HPI clone eller inte?

Här diskuterar vi allt om RC som inte finns som egen kategori
Mats B

Re: HPI clone eller inte?

Post by Mats B » 15 Apr 2011, 15:55

Lugna er en aning nu ... :doh:

Jag har en 29cc rovan snurra i min Street Beetle & kört med den i ganska många tankar utan några bekymmer. :drive:

Förstår hur ni tänker när ni säger att han ska byta men så länge motorn går så ser jag ingen anledning att byta! :hmm:
( om man inte saknar mer effekt förstås). :sunglasses:

Visst Kvalitén är inte att jämföra med Zenoah men som sagt funkar den så gör den & den kan likväl gå 10-20 tankar utan krångel & då tycker jag att man kan köra slut på den innan byte .. :rock2:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

Sponsor

Sponsor

Bjuggen
Phone Number: 0700871481

Post by Bjuggen » 15 Apr 2011, 16:00

Har haft både Rovan och KM motorer. Rovan motorn höll ca 2 tankar sen var cylindern ren från plätering!!
Km motorn funkade bättre och höll nog 5-6 liter. Skit knepigt vevhus dock. Gick ej använda i FG. Inget löst kopplingshus.
Billös expertkommentator..

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 15 Apr 2011, 16:33

mats grattis du har haft tur.
bojkotta alla kloner. :thumbsup:
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Mats B

Post by Mats B » 15 Apr 2011, 16:50

huSSe wrote:mats grattis du har haft tur.
bojkotta alla kloner. :thumbsup:
Må så vara...

Men vidhåller ändå att man kör slut på den innan man byter....

Sen så kan man ju diskutera i evigheter angående kloner...

Bara som exempel nu....Hur många orginal HPI delar har hmm T.ex Lusse på sin Baja....Kan väl knappas klassas som en HPI längre ...eller Husse´s Bash Patrol inte mycket HPI standard kvar där heller...

Därmed inte sagt att det är OK eller bra med kloner , man om man ändå byter typ allt utom kanske chassie mot eftermarknads prylar på sin "HPI" baja så varför köpa en Baja till att börja med..

Just my 2 cent´s

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 15 Apr 2011, 17:40

Ja då det är enkelt att förklara. När jag köpte min bil så fans inte alla det här eftermarknads delarna.Och sen så är det så att om man är nybörjare så vet man inte vad man vill ha. och då får man välja på kvalitet eller inte, det är ju ekonomin som bestämmer...Men om jag skulle börja med en ny bil typ HPI Baja 5B , och med vad jag vet i dag. Så hade jag inte köpt en ny bil ,utan köpt delarna som jag vill ha och vet är nått att ha så det blir en komplett bil.Men det är lätt för mig nu som har hållt på i några år med HPI Baja 5B ss. Men är man nybörjare så är det inte lätt.Men det är då det är bra med ett forum som vårat, om jag får säga så?...
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

huSSe
Hedersmedlem

Post by huSSe » 15 Apr 2011, 18:20

håller med mats jag har ett hoppplock.
men det ær dom bæsta bitarna.
det som ær original på min ænså længe ær
bakre motor plattan o chassit, bærarmarna.
och lite plast runt dom. mmend det ska jag
råda bot på sen.

sme´n
Phone Number: 0709998877

Post by sme´n » 15 Apr 2011, 18:53

Jepp som sagt så är ju Rovan motorn helt befriad från komp så jag fixade lite med 23cc motorn i dag efter jobbet. Kanske inte lika rolig som 29cc:arn men bättre än inget iaf. Det var någon expert som hade satt cylindern bakofram så tändspolen hamnade på fel sida av motorn. :lol:
Grejerna hade stått i en lada ett tag när jag köpte dom så jag passade även på att ta bort lite "skit " från motorn. Kolv och cylinder verkar vara helt oanvända... Här kommer lite bilder på motorn.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Har ingen aning om vad det ska vara men jag satte spalten mellan tändspole och svänghjul på 0.3 mm och det blev ju gnista i alla fall. Någon som vet exakt vad det ska vara?

Föresten... kan någon identifiera motorfabrikatet av bilderna?

Fler bilder på bilen kommer...

Mats B

Post by Mats B » 15 Apr 2011, 18:56

Lusse wrote:Ja då det är enkelt att förklara. När jag köpte min bil så fans inte alla det här eftermarknads delarna.Och sen så är det så att om man är nybörjare så vet man inte vad man vill ha. och då får man välja på kvalitet eller inte, det är ju ekonomin som bestämmer...Men om jag skulle börja med en ny bil typ HPI Baja 5B , och med vad jag vet i dag. Så hade jag inte köpt en ny bil ,utan köpt delarna som jag vill ha och vet är nått att ha så det blir en komplett bil.Men det är lätt för mig nu som har hållt på i några år med HPI Baja 5B ss. Men är man nybörjare så är det inte lätt.Men det är då det är bra med ett forum som vårat, om jag får säga så?...
huSSe wrote:håller med mats jag har ett hoppplock.
men det ær dom bæsta bitarna.
det som ær original på min ænså længe ær
bakre motor plattan o chassit, bærarmarna.
och lite plast runt dom. mmend det ska jag
råda bot på sen.
Precis det jag menar...

Ska man vara lite hårddragen så är ju era bilar "kloner" av HPI ( dock med en högra kvalité än orginal ) men ändå "klon" :sunglasses:

Dvs , om man utgår från en KM & kör med allt alu från Integy eller om man utgår från HPI & kör med allt alu från Tr eller GH så är det inte mycket kvar från ursprungsbilen.

Endast lite skillnad på pris & total kvallité... :thumbsup:

Nä nu börjar denna diskussion bli lite :ot: så nu tror jag vi lägger ner den & återgår till trådskaparens önskemål & frågor ... :thumbsup:

huSSe
Hedersmedlem

Post by huSSe » 15 Apr 2011, 19:06

lite mera offtopic, eller egentligen inte.
hur många harley ær harley?
det ær væ'l inte en klon om man har bættre grejer æn på en original klon?
original klon ska ju vara så billig och likt original hpi så mycket som møjligt.
och oftast væljer dom det billigaste materialet, får ju inte kosta nåt.

næh, tacka vet jag eftermearknads delar så man har nåt att pyssla med på
vinter kvællarna.

det ær min kopp of the!

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 15 Apr 2011, 19:21

Det finns två aspekter med kloner kan jag tycka. Man kan ju ha tur och få en bra som håller lite... då är det en jätte bra inkörsport till hobbyn. Men om får en som Rallyfinnen fick så kan det ju stjälpa allt i stället. För hade det varit jag och skaffat den som förstabil så hade det inte blivit en långvarig hobby.

Den bästa förstabilen enligt mig måste ju vara en beggad HPI med lite options på från början. För då är det ju bara att köra och vill man inte fortsätta så är det bara att sälja och man förlorar inte så värst mycket pengar.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 15 Apr 2011, 21:00

sme´n wrote:Jepp som sagt så är ju Rovan motorn helt befriad från komp så jag fixade lite med 23cc motorn i dag efter jobbet. Kanske inte lika rolig som 29cc:arn men bättre än inget iaf. Det var någon expert som hade satt cylindern bakofram så tändspolen hamnade på fel sida av motorn. :lol:
Grejerna hade stått i en lada ett tag när jag köpte dom så jag passade även på att ta bort lite "skit " från motorn. Kolv och cylinder verkar vara helt oanvända... Här kommer lite bilder på motorn.

Har ingen aning om vad det ska vara men jag satte spalten mellan tändspole och svänghjul på 0.3 mm och det blev ju gnista i alla fall. Någon som vet exakt vad det ska vara?

Föresten... kan någon identifiera motorfabrikatet av bilderna?

Fler bilder på bilen kommer...

Den motorn är nog en KM. Man ser det på att det inte är någon separat kåpa vid kopplingen, utan det sitter i ett med vevhuset. Det ska sitta en kåpa på cylindern för att styra kylluften också, den ska du nog sätta dit. Något som förhindrar att man får sand o småsten i fläkten/svänghjulet är också bra att ha.
0,3 funkar för tändspolen, 0,5 går bra också. Inte så kritiskt faktiskt, så länge du har gnista så duger det :)
Kolla vad du har för squish på den också, 0,4-0,6mm funkar bra.

En annan cylinder & kolv och en uppsättning ramlager och packboxar i rovan-motorn så har du en bra motor. En 2-bultad Zen 34mm, eller en 2-bult CY 36mm kanske? Förgasaren kanske behöver bytas till tex motorsågsförgasare för bättre bränsleflöde.

Håller med Stefan, en beg HPI med nödvändigaste fixen är nog bästa grundmaterialet.

Bjuggen
Phone Number: 0700871481

Post by Bjuggen » 15 Apr 2011, 21:32

Håller med finnen. Det är en KM. En sån som jag satte i min FG Baja Bug innan jag sålde den. Gick som satan efter lite justering med finnens dremmel. Fick förresten dremmla rätt friskt i vevhuset för att få den att passa i FGn.
Billös expertkommentator..

sme´n

Post by sme´n » 16 Apr 2011, 10:17

Tack för svaren!
Aha, en KM motor alltså! Kylkåpan till 23cc motorn finns, den är bara inte monterad än. ;)

Som det är nu så är planen att först och främst få i gång 23cc motorn sedan montera den i bilen. Om det verkar lovande så ska jag köpa lite hjulupphängningsatiraljer också. Sedan får vi se vad det blir med Rovan motorn.
Vad det gäller ramlager så skulle dom nog varit bytta för länge sedan känns det som... :cheesy:

Squish? Om jag har fattat det hela rätt så är det spelet mellan toppen på kolven och topplocket?

Lite bättre bilder på radiolådan.

Image
Image

sme´n

Post by sme´n » 26 Apr 2011, 21:59

I dag så fick jag äntligen ork, lust och tid att greja lite med bilen. Jag har ägnat några timmat att rengöra bilen och den såg faktiskt rätt bra ut under all skit. Den verkar inte vara särskilt mycket skruvad med heller, det är bra! :thumbsup:
Jag har fått en ungefärlig uppfattning om vad som behöver införskaffas men jag har ett par frågor som jag hoppas att någon kan svaret på. Hur mycket glapp är acceptabelt i kulleder till hjulupphängningar och passar en ZY 26 motor i denna baja klon??

:)

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 26 Apr 2011, 22:09

Glapp vill man inte ha. Vad som är acceptabelt är vad du tycker att du kan acceptera. Och motorn skall passa utan problem..
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Post Reply