Page 1 of 1

Thunderbolt II

Posted: 01 May 2011, 14:18
by Diesel
Härmed så startar jag en tråd som kommer att i första hand handla om Thunderbolt II och alla dess varianter.
RTR / SS / och Pro Race.

Jag kommer att dela med mig erfarenheter av våra TB bilar ( bra som dåliga) för att det skall kunna underlätta för dom som eventuellt är sugna på en sådan bil, eller rent av byte av erfarenheter med dom som redan har en sådan bil.

Igår när vi var och körde i Skurup på vår "födelsedagsträff" så körde jag med Jessan RTR bil.
Det var mitt fel att det blev inte mer kört med den bilen , då jag glömde mottagaren til min Baja hemma, så jag fick ta den från TB bilen.

Mycket pinsam situation, men så blir det ibland när man är för tankspridd. :mad:

Nåja. Dom där ca 40 minutrarna jag körde med bilen , så kan jag konstatera att den höll ! :thumbsup:
Inga drev rasade, inga bärarmar knäckta , trots ett antal hjulningar.

Bilen är väldigt följsam trots ojämn och kraftigt stenigt underlag. Det tog inte mer än 5 minuter för mig att bli väldigt bra kompis med denna bilens bettende , och kunde lätt läsa av vad den ville eller inte ville på banan.

Jag skulle dock vilja ändra lite på viskositeten på dom bakre stötdämparna , och ändra även lutningsvinkeln på dom så dom bli lite "mjukare". Den var lite studsig i röven.

Bilen kände, till en början framtung vid hoppen , med som sagt , efter ca 5 minuter så vart jag med på noterna , och då försvann känslan av att hon var för tung i snoken.

Re: Thunderbolt II

Posted: 01 May 2011, 14:28
by Diesel
Jag får fortsätta här då det tydligen inte går att skriva långa inlägg...... :hmm:

Nackdelar som jag har upptäkt med bilen är än så länge 2 st.
Avluftningen för tanken är lite si sådär. Det lilla hålet som är i locket , täpps igen för ingentig , och efter ett par minuters körning så börjar bilen att bröla.
Som alla gör , även då jag, började att nåla utan hjälp för att motorn slutligen la av helt. Detta då av förklariga anledningar..... Vacuum i tanken.
Fixae problemet på plats , sen vara bara till att på igen. :drive:

Rätt så snart efter detta upptäktes så börjar motor bröla igen. Va faan nu tänkte jag.
Så vart ju på nålarna igen till det sämre resultatet, för att inse nämligen att så fort jag lyfte bort karossen så gick motorn kanon igen.
Alltså karossen är för lufttät. Även detta fixades snabbt med att borra en drös med hål i karossen (framrutan) för att sedan efter köra problemfritt med bilen , resten av denna dag.

Nu när man har kommit hem , blåst rent bilarna ,så kan jag inte se några som helst problem med delar som skulle behöva bytas eller är rent av kassa.

En trimpipa hade nog inte varit fel till bilen, En som ger bra bottendrag.
Jag skal prova deras original sidmonterad pipa så fort vi får hem dessa, och kommer att raportera mina erfarenheter till er.

Re: Thunderbolt II

Posted: 01 May 2011, 14:31
by Diesel
Det var en kille till som körde med sin TB II RTR , men han är inte medlem här , och han är inte speciellt intresserad heller att skriva här , men jag skall förhöra han om vad hans åsikter är om bilen eftersom det var första gången han körde på bana med sin Nutech.

// Packo

Re: Thunderbolt II

Posted: 01 May 2011, 22:40
by bajapecka
Tjenare! Jag är ny på forumet och den killen som Diesel menade i förra inlägget. Körde min Nutech i lördags i Sturup. Upplevde den som mycket lättkörd efter man lärt sig dess köregenskaper. Som att köra en 1:8 buggy. Det var andra gången jag körde den och första gången på bana. Största problemet var att luftfiltret sattes igen snabbt pga allt damm.
Gillade bäst att den inte sladdade runt som Bajan när man drog på gasen i svängarna.
Bilen var hel och fin när jag kom hem trots hård körning. Nöjd! :dance:

Re: Thunderbolt II

Posted: 02 May 2011, 08:40
by Robban
Helt klart mycket bil för pengarna!

Re: Thunderbolt II

Posted: 20 May 2011, 08:36
by Bjuggen
Kan verkligen rekomendera Jetpros pipa till TB 2. Riktigt bra botten och fint bett på topp. Ta dock och försök att inte missa att beställa den extra ljuddämparen då den inte är av den diskreta sorten. :thumbsup:

Re: Thunderbolt II

Posted: 21 May 2011, 10:35
by Ntch in da dirt
Med erfarenhet av mcd s jet pro så ska jag köpa en dämpad till min direkt om det inte blir samba pipa till bilen har inte funderat klart på pip valet ännu!