![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Här kommer några tankar iallafall..
Standardklasser är bra för att dom är jämna och håller ofta kostnaderna nere, men samtidigt så gynnar dom ett enda märke, vilket jag tycker är fel. Dessutom kan man inte göra några egna lösningar på bilarna eftersom allt ska vara 'stock'. Finns det svagheter med bilarna så är man tvungen att leva med det och hålla på byta delar vartefter det går sönder. Mumma för återförsäljarna, men irriterande för den som kör..
I dom fria klasserna blir det ofta svindyrt om man ska ha någon chans. När det gäller offroad så är det väl främst däck, 2wd/4wd och chassi som avgör, och en skaplig motor hjälper ju också förståss.
Nu tänkte jag försöka komma med några förslag på 'allmän begränsad klass' / startreglemente ..
-begränsa däcken till 2-3 olika godkända däcktyper, iofs lite lurigt iom att olika bilar har olika dimensioner på däcken.. Kanske alla skulle köra på samma storlek med fälg-adaptarar? Otroligt dyrt att ha optimala däck för varje underlag, men där finns mycket tid att vinna för den som satsar stora pengar, därför tycker jag det borde begränsas på något sätt. Bara att hålla sig med en ny uppsättning för varje race kostar ju en del..
-Olika minimivikter på bilarna beroende på vad man har för bil/motor. En 4wd kunde ha högre minimivikt (som dom ändå har), och har man en större motor kunde det också ge viktbestraffning (större motorvolym är ju ofta samma som bättre register)? Med eller utan pipa kunde kanske också ge viktbestraffning? Minimivikten tycker jag borde sättas så att man inte behöver bygga bilen av kolfiberdelar för att komma ner i minimivikt.
-Bränsleförbrukningen tycker jag är lite onödig att begränsa, det tar såpass länge att gå in och tanka att man knappast vinner på att ha en törstig motor. Dessutom är det nog som ni varit inne på tidigare, man kör inte snabbare med en 9hk motor än en på 4 som har bra register istället.
-Ljudkrav är ett lurigt kapitel. Svårt att mäta rättvist/konsekvent, och kan man inte mäta så kan man inte sätta krav. Beror ju på var man kör hur mycket det får låta, så detta är väl lite lurigt kapitel..
Tja, det är väl det jag kan komma på.. Jag tror vikten är ett bra sätt att kompensera med, så kan så många olika bilar som möjligt vara med och det blir förhoppningsvis skapligt jämt. Beroende på bana/underlag kan väl olika biltyper ha fördelar, men man får väl försöka utveckla ett viktsystem som 'kompenserar rätt'.