sjustera in radio och servon

Diskutera servon, batterier mottagare och radio
User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: sjustera in radio och servon

Post by J.A racing » 08 Jul 2012, 18:24

Trim är ute på knapparna och subtrim är i menyerna.

Trim = finjustering

Subtrim = grovjustering kanske man kan kalla det
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Sponsor

Sponsor
 

adrenaline
Posts: 650
Joined: 27 Jul 2011, 17:44
Location: Norrtälje

Re: sjustera in radio och servon

Post by adrenaline » 08 Jul 2012, 19:48

såg ett setup klipp på losin på tuben!
där dem ställde styrningen. och då tjöt servot vid fullt utslag men de skulle de inte göra!!

ska de göra de tex på gasen och bromsen?
låter som ja är dum som ett tåg kanske men bilen har ju funkat klockrent så detta har ja inte brytt mig om :drive:

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: sjustera in radio och servon

Post by Itasha » 08 Jul 2012, 19:53

Låter servot så betyder det oftast att det arbetar, vilket det inte ska göra om du justerat EPA korrekt. Undantaget är väl bromsen som servot arbetar emot hela tiden när du bromsar.

adrenaline
Posts: 650
Joined: 27 Jul 2011, 17:44
Location: Norrtälje

Re: sjustera in radio och servon

Post by adrenaline » 08 Jul 2012, 20:46

epat har jag justerat så att inte gas armen på förgasaren tar imot när de är full gas!

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: sjustera in radio och servon

Post by Itasha » 08 Jul 2012, 21:01

Det är bra. Styrningen ska du förstås också justera om du inte gjort det. När jag tänker efter så kan det nog låta lite från servot även när gasservot i maxläge, eftersom det bör vara en fjäder på förgasaren som försöker dra tillbaka reglaget som servot troligtvis får arbeta lite emot. Så det är inga konstigheter, är EPA justerat så skall det vara all good.

adrenaline
Posts: 650
Joined: 27 Jul 2011, 17:44
Location: Norrtälje

Re: sjustera in radio och servon

Post by adrenaline » 08 Jul 2012, 21:14

men de är väl bara epa man använder på gasen? eller använder man trim där med för något?
japp styrning har ja också kollat och kört max åt båda håll så de inte tar imot :thumbsup:

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: sjustera in radio och servon

Post by Itasha » 08 Jul 2012, 21:54

Har inte pillat mycket med trim själv men throttle trim t.ex. använder du ju för att justera vart standardläget för servohornet på gas/broms-servot ska vara, t.ex. om bromsvajern är kort och gasvajern lång kanske du behöver justera så hornet står runt 45 grader istället för nolläge. Eller om man har ett dödläge på vajern och inte kan flytta stoppskruven.

Sen finns det ju D/R trim med, kommer inte ihåg vad det står för men det är väl i princip hur skarpt den reagerar när du gasar eller vrider ratten.

Det bästa är dock att läsa manualen för sin sändare, appliceringar kan ju skilja sig åt mellan tillverkare.

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: sjustera in radio och servon

Post by Mats B » 08 Jul 2012, 23:21

J.A racing wrote:Trim är ute på knapparna och subtrim är i menyerna.

Trim = finjustering

Subtrim = grovjustering kanske man kan kalla det
Lite förtydligande

Trim =flyttar nollpunkten inom arbetsområdet på servot

Subtrim = du flyttar hela arbetsområdet ändlägen + nollpunkten flyttas tillsammans så förhållandet inte ändras.

Jag brukar använda subtrim som en första justering för att få servohornen på rätt plats innan injustering av länkagen, sen används trim & epa för att få det sista rätt..
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: sjustera in radio och servon

Post by J.A racing » 09 Jul 2012, 07:16

:thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests