Helt rätt med att vinkla proppen/struten, men det är en sanning med modifikation.
Propellrar kan vara "Lyftande" eller "Inte lyftande"
(båda varianterna finns i olika grader)
Grovt uttryckt.
En lyftande propp lyfter aktern och sänker/trycker ner fören.
En "Ej Lyftande" propp får motsatt effekt.
Vad man väljer är beroende på skrovet och/eller vad man vill ha för karaktär på båten.
Jmf. med stötdämpare och hjulvinklar på en bil.
- så går de kanske att få en lite bättre förståelse och att det kan göra stor skillnad.
Man vill hålla proppen så rak som möjligt utan vinklingar, för att få max effekt rakt fram.
Det är en av anledningarna till att man gör propp modifieringar.
Men sen kan man behöva vinkla i vilket fall för att få ett önskat gångläge på båten.
Lite svårt att förklara i text, men försöker lite översiktligt.
En propp som är spetsig i blad-toppen "släpper vattnet" rakt upp
och rakt ner och lyfter därför aktern.
En propp med rundade-toppar, där rullar vattnet av och går mera bakåt, -"Ej Lyftande".
Ett enkelt sätt att se är på vatten sprutet en hög vattenkaskad är en Lyftande propp.
Och Tvärs om, en låg-vattenkaskad, - en låglyftande propp.
Proppar är en vetenskap, så de får räcka med den här förklaringen.
Hoppas de vart begripligt