Förgasartråden för Walbro WT603

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Förgasartråden för Walbro WT603

Post by Rallyfinnen » 02 Feb 2013, 20:14

Tänkte jag gör en tråd för 603:an också, eftersom den är rätt populär på banbilarna.

Har testat lite olika förgasare idag, och gjorde ett litet konstaterande. Det finns tydligen två varianter på 603:an, en 603 och en 603A. Dom utan A har jag haft problem med, att dom magrar ut vid 1/4-1/3 gaspådrag. Försökte lösa det idag med att borra upp det innersta hålet vid spjället, längst ner på bilden nedan.
Från början var dom uppifrån räknat 0,5 0,5 och 0,55 mm. Jag borrade upp det nedersta till 0,65. Det blev lite bättre, men inte bra. Skulle nog ha tagit det till 0,75 eller dylikt tror jag.
Image
Tyvärr går det åt ett nytt lock varje gång man ska komma åt dom, och jag orkade inte krångla med det mer.

Istället labbade jag lite med fjäder och arm på flottören på 603:an, men fick det aldrig helt 100.
I övrigt har jag fått borra både hålet till flottörnålen och kanalen från H-munstycket till 1mm för att det ska finnas marginal för soppatillförseln, så man får motorn att bluddra när man skruvar ut max på H-nålen.


När jag fortsatte rota i förgasarlådan hittade jag en 603A renoveringsobjekt som jag tror jag fått med högen av grejer jag fick av Erling. Gjorde rent och bytte fjäder till spjället och monterade den på motorn. Denna funkade betydligt bättre! Däremot var denna på gränsen också, så det var att plocka fram 1mm borren igen och öppna upp bränslekanalerna lite, sedan kunde man nåla så motorn gick fett också.
Plockade isär den igen och monterade kullager på spjällaxeln, sedan fick den ligga för att locktiten ska torka. Konstigt nog var axeln av stål, kanske var någon optiondel? I övrigt känner man igen 603A på dom långa grova justerskruvarna, dom är inte samma som på 603, 813, 900 mfl.

Vikten på en Walbro WT är för övrigt 98g :geek:
Image

Sponsor

Sponsor
 

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Förgasartråden för Walbro WT603

Post by wrep » 02 Feb 2013, 21:17

Nålarna är det enda som skiljer de olika modellerna har jag läst någonstans. Tror det dessutom bara var lågnålen som skilde sig. den är mer flack så att det går lättare att ställa soppan bra på lågfart. :hammer:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Förgasartråden för Walbro WT603

Post by Rallyfinnen » 03 Feb 2013, 10:14

Ja, kan nog vara att det är bara L-nålen som ser annorlunda ut.
Lite konstigt att båda dom andra 603:orna krånglar då, men inte denna.. Kanske får felsöka lite till..

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Förgasartråden för Walbro WT603

Post by wrep » 03 Feb 2013, 20:01

Vilka är hålen du borrat upp? Kan du inte lägga upp en bild med pilar? :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Förgasartråden för Walbro WT603

Post by Rallyfinnen » 03 Feb 2013, 20:28

Det är alltså hålet till flottörnålen och hålet i botten på H-nålen (går från botten på nålen och slutar under mässingslocket) som behöver borras till 1mm för att få tillräckligt bränsleflöde på fullgas. På denna borrade jag även det nedre hålet av dom tre lågvarvshålen högre upp. Har även testat borra högfatshålet som går vidare underifrån mässingslocket in till venturin, men det verkar inte behövas.
Brukar ta en 1,2mm borr och grada sätet för flottörnål och H-nål lite lätt genom att snurra den för hand, bara för att vara säker på att det tätar och inte är skit kvar som lossnar sedan.
Man kan göra detta utan att ta bort mässingslocket och filtret på andra sidan flottörnålen, bara man blåser ur ordentligt med tryckluft efteråt. Varning för att gallret på motsatt sida om flottörnålen blåser iväg bara..
Vill man lossa på mässingslocket så passar en M4 skruv (om jag minns rätt) som 'avdragare', och locket går att återanvända efter det. Bara att skruva i skruven och dra/vrida loss locket.
Natuligtvis måste vippa/fjäder/flottörnål bort när man ska borra det hålet..på bilden råkar dom sitta monterade.

Image

Ska man köra dom på en 'storubikare' så kanske man behöver en 1,1mm borr, och då hade jag nog borrat hålet ut till venturin också.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Förgasartråden för Walbro WT603

Post by Dave » 03 Feb 2013, 20:41

Kan du inte tillverka en jigg som man monterar förgasaren på och felet visas på en display ?
:lol2:

Bra jobbat !
Betyder ju faktiskt att de värsta skitförgasarna kanske går att få lite ordning på !
:worship:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Förgasartråden för Walbro WT603

Post by Rallyfinnen » 03 Feb 2013, 20:54

Japp, bra chans för det!
Borrar man för stort hål i botten på nålen så blir den lurig att nåla bara, ju större hål, desto känsligare på nålningen!
Större hål in till venturin ger sannolikt sämre finfördelning av soppan också.

Körde lite med 603A-förgasaren idag igen, och även den har tendensen till att gå magert omkring 1/4 gaspådrag på vissa varvtal. Verkar som man är tvungen att nåla den aningen fett på tomgång för att soppan ska räcka till skapligt i hela området. Jag gillar nog 990 och 813 bäst ändå..

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests