Extern kina-tändning

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Extern kina-tändning

Post by Rallyfinnen » 04 Feb 2014, 17:26

Tänkte bara dela med mig vad jag fick hem idag, och provmonterade lite snabbt och tog lite bilder.
Började med att jag råkade trycka på köp-knappen på ebay för någo vecka sedan, med tanken att vissa av delarna kanske kunde gå att använda som reservdelar. Konstaterade sedan att rotorn passar perfekt på zenoah-kona, även om den nog sitter lite längre ut än en Modellsport/Selettra-rotor. Detta kan vara en fördel om man ska köra std vev, eftersom Modellsport har en vev med längre axel för att få ut rotorn längre. Har inte kollat om kilspåret är i samma vinkel som originalet, men ser det inte som något större hinder ifall den inte är det, man kan köra utan kil också, och justera tändvinkel på rotorn.
Beroende på hur man monterar statorn så linjerar den bättre eller sämre med rotorn, på bilderna är statorn så långt ut att den går att vrida hur som helst(som på Modellsport), men i vissa lägen passar spolarna på statorn så man kan föra in den längre och den linjerar perfekt med rotorn. Kan man montera allt lite längre in, så blir det plats med lite större skovlar på fläkten också, innan dom tar i fläktkåpan.

Bilder:
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Verkar vara samma tillverkare som gör svänghjul och tändspolar till CY och andra kina-motorer.

Sponsor

Sponsor
 

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests