Page 1 of 3

PROPELLER FRÅGOR

Posted: 27 Nov 2011, 21:20
by jebogren
håller på och utökar propeller lådan lite
kan det var så att båten går olika bra med olika propellrar i olika vatten typ mer eller mindre vågor

fattar ni frågan ?

Re: PROPELLER FRÅGOR

Posted: 27 Nov 2011, 22:40
by jokerracing
jebogren wrote:håller på och utökar propeller lådan lite
kan det var så att båten går olika bra med olika propellrar i olika vatten typ mer eller mindre vågor

fattar ni frågan ?

Huvud-typer på propparna en skala på/från Lyftande till Ej-lyftande , bladform, bladyta, cuppad, barcuts, backcut, stegrande-stigning, det finns massor med olika modifieringar och varianter.
sen kan man välja om det ska va bra ax eller toppfart osv
Alla typer har inverkan på båten, beror helt på vad man vill uppnå.
Lyftande propp trycker ner fören, en ej-lyftande sänker aktern och ger mer "vattenström" bakåt.
Såg din fråga ang 6516/5, jag har provt en 6516/4 den funkar inte på Falugan men däremot på min CrackerBox,
däremot funkar en 6518/3 bra på falugan std förutom att spetsarna va böjda en aning.
Ska du göra propparna själv, börjat med en 2-bladig dom är klart enklast
Att balancera 3 och fyra då bör man ha testat ett antal 2bladiga först, - för att "få snittsen"
Finns en massa läsning på nätet om prop moddningar.

Re: PROPELLER FRÅGOR

Posted: 27 Nov 2011, 22:43
by jebogren
tänkte jag skulle testa lite har några 2 bladiga liggandes sen beställde jag en 7015/3 ska beställa en 7015/2 också dom är lyftande väl ?

Re: PROPELLER FRÅGOR

Posted: 27 Nov 2011, 22:56
by jokerracing
jebogren wrote:tänkte jag skulle testa lite har några 2 bladiga liggandes sen beställde jag en 7015/3 ska beställa en 7015/2 också dom är lyftande väl ?
Nej dom är inte-lyftande.
Enkelt och generellt förklarat.
Lyftande Proppar; rak bakkant, spetsiga spetsar,
Ej lyftande; bakkant som lutar in mot navet, Runda "spetsar".
Men Det är inte helt lätt alla gånger att se skillnad på vad som är vad.
Sen går det att göra om en Höglyftande till en Ej-lyftand.
Ja du ser ungefär hur enkelt de är att få greppet, eller ska vi säga.... greppet om ..röran :mrgreen:

Re: PROPELLER FRÅGOR

Posted: 27 Nov 2011, 23:00
by jebogren
jokerracing wrote:
jebogren wrote:tänkte jag skulle testa lite har några 2 bladiga liggandes sen beställde jag en 7015/3 ska beställa en 7015/2 också dom är lyftande väl ?
Nej dom är inte-lyftande.
Enkelt och generellt förklarat.
Lyftande Proppar; rak bakkant, spetsiga spetsar,
Ej lyftande; bakkant som lutar in mot navet, Runda "spetsar".
Men Det är inte helt lätt alla gånger att se skillnad på vad som är vad.
Sen går det att göra om en Höglyftande till en Ej-lyftand.
Ja du ser ungefär hur enkelt de är att få greppet, eller ska vi säga.... greppet om ..röran :mrgreen:
ja jävla soppa men någon gång måste man börja
typ skulle man då kunna säga att 7016/2 är lyftare medan 7015/2 inte är det eller :hmm:

Re: PROPELLER FRÅGOR

Posted: 27 Nov 2011, 23:01
by jebogren
kanske ska beställa några ABC proppar och träna på
vilka ska man ha iså fall har du koll på det ?

Re: PROPELLER FRÅGOR

Posted: 27 Nov 2011, 23:03
by jebogren
2714, 2814 ? 2 och 3 bladiga ?

Re: PROPELLER FRÅGOR

Posted: 27 Nov 2011, 23:17
by jokerracing
jebogren wrote:2714, 2814 ? 2 och 3 bladiga ?
Har inte testa några 2714 2814 vissa gillar dom. Chopper för ej lyftande
7016 är mer lyftande i std utförande.
7015 funkar bra på falugan axar bra men saknar lite i toppfart. i std utförand.
Men man kan förändra alla dom propparna så att man läser typ 2716 så finns de en mängd varianter.
Jag har 5st 2716 som alla uppför sig helt olika.

Men ska säga att, normalt sett så finns bra grund råd på proppar som funkar för de flesta båtar.
Man får kanske inte ut max men de funkar.

Så de vi är inne på nu börjar va "finliret" men inget man normalt sett behöver bry sig i.

Re: PROPELLER FRÅGOR

Posted: 27 Nov 2011, 23:39
by jebogren
hur stor är 2716 i diameter ?

Re: PROPELLER FRÅGOR

Posted: 28 Nov 2011, 06:32
by jokerracing
jebogren wrote:hur stor är 2716 i diameter ?

2,7" (Tum) räkna 2,7 x 25,4= 68,6mm
stigningen blir då 68,6 x 1,6 = 109mm 2716 Proppen har rätt stor bladyta.

Sen finns nått som kallas för "Rake". Det är Lutningen på bladet ("jmf med bakkanten lutar in mot navet" (back cut).
Ett högre Rake-värde ger ett mindre lyft från proppen.

Re: PROPELLER FRÅGOR

Posted: 28 Nov 2011, 21:32
by jebogren

Re: PROPELLER FRÅGOR

Posted: 29 Nov 2011, 11:45
by jokerracing
jebogren wrote:någon som testat VXP propeller ??
http://global.ebay.com/search/?Query=pr ... 0&SortBy=1
Vad jag vet, är det aluminium-kopior av orginal proppar typ Propshop, Octura.
Dom är CNC frästa så bladytan osv. borde vara bra.
Men -Kan tänka att dom är känsliga och lätta att skada.

- jag skulle lägga pengarna på Orginal fabrikaten.
Du betalar ju inte mer för en Proffs moddad.
Dessutom får du en propp som är slipad/anpassad till skrov och motor.

Re: PROPELLER FRÅGOR

Posted: 05 Dec 2011, 22:27
by jebogren
vad är piche ?

Re: PROPELLER FRÅGOR

Posted: 05 Dec 2011, 22:38
by jokerracing
Pitch är stigningen på proppen. typ x1,4 x1,6 osv.

Re: PROPELLER FRÅGOR

Posted: 05 Dec 2011, 22:44
by jebogren
på vissa står det pich 135mm