Page 2 of 2

Re: Dubbla servon

Posted: 11 Nov 2015, 19:59
by Trash
Du har inte lust att lägga ut ett kopplingsschema på detta?

Re: Dubbla servon

Posted: 07 Mar 2019, 17:41
by tesla
Återupplivar denna tråd p.ga att årets säsong blir ett intressant experiment.

Har alltid för säkerhets skull kört med separat matning till servona i de bilar jag haft dubbelservo i. Särskilt som även t/b servot är ett kraftfullt 50kg borstlöst savöx.

P.ga svårigheter att få detta att lira med ESC i årets w5 har jag dock fått dra all ström via mottagaren nu. Förstår inte riktigt varför det blir skillnad men det är tydlig att det är så(skrev en del om detta i w5 tråden). Trotsar iaf all logik från alla andra elbilar jag haft.

Blir därmed ett eldprov för de 4kanals futaba Diversity mottagare jag har i w5 bilen och mitt andra projekt. Hoppas de mottagarna pallar detta för billiga är de inte!
Kanske räddas mottagaren i w5 av det låga axeltrycket fram.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk




Re: Dubbla servon

Posted: 07 Mar 2019, 18:09
by tesla
Är det någon här som faktiskt bränt märkesmottagare i sina 1/5? Isf var servona kopplade genom mottagaren? Vad var det för bil, servo och mottagare? Var det ngn särskilt orsak, t.ex styrning som fastnat?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Re: Dubbla servon

Posted: 07 Mar 2019, 20:57
by Dave
Jag skulle börja med att mäta hur mycket ström servona kan dra.
Vad dom drar i normal användning är ointressant då det är de extrema situationerna som kommer att fresta mest.
Har aldrig letat eller jämfört peak värde med datablad eller mätning.
Har man inget mätinstrument som klarar det, kan man skaffa lite snabba glassäkringar och koppla på kablaget.
Då kommer säkringarna att lösa ut tills man hittar en som håller.
Jag gissar att det handlar om många ampere när servot maxlastar, och en mottagare är knappast konstruerad för den typen av belastning.
Har läst om ditt problem och skulle alla gånger jobba med separatmatning till servona för att undvika risken att bränna en dyr mottagare.

Re: Dubbla servon

Posted: 07 Mar 2019, 21:16
by tesla
Ok.
Ska kolla lite på detta igen.
Särskilt då jag ändå väntar på grejer till den andra bilen.
Enl spec är "stall current" för savöx 0240 6-7A och t/b servot 8A.
Ma.o 20-22A max teoretiskt. Tvivlar dock på BEC klarar leverera den strömmen, skulle troligen slå ifrån.
Antar det är den siffran du syftar på?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk



Re: Dubbla servon

Posted: 07 Mar 2019, 22:33
by Dave
Ja precis.
20A lär bli svettigt för vilken mottagare som helst...