sme´n wrote:Jepp som sagt så är ju Rovan motorn helt befriad från komp så jag fixade lite med 23cc motorn i dag efter jobbet. Kanske inte lika rolig som 29cc:arn men bättre än inget iaf. Det var någon expert som hade satt cylindern bakofram så tändspolen hamnade på fel sida av motorn.

Grejerna hade stått i en lada ett tag när jag köpte dom så jag passade även på att ta bort lite "skit " från motorn. Kolv och cylinder verkar vara helt oanvända... Här kommer lite bilder på motorn.
Har ingen aning om vad det ska vara men jag satte spalten mellan tändspole och svänghjul på 0.3 mm och det blev ju gnista i alla fall. Någon som vet exakt vad det ska vara?
Föresten... kan någon identifiera motorfabrikatet av bilderna?
Fler bilder på bilen kommer...
Den motorn är nog en KM. Man ser det på att det inte är någon separat kåpa vid kopplingen, utan det sitter i ett med vevhuset. Det ska sitta en kåpa på cylindern för att styra kylluften också, den ska du nog sätta dit. Något som förhindrar att man får sand o småsten i fläkten/svänghjulet är också bra att ha.
0,3 funkar för tändspolen, 0,5 går bra också. Inte så kritiskt faktiskt, så länge du har gnista så duger det

Kolla vad du har för squish på den också, 0,4-0,6mm funkar bra.
En annan cylinder & kolv och en uppsättning ramlager och packboxar i rovan-motorn så har du en bra motor. En 2-bultad Zen 34mm, eller en 2-bult CY 36mm kanske? Förgasaren kanske behöver bytas till tex motorsågsförgasare för bättre bränsleflöde.
Håller med Stefan, en beg HPI med nödvändigaste fixen är nog bästa grundmaterialet.