Motorbyte samt fråga om pipa

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
Stefan
Posts: 17
Joined: 19 Oct 2015, 20:15

Motorbyte samt fråga om pipa

Post by Stefan » 21 Oct 2015, 12:24

Hej,

Är helt ny här på forumet. Köpte en Baja 5b och fastnade totalt för denna hobby!

Har en standard 23cc CY motor som inte går helt rent. Säkerligen relativt enkelt att fixa men tänkte istället byta motor till något med lite mer mos i. Tänkte köpa en begagnad motor med koppling och förgasare så om någon har en motor liggandes och vill bli av med så säg gärna till.

Fråga ang pipa. Det sitter en trimpipa på min bil, vet ej vad det är för pipa men den låter galet högt. Kanske en dum fråga men kan man köpa en bit värmebeständig slang el liknande och sätta fast med en slangklämma för att dämpa det värsta metalliska ljudet?

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motorbyte samt fråga om pipa

Post by Dave » 21 Oct 2015, 12:38

Hej och välkommen rätt!
Generellt är det en risk att köpa begagnade motorer, och ska man göra det, anser jag att man gör det med känt folk eller där motorn är demonterad och man kan se hur cylinder och kolv ser ut.
En Zenoah 290 är en "Volvo 740" när det kommer till driftsäkerhet, och vettiga pengar för en ny.
Kolla gärna hos forumets sponsorer.
Zenoah 320 är också en bra motor, men har inte visat samma driftsäkerhet som 290 tyvärr.

Kan du ta en bild på vilken pipa du har på bilen nu?

Stefan
Posts: 17
Joined: 19 Oct 2015, 20:15

Re: Motorbyte samt fråga om pipa

Post by Stefan » 21 Oct 2015, 13:19

Hej,

Jag förstår vad du menar med att köpa en begagnad motor. Grejen är den att jag köpte bilen ganska billigt för att se om detta var en hobby jag skulle gilla, vilket det definitivt var. Det är väl iofs inget fel på bilen som sådan men kostnaden för en ny Zenoah 290 är i princip så mycket som jag betalade för hela bilen, därav att jag kollar begagnatmarknaden.
Kanske isf bättre att fixa så min motor går som den ska igen och sedan sälja bilen för ungefär samma pris jag gav och sedan köpa en lite nyare bil med "rätt" motor från början.

Kollade lite på bilder och är nog ganska säker på att min pipa är en dominatorpipa, den ser iaf exakt likadan ut....

User avatar
KaptenMagnus
Posts: 1314
Joined: 28 Jan 2013, 20:41
Phone Number: 0709475583
Location: Färgelanda

Motorbyte samt fråga om pipa

Post by KaptenMagnus » 21 Oct 2015, 15:42

Kan ju alltid byta cylinder och kolv. Inget större ingrep.
Kanske kolla inställningen på förgasaren om den inte går rent. Det är ju ändå något man får göra varesig det är beg eller nya delar.

En bil gammal eller ny kommer alltid behöva en viss del underhåll så är bara din bil fräsch så ser jag ingen större anledning att sälja den.

Va är det för bil förresten Hpi eller annat?

Välkommen till fördärvet förresten
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

Stefan
Posts: 17
Joined: 19 Oct 2015, 20:15

Re: Motorbyte samt fråga om pipa

Post by Stefan » 21 Oct 2015, 16:58

Hej och tack för det!

Det är en Hpi Baja 5b. Jodå, bilen är hyfsat fräsch och välhållen. I valet o kvalet om sälja bilen efter att grejat så motorn går som den ska el byta motor. Lutar mot byta motorn. Jag kan inte tillräckligt mycket för att kolla kolv o cylinder o allt vad det är. Därav att jag letar ngt begagnat som är hyfsat nytt. Skulle också vara kul att byta motor rent tekniskt. Finns säkert en hel del att lära...

Vad tror du om att skarva på pipan med ngn form av gummislang för att dämpa ljudet lite...?

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motorbyte samt fråga om pipa

Post by Dave » 21 Oct 2015, 19:42

Här finns lite tips till ljuddämparen:
viewtopic.php?f=15&t=4812
Dave wrote: Image

Stefan
Posts: 17
Joined: 19 Oct 2015, 20:15

Re: Motorbyte samt fråga om pipa

Post by Stefan » 22 Oct 2015, 07:38

Imponerande! Dave, fick du mitt PM? Lite osäker på om det gick iväg...?

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motorbyte samt fråga om pipa

Post by Dave » 22 Oct 2015, 07:48

Fick det nu.
Det ligger i din utkorg tills mottagaren läst det.
:)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests