Projekt "Milling Madness"

Här diskuterar vi allt om RC som inte finns som egen kategori
User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Projekt "Milling Madness"

Post by Dave » 25 Dec 2012, 15:24

Har inte hänt så mycket här....
Insåg att jag behöver ha ordning på svarven för att kunna tillverka hylsor osv för bygget.
Ända sen jag köpte svarven har chucken slagit lite så idag slipade jag in backarna.
Riggade Dremeln på sliden och spände upp backarna i "fullt" öppnat läge....eller åtminstone så stort som jag kan öppna för att få in arbetsstyckena i själva chucken.

Har inte mätt in den men den blev MYCKET bättre än innan !
uploadfromtaptalk1356445419391.jpg

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Projekt "Milling Madness"

Post by Dave » 25 Dec 2012, 15:33

Provade att rigga en gammal kolv i svarven för att se resultatet och det funkar klockrent !
uploadfromtaptalk1356446001605.jpg

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Projekt "Milling Madness"

Post by wrep » 25 Dec 2012, 18:56

Det är så där man gör "på riktigt" också :thumbsup: Hade du någon ring som du spände backarna mot? Ett problem kan vara om man spänner ett invändigt grepp för att komma åt att slipa så är ju chucken oftast mindre använd åt det "hållet" och därför kan det diffa lite. Samma sak om man spänner längst ut för att slipa innanför... frågan är hur man gör för att få det helt hundra... gissar att man får ta det i flera steg på ngt vis? :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Projekt "Milling Madness"

Post by J.A racing » 25 Dec 2012, 19:40

Det man brukar göra är att man byter till "mjuka backar" speciellt framtagna för sådana uppgifter. Men man måste låsa dom mot något lämpligt som Per säger. :rock2:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Projekt "Milling Madness"

Post by Dave » 25 Dec 2012, 19:58

Hmm.....fick ingen bra bild på det....
När jag öppnade chucken stack den yttersta delen av varje back utanför huset, och i varje back klämde jag en s.k. balkklämma.
Image
När jag sen drog ihop chucken tog varje klämma emot huset vid lite olika läge, men fortsatte man att dra, kanade varje klämma på sin back.
La en bit tunnt gummi emellan huset och balkklämman för att se till att den hela tiden "satt i spänn"

Lite svårt att förklara, men ideén var att "dra ut" varje back så hårt det gick, för att simulera att man spänt fast något mellan backarna. Med balkklämmorna hårt dragna och med en bit cykelslang emellan fick man dra ordentligt med chucknyckeln för att få in backarna tills det gick att börja slipa.

Du har ju helt rätt i tanken när man slipar insidan och utsidan......
Jag kommer att använda yttersta änden på backarna även då. Antingen en stor slangklämma på utsidan av chucken eller något hålband typ sånt man hänger upp ventilationsrör med.
Då kan man spänna ut bandet genom att öppna chucken och helt enkelt lura den att tro att man spänt upp en ring eller ett rör.

Hur man egentligen ska göra detta har jag ingen aning om. Hade heller ingen aning om att det är såhär man "ska" göra ;)
Jag slipade med chucken på kanske 300rpm med väldigt liten anliggning mot sliptrissan på Dremeln.
Backarna är c:a 50mm djupa och dessa 50mm tog kanske 3 minuter att gå med manuell matning.
Upprepade proceduren tills jag såg att all svart tuschmarkering som jag ritade på backarna innan, var borta och såg ut att inte bara vara putsade, utan faktiskt bearbetade och höll en snygg radie.
Slipade väl av nån enstaka 1/10mm varje gång, och upprepade kanske 10ggr.

Kan bara inte fatta varför jag inte gjort detta tidigare..... :doh:

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Projekt "Milling Madness"

Post by wrep » 25 Dec 2012, 20:03

Det man brukar göra är att man byter till "mjuka backar" speciellt framtagna för sådana uppgifter.
Nja... Mjuka backar är väl som jag lärt mig iaf ngt annat... Det har man om man tex måste ha en viss form på backen för att kunna hålla arbetsstycket. Mjuka betyder att de inte är härdade så att det går att svarva direkt i backen utan att behöva slipa. :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Projekt "Milling Madness"

Post by wrep » 25 Dec 2012, 20:09

Din metod var nog inte så dum Dave , den skall jag lägga på minnet :thumbsup: Bara man inte varvar för mycket så klammorna flyger av så :sunglasses: :hmm:

Enda nackdelen som jag kan se med den är om chucken är mycket sliten så kantrar ju backarna när man spänner åt. Du håller ju emot längst bak på backen och får då ingen "kantring" men det kanske inte spelar så stor roll. Sen skall man väl slipa in chucken spänd i den diameter man skall svarva också... i ditt fall 36mm? :lol2:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Projekt "Milling Madness"

Post by Dave » 25 Dec 2012, 20:21

wrep wrote:Din metod var nog inte så dum Dave , den skall jag lägga på minnet :thumbsup: Bara man inte varvar för mycket så klammorna flyger av så :sunglasses: :hmm:

Enda nackdelen som jag kan se med den är om chucken är mycket sliten så kantrar ju backarna när man spänner åt. Du håller ju emot längst bak på backen och får då ingen "kantring" men det kanske inte spelar så stor roll. Sen skall man väl slipa in chucken spänd i den diameter man skall svarva också... i ditt fall 36mm? :lol2:
Hehehehe.....

En sliten chuck blir ju besvärligare, helt klart.
Den jag har är knappt använd, mer än till lite allmänt dravel som jag pillat med på de senaste 6 åren.....
Känns ändå hyffsat enkelt att få den tillräckligt bra för att man inte ska störa brallorna av sig på att det vobblar !

Och jag kunde inte hejda ett spontant gapflabb när jag läste "36mm" för det stämmer ju så klockrent !
:cheesy: :cheesy: :cheesy:

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Projekt "Milling Madness"

Post by J.A racing » 25 Dec 2012, 20:52

wrep wrote:
Det man brukar göra är att man byter till "mjuka backar" speciellt framtagna för sådana uppgifter.
Nja... Mjuka backar är väl som jag lärt mig iaf ngt annat... Det har man om man tex måste ha en viss form på backen för att kunna hålla arbetsstycket. Mjuka betyder att de inte är härdade så att det går att svarva direkt i backen utan att behöva slipa. :)
Precis var det inte de det handlade om :hmm: Som här en 36 mm kolv med minimalt kasst och att ha samma precision vid varje uppspänning.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Projekt "Milling Madness"

Post by wrep » 25 Dec 2012, 21:33

J.A racing wrote: Precis var det inte de det handlade om :hmm: Som här en 36 mm kolv med minimalt kasst och att ha samma precision vid varje uppspänning.

Jo iofs... :) men mest var det väl för att slipa till de kassa backarna :hammer: :thumbsup:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Projekt "Milling Madness"

Post by Dave » 26 Dec 2012, 22:20

Jaha.....
Då har man grejat lite idag !

Fick helt oväntat hjälp av en figur som objuden dök upp i verkstaden.
Murphy, hette han.
En riktigt dum fan !
La sig i precis all jag gjorde och envis var han med....bar omkring verktygen för mig å höll på....
Jävel !

Nåja har efter OTROLIGT mycket strul har jag lyckats tillverka en av axlarna till kulskruvarna idag.
Började med Y-axeln.

Jag vill använda så mycket av originalprylarna som möjligt, men detta innebär ju också lite merarbete.....

En bild från när svarvandet hållt på en stund..
uploadfromtaptalk1356556804314.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Projekt "Milling Madness"

Post by Dave » 26 Dec 2012, 22:27

Tanken är att få till en hylsa som kulskruven går in i och fixeras.
Denna hylsa blir en axel genom lagersätet och två radiallager, och går genom 60t remskivan innan det låses med två låsmuttrar.
Axeln måste vara 17mm hela vägen genom lagren och drevet.
På andra sidan hade jag tänkt montera M16 muttrar, men det närmaste jag kom var PG9 som jag hade liggande. Den är 15,2mm.
För att jag ska kunna använda original vevar längst ut på axeln blev jag då tvungen att tillverka en hylsa med 17mm yttermått som ska träs på axeltappen sen.
För att få gänggång hela vägen till själva ytan börjar blev jag tvungen att tillverka en gängad hylsa som jag limmat med grön loctite.
Sen kunde jag svarva ner alltihop hela vägen och få gängor som går ända fram till kanten
Attachments
uploadfromtaptalk1356557241154.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Projekt "Milling Madness"

Post by Dave » 26 Dec 2012, 22:31

Då blev det såhär:
uploadfromtaptalk1356557479934.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Projekt

Post by Dave » 26 Dec 2012, 22:33

Och nersvarvat och monterat kommer det att bli nåt sånt här....observera att utrymnet precis utanför lagret är reserverat för tandremskivan. Syns lite dåligt, men på bilden är klokopplingen och ratten trädda på rörhylsan, som sen ska pressas på ända fram till där gängan börjar.
uploadfromtaptalk1356557621616.jpg
uploadfromtaptalk1356557606541.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Projekt "Milling Madness"

Post by Dave » 28 Dec 2012, 14:18

Axeltapp för X-axeln färdig !
uploadfromtaptalk1356700686616.jpg

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests