt delar och bränslet till just den här motorn ska enligt en bekant inte ens kunna köpas i Sverige längre...
Batteridriven motor, servo osv skall inköpas så småningom men kan som sagt inget om sånt, jag har varit i två butiker och rådfrågat men har inte blivit så mycket klokare.

Hur funkar det med de olika delarna, är de som datordelar där allt inte passar allt eller kan man köpa vilka delar som helst och få de att fungera tillsammans?

Vad är det man behöver exakt?
Motor, batteri, servo, sändare och mottagare, vad behövs mer?
Behöver man en mottagare till motorn och en till servon eller kan båda två kopplas till samma mottagardosa?

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Träbåten "Bridge" 1964(?)

Post by tesla » 17 Jul 2020, 22:17

Det låter som att du är rätt ny på RC.
Här är ett Youtube klipp som förklarar de vanligaste komponenterna.

Förenklat är det mesta mer eller mindrr plug and play med ett par viktiga undantag nuförtiden.
Den enda större komponent du inte räknade upp var esc.(förklaring i videon).



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Reggaemanyo
Posts: 7
Joined: 01 Jul 2020, 19:24

Re: Träbåten

Post by Reggaemanyo » 18 Jul 2020, 14:27

tesla wrote:
17 Jul 2020, 22:17
Det låter som att du är rätt ny på RC.
Här är ett Youtube klipp som förklarar de vanligaste komponenterna.

Förenklat är det mesta mer eller mindrr plug and play med ett par viktiga undantag nuförtiden.
Den enda större komponent du inte räknade upp var esc.(förklaring i videon).



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Som jag skrev i mitt första inlägg så har jag absolut 0 erfarenhet av radiostyrda båtar, radiostyrt i överlag då senaste jag hade något radiostyrt var för ca 18 år sen :lol:

Men tusen tack för klippet, ska kolla på det och se om jag lyckas få ihop något :thumbsup:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests