Modifiera förbränningsrum på 32mm Zenoah

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Modifiera förbränningsrum på 32mm Zenoah

Post by Rallyfinnen » 28 Nov 2015, 19:38

(Kopierar ihop lite text här från det jag skrivit på wrep's forum)

Har haft lite funderingar på att testa lite annan form på förbränningsrummen i Zenoah-cylindrarna, och har funderat på hur jag enklast skulle kunna forma om dom.
Har funderingar på att ha en axel med två 32mm kullager på som man stoppar ner i cylindern. På änden av axeln skulle jag då ha någon typ av skärstål som är slipat i den profilen jag vill ha på förbränningrummet.
Tanken är att man i princip skulle kunna 'handveva' fram ett förbränningsrum på detta sätt.
Det är ju ett jävla krångel att spänna upp cylindrarna i en svarv då tändstiftet inte är helt centrerat, och det är inte lätt att veva fram någon vettig form på en manuell svarv heller.. man ser inget , skrapar upp cylindervägg osv.

Kunde tänka mig att låta bli squish-bandet åtminstone i första steget, och bara förstora och ändra formen på förbränningsrummet. Då krävs mindre skärstål, och man behöver inte slicka cylinderväggen med risk för skador.

(Bak-)tanken är att kunna köra en rund kolvtopp med tight squish för att få mer turbulens och vrid i botten, men även minska på squish-arean (bredden på squish-bandet) och sänka kompressionen med större förbränningsrum för att hålla tempen nere och maxvarvet uppe..

Som det är nu upplever jag att det blir för hög kompression med rund kolvtopp och tight squish, och när man planar kolven tappar man squish och en hel del botten. Vill ha båda :)
'Halvplanad' kolvtopp är ju en variant, men tycker ändå kompet kan ligga lite högt med halvplanad kolv och tight squish. Med modellsport-vev så vill jag gärna ha möjlighet att köra tight squish också för att inte få alltför hög duration på kanalerna.

Gjorde ett par beräkningar på förbränningsrum:

Image

Image

Och slutligen har jag övat lite på detta idag..
Fick hem en lång radiefräs, så jag har testat göra förbränningsrum med den.

Image

Image

Första försöket i en gammal cylinder. Fräsen lossnade så det blev inte så bra..
Image

Andra försöket i en annan gammal cylinder..
Image

Image

Har putsat lite för hand efter fotograferingen också, och då blev ytan lite jämnare.
Blir inte helt perfekt, men jag tror det duger.
Ska se om jag kan göra någon mojäng för att snygga till squish-delen också.

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Modifiera förbränningsrum på 32mm Zenoah

Post by Dave » 29 Nov 2015, 23:14

Mycket intressant!

Kan du inte dela en kolv och lägga i loppet så man ser hur väl ytorna matchar varandra på omodifierade ytor?
:thumbsup:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Modifiera förbränningsrum på 32mm Zenoah

Post by Rallyfinnen » 01 Dec 2015, 19:25

Din önskan är min lag! 8-)

Ingen delad kolv, tycker man ser hyfsat ändå:
Image

En tänkbar variant på att fixa problemet:
Image

Får 'bara' slipa om den till rätt radie förståss.. :hammer:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Modifiera förbränningsrum på 32mm Zenoah

Post by Dave » 01 Dec 2015, 20:36

Skulle man göra processen enklare med en mindre fräs som får samma stöd som radiefräsen du hade till domen?
Kan finnas en risk att man annars måste flytta isär lagren som stöder axeltappen på den stora fräsen för att undvika vibrationer?
Finns det utrymme att svarva en rörhylsa som passar invändigt för axeltappen och utvändigt för innerdiametern på lagren?

Extremt intressant projekt detta!
:hammer: :thumbsup:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Modifiera förbränningsrum på 32mm Zenoah

Post by Rallyfinnen » 02 Dec 2015, 12:24

Fördelen med den stora fräsen är väl mest att centreringen blir lätt, annars har man problemet med stifthålet igen.
Tanken är att köra den på väldigt låg hastighet, möjligtvis för hand. Inte mycket material som ska bort, vill bara putsa till ytan lite.
Problemet jag har är att jag inte kan svarva/borra hål i skitsvarven jag har, så centreringen blir kass om jag försöker göra någon hylsa. Plats finns däremot, jag har två lager i varandra för att komma från 32 till 6mm.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests