sideburn80 wrote:J.A racing wrote:Det är just att det inte finns några regler som gör LS-offroad så kul bara gasa och vara glad. Sånt där invecklat regelverk blir det bara tjafs runt.
Men drabbar det någon ont om några vill köra efter ett regelverk?
Måste man tjafsa bara för att det finns regler?
Tror det kan vara bra för att hålla ner kostnaderna med lite regler.
Oavsett tycker jag i alla fall att det vore kul.
Om man nu ska ha regler så är det väl enklast att man har standardklasser?
Tex en klass för stock HPI Baja 5b och 5t och så köper alla sådana bilar.
Fast som ni kommer att märka i Vimmerby så är det inte effekten som avgör.
Själv upplever jag att jag kör snabbast med Henkes standard 5t.
MCD'd krafsar iväg snabbare ut ur kurvorna men tappar när det blir ojämnt.
Skillnaden i kurvkrafts är dock inte så stor som man kan tro, en skicklig förare kan hålla varvet upp på bajorna även genom kurvan och då spettar det på bra ändå. 5t är lättast att genom kurvorna då det är lättare att hantera spinnet genom kurvan. Däremot axar 5b snabbar då däcken biter lite bättre.
Vad vill jag ha sagt med det här?
Vet inte men behovet av klasser kanske inte är så stort egentligen men ska man ha klasser så är det väl enklast att skapa stockklasser av någon populär modell.