Parallellkoppla BEC?

Diskutera servon, batterier mottagare och radio
Post Reply
InZanity
Posts: 69
Joined: 21 Oct 2014, 07:49
Location: Värnamo

Parallellkoppla BEC?

Post by InZanity » 22 Nov 2014, 21:41

Jag satt och slödiskuterade lite på jobbet om det skulle vara möjligt att parallellkoppla 2 st 3A BEC och då kunna köra med ett 4A-6A batteri, personligen så tror ja inte ett skit på att det skulle fungera men kollegan var helt övertygad om att det skulle fungera och då jag inte är så jätteinsatt i elektronik så tänkte jag att jag skulle slänga upp frågan här, är det möjligt?

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Parallellkoppla BEC?

Post by Mats B » 22 Nov 2014, 22:10

InZanity wrote:Jag satt och slödiskuterade lite på jobbet om det skulle vara möjligt att parallellkoppla 2 st 3A BEC och då kunna köra med ett 4A-6A batteri, personligen så tror ja inte ett skit på att det skulle fungera men kollegan var helt övertygad om att det skulle fungera och då jag inte är så jätteinsatt i elektronik så tänkte jag att jag skulle slänga upp frågan här, är det möjligt?
Hur många mAh batteriet är på är ganska ointressant i detta fall..Då detta bara är en spec på hur många mAh batteriet klarar att lämna & alla acc klarar att lämna 3A hade det däremot varit 30A vi talar om så ställer det helt andra krav på batteriet.

Bec specen på 3 A är hur mycket ström den klarar att leverera på utgången, om du kopplar på ett 7,2v eller 7,4v eller 8,4v eller 11,1v är även det ointressant sålänge Bec stödjer den inspänningen .

Det du vinner på att parallellkoppla 2 Bec är att du kan ha en servosetup som drar max 6 A istället för 3 A
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

InZanity
Posts: 69
Joined: 21 Oct 2014, 07:49
Location: Värnamo

Re: Parallellkoppla BEC?

Post by InZanity » 22 Nov 2014, 22:19

Mats B wrote:
InZanity wrote:Jag satt och slödiskuterade lite på jobbet om det skulle vara möjligt att parallellkoppla 2 st 3A BEC och då kunna köra med ett 4A-6A batteri, personligen så tror ja inte ett skit på att det skulle fungera men kollegan var helt övertygad om att det skulle fungera och då jag inte är så jätteinsatt i elektronik så tänkte jag att jag skulle slänga upp frågan här, är det möjligt?
Hur många mAh batteriet är på är ganska ointressant i detta fall..Då detta bara är en spec på hur många mAh batteriet klarar att lämna & alla acc klarar att lämna 3A hade det däremot varit 30A vi talar om så ställer det helt andra krav på batteriet.

Bec specen på 3 A är hur mycket ström den klarar att leverera på utgången, om du kopplar på ett 7,2v eller 7,4v eller 8,4v eller 11,1v är även det ointressant sålänge Bec stödjer den inspänningen .

Det du vinner på att parallellkoppla 2 Bec är att du kan ha en servosetup som drar max 6 A istället för 3 A
Åh fan, jag fick för mig att "max 3A" var på ingången till BEC då de står så här i texten
Spänningsomvandlare likström-likström (DC-DC)
Input: 3,2V - 40V
Output: 1,25V - 35V
Max ström: 3A
92% effektivitet
Storlek: 43mm x 21mm
Att tänka på! Om du belastar omvandlaren till max 3A hela tiden bör du kompletera med en liten kylfläns.
Men om de inte spelar nån roll vad man har för mAh på batteriet kan man lika gärna köra med ett 8,4v på runt 5500 mAh..

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Parallellkoppla BEC?

Post by Mats B » 22 Nov 2014, 23:31

mAh på ett acc är det som talar om hur hög effekt du kan ta ut från batteriet tillsammans med "c" kapaciteten (på lipo)
Det jag menade att mAh inte spelar så stor roll i detta fall är för att vi tar ut så otroligt lite ström ut accarna jämfört med vad de kan leverera egentligen..

"saxat" från andras beskrivningar på diverse forum( orkar inte skriva allt lika utförligt som andra redan gjort)

Te.x. LiPo - 7,4v 2S1P 5000 mAH 20C; mAh är kapaciteten (hur länge batteriet räcker), xS betyder hur många celler i serie (mer spänning), "x"P är hur många celler parallelt (ökar C värdet och kapaciteten), "x"C är en beteckning på hur mycket ström du kan ta ut ur batteriet (C * Kapaciteten = högsta strömuttag, t.ex - 5000 mAH och 20C betyder 100000 mA eller 100A belastning)...

Om du har ett ack som det står

20-30C

C är uttaget, asså vad dom klarar att leverera

Köper du ett ack som är på, säg 5000mah och det står oftast då : Constant:20C Burst:30C (max 15 sec)

Dvs att dom klarar att leverera 5000mah x 20C konstant = 100A (5x20C)
5000mah x 30C "burst" dvs under en kortare stund, typ acceleration då tar vi 5 (5000 eller om du har 4000 mah osv)x 30C = 150A
För att vara extra pedagogisk så länkar jag till en video som förklarar allt
[youtube][/youtube]
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

InZanity
Posts: 69
Joined: 21 Oct 2014, 07:49
Location: Värnamo

Re: Sv: Parallellkoppla BEC?

Post by InZanity » 22 Nov 2014, 23:34

Mats B wrote:mAh på ett acc är det som talar om hur hög effekt du kan ta ut från batteriet tillsammans med "c" kapaciteten (på lipo)
Det jag menade att mAh inte spelar så stor roll i detta fall är för att vi tar ut så otroligt lite ström ut accarna jämfört med vad de kan leverera egentligen..

"saxat" från andras beskrivningar på diverse forum( orkar inte skriva allt lika utförligt som andra redan gjort)

Te.x. LiPo - 7,4v 2S1P 5000 mAH 20C; mAh är kapaciteten (hur länge batteriet räcker), xS betyder hur många celler i serie (mer spänning), "x"P är hur många celler parallelt (ökar C värdet och kapaciteten), "x"C är en beteckning på hur mycket ström du kan ta ut ur batteriet (C * Kapaciteten = högsta strömuttag, t.ex - 5000 mAH och 20C betyder 100000 mA eller 100A belastning)...

Om du har ett ack som det står

20-30C

C är uttaget, asså vad dom klarar att leverera

Köper du ett ack som är på, säg 5000mah och det står oftast då : Constant:20C Burst:30C (max 15 sec)

Dvs att dom klarar att leverera 5000mah x 20C konstant = 100A (5x20C)
5000mah x 30C "burst" dvs under en kortare stund, typ acceleration då tar vi 5 (5000 eller om du har 4000 mah osv)x 30C = 150A
För att vara extra pedagogisk så länkar jag till en video som förklarar allt
[youtube][/youtube]
Hah de e tur att ja har dig Mats så ja lär mig nått ;P Tack så mycket för hjälpen, mycket uppskattat :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests