Liket lever! Stor gammal bensinbåt.

Projekttrådar för alla LS-båtar
User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: Liket lever! Stor gammal bensinbåt.

Post by Emanuel21 » 06 Jun 2019, 20:16

Frääänntt!!!!
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Liket lever! Stor gammal bensinbåt.

Post by tesla » 03 Sep 2019, 19:44

Händer inte mkt med denna. Körde 2 korta gånger i början av sommaren och maskinellt gick den ok. Inte den vassaste motorn på toppen precis men axxar hyffsat o går bra i sjön.

Det som begränsat körningen är att varjerstyrningen inte klarar vrida det bakhängda obalanserade rodret i fart mer än ett par grader och då blir det ju inte så kul att köra då den styr in sämre än en baja 5b på halt underlag....

Hade misstänkt att det skulle vara så men ville inte lägga för mkt jobb på båten innan jag såg hur den funka maskinellt.
Men nu ska jag försöka bygga nån form av styva länkage i vinter istället. Blir ju för första året sedan 2015 inte ngt nytt LS bygge i vinter så hoppas tiden finns för denna.


Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk





MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Liket lever! Stor gammal bensinbåt.

Post by tesla » 01 Jun 2020, 22:52

Till sist fått tummen ur och tagit tag i denna. På snart 3 års ägande har det bara blivit en kort test.
Detta p.ga den felkonstruerade styrningen. Den som byggde båten från början monteradw wirestyrning för rodret med ett fundamentalt fel. Wire styrningen kan ju bara vara dragande, inte skjutande. Särskilt inte som den var dragen. Därför orkade den inte styra alls åt ena hållet. Kanske därför någon gav upp denna båten och ställde ut den i trädgården för att ruttna....

Har klurat en hel del på hur jag ska lösa detta då motorn tar i princip hela de 3 bakre dm inne i skrovet så det fanns inte mkt plats alls. Efter massa grävande i lådorna har jag nu löst det med vektans vattentäta orginalservo monterat i ett hembyggt mount nere på skrovets insida och fäst i skrovets insida med kombinationen 3m dubbelhäftande och ca lim. Bockat till vektans bromslänkage till en arm och även plockat delar från en gammal servoräddare och till sist knåpat ihop detta.

Tog 2 hela kvällar för det är riktigt pilligt nere i skrovet. Men nu är det bara finlir kvar, b.la tätning av wire hålet och kränga på en damask för länkagets genomföring.
Och så förstås sist men inte minst fixa stoppet i kylningen på 1/1 båten....
20200601_215143.jpg
20200601_223334.mp4
(18.31 MiB) Downloaded 177 times
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Liket lever! Stor gammal bensinbåt.

Post by tesla » 07 Jun 2020, 16:15

Blev 2 rundor med båten idag.
Först vid bryggan men fick klagomål från grannen på ljudet (volym som en baja ss pipa typ).
Åkte ut med 1/1 båten o la mig en bit bort från stugorna o körde vidare. Båten gick mkt bättre i år. Låg planare i vattnet med mott accen (nimh hump)framflyttad lite och nu styrde den båda hållen. Det blev dock ingen lång körning för en skruv vid roderlänken gängade upp sig o lossna. Skönt jag hade 1/1 båt då det var frånlandsvind....

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests