Fråga ang 18650 batterier

Diskutera servon, batterier mottagare och radio
Post Reply
rbn
Posts: 3
Joined: 21 Feb 2021, 11:04

Fråga ang 18650 batterier

Post by rbn » 22 Feb 2021, 12:24

Hej
Ny här på forumet och ny på hela RC grejen.
Vi har två bilar som har 18650 batterier.
Dom batterier som följde med funkar fint. Men nu nör vi vill köpa till fler så funkar inte dom vi köper in. Har köpt och reklamerar flera stycken. Enligt spec är det helt rätt batterier (det enda som skiljer är mAh).

Men med alla nya batterier så dör bilarna vid minsta påfrestning. De går bra att slå på den och gasa till, men sedan dör dom tvärt. Kan slå på igen osv.

Förstår inte vad det kan vara. Vi är inne på tredje varianten av batteri och det börjar bli rätt dyrt att köpa dessa.

Vad kan vara felet? Det är inte dom dyraste varianterna, men inte dom billigaste heller. Och när de är så många olika som inte funkar känns de skumt.

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Fråga ang 18650 batterier

Post by tesla » 22 Feb 2021, 21:06

Det skulle kunna vara escts LVC(low voltage cutoff) som bryter för att batterierna tappar spänning under belastning. I så fall brukar det exakta värdet när esc bryter gå att ställa in.

Om så är fallet kan man även fundera varför det händer. Är batterierna du har nu klenare än orginal? Eller är det bara en effekt av vinterkylan?

En annan möjlighet är att 18650 batterierna har ngn form av inbyggd BMS(övervakningskrets). Vissa har det. I så fall kan rc applikationens stora strömspikar lätt göra att batteriet bryter spänningen. Det ska vara 18650 utan BMS för just denna applikation.


Skickat från min SM-A715F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

rbn
Posts: 3
Joined: 21 Feb 2021, 11:04

Re: Fråga ang 18650 batterier

Post by rbn » 23 Feb 2021, 14:12

Tack tesla
Det var precis något sådant här jag var på jakt efter. Det hjälper massor!!!
Jag tror faktiskt att alla dom batterier vi köpt hade övervaningskrets. Så du menar alltså att det måste vara batteri utan i RC bilar?

Kan man se att ett batteri innehåller en BMS på specifikationerna? Det är ju där jag känner att det blivit dumt. Jag har ju varit supernoga att välja exakt samma spec som originalbatteriet. Men BMS kanske inte är utmärkt på själva batteriet??

Gällande LVC är jag lite mer vilse. Hur kan jag kolla något sådant? Går det att se genom att läsa något från batteriet eller behövs det testas i så fall?

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Fråga ang 18650 batterier

Post by tesla » 27 Feb 2021, 17:38

Logiskt sett har detta med lvc inte ändrat sig. Så funkade det från början med original batteriet så skulle jag provat med batterier utan bms först. I teorin skulle man kunna åka med BMS men de skulle i så fall vara anpassade för de väldigt ojämna uttag som det blir vid rc körning jämfört med t.ex en lampa eller en radio.



Skickat från min SM-A715F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

rbn
Posts: 3
Joined: 21 Feb 2021, 11:04

Re: Fråga ang 18650 batterier

Post by rbn » 02 Mar 2021, 12:05

Ok, toppen. Tack då ska jag hitta ett par att testa med. Låter ju rimligt att det är BMS som är problemet.

Supertack för så snabba svar. :clap2:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests