Tävlings regler.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Tävlings regler.
Med lite erfarenheter från track så tycker jag att det alltid är jobbigt med regler!
Här kommer några tankar iallafall..
Standardklasser är bra för att dom är jämna och håller ofta kostnaderna nere, men samtidigt så gynnar dom ett enda märke, vilket jag tycker är fel. Dessutom kan man inte göra några egna lösningar på bilarna eftersom allt ska vara 'stock'. Finns det svagheter med bilarna så är man tvungen att leva med det och hålla på byta delar vartefter det går sönder. Mumma för återförsäljarna, men irriterande för den som kör..
I dom fria klasserna blir det ofta svindyrt om man ska ha någon chans. När det gäller offroad så är det väl främst däck, 2wd/4wd och chassi som avgör, och en skaplig motor hjälper ju också förståss.
Nu tänkte jag försöka komma med några förslag på 'allmän begränsad klass' / startreglemente ..
-begränsa däcken till 2-3 olika godkända däcktyper, iofs lite lurigt iom att olika bilar har olika dimensioner på däcken.. Kanske alla skulle köra på samma storlek med fälg-adaptarar? Otroligt dyrt att ha optimala däck för varje underlag, men där finns mycket tid att vinna för den som satsar stora pengar, därför tycker jag det borde begränsas på något sätt. Bara att hålla sig med en ny uppsättning för varje race kostar ju en del..
-Olika minimivikter på bilarna beroende på vad man har för bil/motor. En 4wd kunde ha högre minimivikt (som dom ändå har), och har man en större motor kunde det också ge viktbestraffning (större motorvolym är ju ofta samma som bättre register)? Med eller utan pipa kunde kanske också ge viktbestraffning? Minimivikten tycker jag borde sättas så att man inte behöver bygga bilen av kolfiberdelar för att komma ner i minimivikt.
-Bränsleförbrukningen tycker jag är lite onödig att begränsa, det tar såpass länge att gå in och tanka att man knappast vinner på att ha en törstig motor. Dessutom är det nog som ni varit inne på tidigare, man kör inte snabbare med en 9hk motor än en på 4 som har bra register istället.
-Ljudkrav är ett lurigt kapitel. Svårt att mäta rättvist/konsekvent, och kan man inte mäta så kan man inte sätta krav. Beror ju på var man kör hur mycket det får låta, så detta är väl lite lurigt kapitel..
Tja, det är väl det jag kan komma på.. Jag tror vikten är ett bra sätt att kompensera med, så kan så många olika bilar som möjligt vara med och det blir förhoppningsvis skapligt jämt. Beroende på bana/underlag kan väl olika biltyper ha fördelar, men man får väl försöka utveckla ett viktsystem som 'kompenserar rätt'.
Här kommer några tankar iallafall..
Standardklasser är bra för att dom är jämna och håller ofta kostnaderna nere, men samtidigt så gynnar dom ett enda märke, vilket jag tycker är fel. Dessutom kan man inte göra några egna lösningar på bilarna eftersom allt ska vara 'stock'. Finns det svagheter med bilarna så är man tvungen att leva med det och hålla på byta delar vartefter det går sönder. Mumma för återförsäljarna, men irriterande för den som kör..
I dom fria klasserna blir det ofta svindyrt om man ska ha någon chans. När det gäller offroad så är det väl främst däck, 2wd/4wd och chassi som avgör, och en skaplig motor hjälper ju också förståss.
Nu tänkte jag försöka komma med några förslag på 'allmän begränsad klass' / startreglemente ..
-begränsa däcken till 2-3 olika godkända däcktyper, iofs lite lurigt iom att olika bilar har olika dimensioner på däcken.. Kanske alla skulle köra på samma storlek med fälg-adaptarar? Otroligt dyrt att ha optimala däck för varje underlag, men där finns mycket tid att vinna för den som satsar stora pengar, därför tycker jag det borde begränsas på något sätt. Bara att hålla sig med en ny uppsättning för varje race kostar ju en del..
-Olika minimivikter på bilarna beroende på vad man har för bil/motor. En 4wd kunde ha högre minimivikt (som dom ändå har), och har man en större motor kunde det också ge viktbestraffning (större motorvolym är ju ofta samma som bättre register)? Med eller utan pipa kunde kanske också ge viktbestraffning? Minimivikten tycker jag borde sättas så att man inte behöver bygga bilen av kolfiberdelar för att komma ner i minimivikt.
-Bränsleförbrukningen tycker jag är lite onödig att begränsa, det tar såpass länge att gå in och tanka att man knappast vinner på att ha en törstig motor. Dessutom är det nog som ni varit inne på tidigare, man kör inte snabbare med en 9hk motor än en på 4 som har bra register istället.
-Ljudkrav är ett lurigt kapitel. Svårt att mäta rättvist/konsekvent, och kan man inte mäta så kan man inte sätta krav. Beror ju på var man kör hur mycket det får låta, så detta är väl lite lurigt kapitel..
Tja, det är väl det jag kan komma på.. Jag tror vikten är ett bra sätt att kompensera med, så kan så många olika bilar som möjligt vara med och det blir förhoppningsvis skapligt jämt. Beroende på bana/underlag kan väl olika biltyper ha fördelar, men man får väl försöka utveckla ett viktsystem som 'kompenserar rätt'.
Re: Tävlings regler.
Jag känner att eftersom det är ingen som tävlar i offroad än typ så kommer vi inte ha några regler än. För som vi har sagt innan att det är ju han bakom spaken som är den viktigaste till att börja med... sen eftersom vi skulle ta första i Vimmerby så har ju dom som bor där en jäkla fördel redan innan..
Men om vi skulle forsätta att köra tävlingar... då måste vi ju sätta oss ner och sätta upp lite regler.
Men om vi skulle forsätta att köra tävlingar... då måste vi ju sätta oss ner och sätta upp lite regler.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Tävlings regler.
Jag håller med, onödigt med regler än så länge.
Mina tankar var bara för eventuella framtida 'mästerskap' eller dylikt
Tror det är viktigt att hålla det så brett som möjligt så att folk kan vara med oberoende av vilken bil dom har, speciellt i början om man startar upp en ny serie. Då är det fler som kommer igång med tävlandet.
När det blir för många kan man dela upp det i olka klasser och ha mer specifika regler.
Jag visste inte att ni planerade rejs på träffen, trodde det var mer en allmän 'tjata skit och spruta grus -träff'
Måste föröska ta mig dit bara jag är hemma då! (det är snack om jobb i Tyskland för tillfället)
Mina tankar var bara för eventuella framtida 'mästerskap' eller dylikt
Tror det är viktigt att hålla det så brett som möjligt så att folk kan vara med oberoende av vilken bil dom har, speciellt i början om man startar upp en ny serie. Då är det fler som kommer igång med tävlandet.
När det blir för många kan man dela upp det i olka klasser och ha mer specifika regler.
Jag visste inte att ni planerade rejs på träffen, trodde det var mer en allmän 'tjata skit och spruta grus -träff'
Måste föröska ta mig dit bara jag är hemma då! (det är snack om jobb i Tyskland för tillfället)
Re: Tävlings regler.
Nja... alltså det är ju en sådan träff. Bara funderade på om man skulle lägga in det som ett tillägg för dom som vill. Vore ju kul att testa lite kanske... vad vet ja... spånar bara lite!
- sideburn80
- Posts: 2518
- Joined: 31 Oct 2009, 01:44
- Location: Kilafors/Bollnäs
Re: Tävlings regler.
Ja det kanske var dumt att skapa den här tråden, men i mitt första inägg frågade jag om någon visste av redan befintliga regler att länka in för att jag personligen var nyfiken, och vad det verkar så är det inte så många fler som är det...
- sideburn80
- Posts: 2518
- Joined: 31 Oct 2009, 01:44
- Location: Kilafors/Bollnäs
Re: Tävlings regler.
Då kanske den här tråden är aktuell nu för tiden då?
Kanske skulle flyttas?
Kanske skulle flyttas?
Re: Tävlings regler.
Detta var väl för onroad har jag för mig.
- sideburn80
- Posts: 2518
- Joined: 31 Oct 2009, 01:44
- Location: Kilafors/Bollnäs
Re: Tävlings regler.
Jag skapade tråden för att jag ville veta mer och diskutera angående offroad-regler.S 500 R wrote:Detta var väl för onroad har jag för mig.
Re: Tävlings regler.
Aha, då flyttar vi den.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 28 guests