Delar till en gammal 2-bultad 28.5cc

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
User avatar
JRJ
Posts: 105
Joined: 09 Dec 2009, 13:28
Location: Värmdö, Stockholm

Delar till en gammal 2-bultad 28.5cc

Post by JRJ » 28 Dec 2016, 10:58

Hej på er!

Jag har en gammal FG Monster som jag inte har kört på år och dar.
Hängde en del med Stellan "Stelunex" när det begav sig, körde på banan i Danderyd/Enebyberg med ett gäng andra härifrån också.

La ner körningen helt och hållet för några år sen, kom barn och villa emellan...
Började pilla lite med grejerna nu under julen igen, behövdes mycket 5-56 för att få bort all ingrodd skit som satt kvar sen sista körningen. :D

Hursomhelst, min hemmaportade 2-bultade Rovan 36mm cylinder hade sånna grova vändkanter så kompet var nästan obefintligt, plus att den iom det går som en påse nötter på låga varv.
Minns inte exakt vad det är för hopplock jag hade när jag körde sist, men jag tror det är ett Zen vevhus, CY svänghjul, WT 813 fugge, Jetpro pipa, CY 28mm vev och som sagt en 2-bultad & portad Rovan 36mm cylinder.

Gick som ett troll när den väl gick bra, men kvalitén på Rovan kan väl diskuteras, med tanke på vändkanterna.

Jag skulle iaf behöva en ny cylinder + kolv.
Men det jag inte riktigt minns är kombinationen av cylinder, kolv och vev. Vad som passar ihop.
Var det bara så att man bytte från 34mm cylinder och 28mm slag (25.5cc) till 36mm cylinder och fortfarande 28mm slag för att få 28.5cc?
Eller behöver jag även en kolv som är anpassad för 28mm slag, så den inte slår i toppen av cylindern?

Finns ju knappt några 2-bultade delar kvar när man kollar i alla nätbutiker, och jag kan inte hitta nått "rebuild kit" för 28.5cc med både cylinder och kolv.

Det är ju en rätt gammal bil så jag vill helst inte lägga några större summor på den, därav tänkte jag bara köpa ny cylinder & kolv.
Ska bara basha runt med den, och då kan jag leva med att fortfarande köra 2-bultat istället för 4-bultat.
Kör hellre hårt än snyggt...

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Delar till en gammal 2-bultad 28.5cc

Post by Dave » 28 Dec 2016, 12:30

Kul att du hittat tillbaka!
:rock:

Som du säger, är det 28,5cc med 36mm cylinder och 28mm slag.
Vill du ha ett cylinderkit har jag nog delar till dig, annars tar nog både SwedRc, Telecenter eller Hobbyfabriken hem.
Dra iväg ett PM !
:thumbsup:

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Delar till en gammal 2-bultad 28.5cc

Post by Smurfen » 28 Dec 2016, 21:33

Jag köpte ett kitt nyss till 2 bultat.
Men minns inte om det var swedrc eller rcmaffian som hade det hemma.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests