Behöver råd-mottagarbatteri

Diskutera servon, batterier mottagare och radio
Post Reply
InZanity
Posts: 69
Joined: 21 Oct 2014, 07:49
Location: Värnamo

Behöver råd-mottagarbatteri

Post by InZanity » 06 Nov 2014, 16:48

Allmänt stillestånd på RC fronten då man sabbat högerhanden.. Satt dock o funderade på om man skulle investera i en lite bättre laddare och ett extra mottagarbatteri, har bara ett 6.6v (förmodligen nimh, ser ingen text) och ett Lipo som ja inte ens kan ladda med min nuvarande laddare (Preformance charger Suspect 1500-3000mA, 6v, 7.2v, 8.4v).

Har grötat runt så mycket jag kunde på forumet efter lämpligt ställe att inhandla detta men verkar som dom flesta enbart säljer 7.4v eller kraftigare, ska man ta och köpa ett sånt och slänga i en BEC?
(Är helt grön på de här med nimh-lipo, BEC osv så ha förståelse ;)

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Lusse
Posts: 9358
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Behöver råd-mottagarbatteri

Post by Lusse » 06 Nov 2014, 18:01

Om det är nimh och 5 celler så är batteri-packen på 6v. Beroende på vad det är för märke på mottagaren och servona så kanske du kan köra på lipo-packen. En del mottagare och servon klarar 7,4v. Du får kolla i manualen till din radio och servon.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Behöver råd-mottagarbatteri

Post by Dave » 06 Nov 2014, 18:15

Det är precis därför vi har ett forum!
:thumbsup:

LiPo har 3,7V cellspänning vilket gör att ett 2-cells LiPo blir 7,4V
För NickelMetallHydrid NiMH är det 1,2V per cell, och i en 5-cells hump ger det 6,0V

Om du däremot har ett batteri som är 6,6V innebär det att det består av 2st LiFe celler som är 3,3V

Problemet med att byta från HiMH till LiPo eller LiFe är inte cellspänningen så mycket som strömmen som batterierna klarar att lämna.
Vissa servon och mottagare brinner upp även utan belastning också, men det stora problemet är att LiPo och LiFe batterierna lämnar en extrem effekt momentant.
Kör man två stora servon på ett NiMH batteri så kan det inte lämna mer än några få ampere. 5-10A kanske.
Då maxar man ut 60 watt.
Kopplar man samma utrustning till ett LiPo, lämnar det lätt 20C, vilket betyder 20 x kapaciteten. Ett 5Ah LiPo kan då lämna 100A, och 740 watt.....
Nu brinner ju kablarna upp långt innan dess, men med en BEC begränsar man både spänning och ström till prylarna.....

InZanity
Posts: 69
Joined: 21 Oct 2014, 07:49
Location: Värnamo

Re: Behöver råd-mottagarbatteri

Post by InZanity » 06 Nov 2014, 19:46

Lusse wrote:Om det är nimh och 5 celler så är batteri-packen på 6v. Beroende på vad det är för märke på mottagaren och servona så kanske du kan köra på lipo-packen. En del mottagare och servon klarar 7,4v. Du får kolla i manualen till din radio och servon.
5 celler är det ja, mätte med multimeter och den säger att de är 6.7v och 1.14A
Dave wrote:Det är precis därför vi har ett forum!
:thumbsup:

LiPo har 3,7V cellspänning vilket gör att ett 2-cells LiPo blir 7,4V
För NickelMetallHydrid NiMH är det 1,2V per cell, och i en 5-cells hump ger det 6,0V

Om du däremot har ett batteri som är 6,6V innebär det att det består av 2st LiFe celler som är 3,3V

Problemet med att byta från HiMH till LiPo eller LiFe är inte cellspänningen så mycket som strömmen som batterierna klarar att lämna.
Vissa servon och mottagare brinner upp även utan belastning också, men det stora problemet är att LiPo och LiFe batterierna lämnar en extrem effekt momentant.
Kör man två stora servon på ett NiMH batteri så kan det inte lämna mer än några få ampere. 5-10A kanske.
Då maxar man ut 60 watt.
Kopplar man samma utrustning till ett LiPo, lämnar det lätt 20C, vilket betyder 20 x kapaciteten. Ett 5Ah LiPo kan då lämna 100A, och 740 watt.....
Nu brinner ju kablarna upp långt innan dess, men med en BEC begränsar man både spänning och ström till prylarna.....
Läste lite lätt på rsb.se och vad jag förstod så var det bättre att köra med NiMH på bränslebilar och LiPo på elbilar bland annat för att man inte behöver kraften som ett LiPo ger i en mottagare och för att NiMH är "stabilare", dock så är de flera här som kör med LiPo enligt vad jag har hittat, så lagom förvirrad är man ju.. De ja med säkerhet kunnat utläsa so far är att man måste ha BEC annars brinner skiten upp om man kör med högre volt på accet än 6v om man inte har 7.4v servos (kollade upp gasservot och de e klassat för 6v)

Edit; Nu har ja varit ute i nattmössan, det andra batteriet jag har är även det ett 5 celligt NiMH på 3600mA (ser jag när ja bände bort tejpen som sitter runt, dock visar multimetern 0.05v och laddaren reagerar inte när ja kopplar i det så det är förmodligen kasst så de får bli en ordentlig laddare och ett NiMH batteri..

Dock kvarstår frågan, skall man helst köra med NiMH eller LiPo och vad är den största anledningen till valet?

User avatar
Lusse
Posts: 9358
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Behöver råd-mottagarbatteri

Post by Lusse » 06 Nov 2014, 21:09

Skälv så kör jag på 6v. Men jag tror att det är att man får mer kraft och snabbare servon med 7,4 v .
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Behöver råd-mottagarbatteri

Post by Dave » 06 Nov 2014, 23:38

Jag kör också NiMH 6V för att slippa krångel.
Man vet att alla servon och mottagare funkar och det finns servon som är helt ok på 6V.
Som Lusse säger, får man lite snabbare och starkare servon om man kör LiPo, och det är en smaksak egentligen.
En HPI Baja funkar alldeles utmärkt med enkla servon, men en Losi 5ive-T behöver starkare servon för att funka bra.
Tänk på att man kan köra LiPo batteri i bilen, och ha ett 7,4V styrservo, men 6V mottagare och gasservo om man vill.
Då måste man ha en BEC.

InZanity
Posts: 69
Joined: 21 Oct 2014, 07:49
Location: Värnamo

Re: Behöver råd-mottagarbatteri

Post by InZanity » 07 Nov 2014, 00:02

Lusse wrote:Skälv så kör jag på 6v. Men jag tror att det är att man får mer kraft och snabbare servon med 7,4 v .
Dave wrote:Jag kör också NiMH 6V för att slippa krångel.
Man vet att alla servon och mottagare funkar och det finns servon som är helt ok på 6V.
Som Lusse säger, får man lite snabbare och starkare servon om man kör LiPo, och det är en smaksak egentligen.
En HPI Baja funkar alldeles utmärkt med enkla servon, men en Losi 5ive-T behöver starkare servon för att funka bra.
Tänk på att man kan köra LiPo batteri i bilen, och ha ett 7,4V styrservo, men 6V mottagare och gasservo om man vill.
Då måste man ha en BEC.
Får bli NiMH då ja inte har plats för BEC i mottagarlådan och inte känner för onödigt krångel när vinsten inte är så stor :P
Ser ut som att det blir ett 6v 4600mAh mottagarack och en imax B6 från reservdelsrc.com, skall dock kolla runt lite priser osv på lite andra sidor imon :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests