Vad bör en lödstation kosta?

Här diskuterar du allt mellan himmel och jord, förutom RC!
Post Reply
Ntch in da dirt
Posts: 1655
Joined: 01 Nov 2009, 12:09
Location: En liten by i Katrineholms komun

Vad bör en lödstation kosta?

Post by Ntch in da dirt » 26 Oct 2012, 16:31

Såg ett företag på tradera som sålde lödstation för typ 220:- med ställbar temp. Är sådan något att ha för elecktronik lödning? jag ska löda dit en spiralkabel där det för närvarande sitter ett 2,5mm stereo uttag på ett kretskort, Samt kill switchen till rc bilen mm , bara lite smålödningar då och då.
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna

Sponsor

Sponsor
 

huginen
Posts: 2113
Joined: 21 Apr 2011, 15:59
Phone Number: 0733642957
Location: Södertälje

Re: Vad bör en lödstation kosta?

Post by huginen » 26 Oct 2012, 16:56

om det bara är det du ska löda så är det nog lite overkill med en lödstation, då räcker det gott med en liten lödpenna typ denna http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... 30w-p40172 eller denna http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... 15w-p40171
Bil: HPI Baja 5b/T SS(Bash and Trash)
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Vad bör en lödstation kosta?

Post by Rallyfinnen » 26 Oct 2012, 16:57

Om du bara ska löda en grej, så kanske det är lättare att be någon kompis löda som har grejer.
Ska du ha något för lite halvseriös lödning så funkar tex denna:
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... lcd-p40255

Jag har haft en sådan i ca 1år nu, och den har funkat bra. Köpte till lite olika spetsar också, bra att ha beroende på vad man ska löda.
Tror samma modell kan gå att hitta på ebay/tradera för billigare peng också.

Ntch in da dirt
Posts: 1655
Joined: 01 Nov 2009, 12:09
Location: En liten by i Katrineholms komun

Re: Vad bör en lödstation kosta?

Post by Ntch in da dirt » 26 Oct 2012, 17:15

Jag har i o f sig lödpenna men vid lödning av så tunna stereo kablar så hinner oftast isoleringen smällta innan tennet har flutit ut fint.
Jag kanske har för stor spets jag vet inte. Dock så skulle jag hellst vilja ha en som man kan kontrollera värmen med.
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna

User avatar
pepi
Posts: 481
Joined: 02 Jul 2012, 16:41
Phone Number: 0730334220
Location: Kiruna

Re: Sv: Vad bör en lödstation kosta?

Post by pepi » 26 Oct 2012, 18:27

Rallyfinnen wrote:Om du bara ska löda en grej, så kanske det är lättare att be någon kompis löda som har grejer.
Ska du ha något för lite halvseriös lödning så funkar tex denna:
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... lcd-p40255

Jag har haft en sådan i ca 1år nu, och den har funkat bra. Köpte till lite olika spetsar också, bra att ha beroende på vad man ska löda.
Tror samma modell kan gå att hitta på ebay/tradera för billigare peng också.
Jag har en likadan och jag har än inte stött på nå större problem med lödning. Duger mer än gott för hemmahobby! :-)

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: Vad bör en lödstation kosta?

Post by waqr » 27 Oct 2012, 09:26

Ntch in da dirt wrote:Jag har i o f sig lödpenna men vid lödning av så tunna stereo kablar så hinner oftast isoleringen smällta innan tennet har flutit ut fint.
Jag kanske har för stor spets jag vet inte. Dock så skulle jag hellst vilja ha en som man kan kontrollera värmen med.
Köpte denna för ett tag sedan och den är riktigt bra. Har alltid varit svindålig på att löda men efter att ha köpt denna så går lödningen som en dans. Bra mycket enklare att löda när man kan ställa in olika temperaturer och framförallt att man får ordentlig värme. Vet inte hur många olika kontakter jag smält med min lilla 40W lödkolv pga dålig värme. Ställde denna på 340°C och vips så gick det på två sekunder att löda

http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... lcd-p40255
Letar Baja 5B

Ntch in da dirt
Posts: 1655
Joined: 01 Nov 2009, 12:09
Location: En liten by i Katrineholms komun

Re: Vad bör en lödstation kosta?

Post by Ntch in da dirt » 27 Oct 2012, 14:47

Eftersom dibotechen verkar va populär och det var lagom prisnivå på den så ska jag nog åka till kjell o köpa en sådan :thumbsup:
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna

Ntch in da dirt
Posts: 1655
Joined: 01 Nov 2009, 12:09
Location: En liten by i Katrineholms komun

Re: Vad bör en lödstation kosta?

Post by Ntch in da dirt » 03 Nov 2012, 11:55

Nu är en sådandär Dibotech som Kjell o Compani säljer inköpt Jag har två objekt som den ska testas på någon dag när jag känner för det.
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests