Page 12 of 14

Re: Motor Benchmark

Posted: 29 Oct 2012, 10:48
by Rallyfinnen
Ser ut som lite kopplings-slir i botten på den svarta kurvan? Kanke mera botten på den så den orkar slira i början, eller olika kopplingar?

Re: Sv: Motor Benchmark

Posted: 29 Oct 2012, 14:41
by Dave
Rallyfinnen wrote:Ser ut som lite kopplings-slir i botten på den svarta kurvan? Kanke mera botten på den så den orkar slira i början, eller olika kopplingar?
Ja, det kan nog vara lite av båda orsakerna.....
Men olika kopplingar var det iallafall !

Re: Motor Benchmark

Posted: 11 Nov 2012, 09:16
by Rallyfinnen
Igår kom två muppar till verkstan..
Malte skulle bänka en TR reedcase, men det sket sig pga DDM hade skickat fel vev. Efter lite anger management fick han gå lite mek-kurs med mig och David, och satte ihop en ESP 27,2 som vi bänkade istället.

Körde den med VRC Big Bore (blå) och Propipe(grön):

Image

Blev lite snabb-inkörning på den, så effekt och maxvarv kan nog gå upp lite när den gått till sig.

Re: Motor Benchmark

Posted: 29 Mar 2014, 22:34
by Dave
Drar upp en bild på bänkningen från idag.

Börjar med 5T burken och jämför med min 290 jag portade till Nutechen.

Den nya 29,5cc har röd kurva.
DT005 vs 015 5T burk.jpg
Den varvar faktiskt mer än någon annan motor jag sett med 5T burken. Den är inte helt inkörd än och fick nog gå lite fett eftersom det var de första svepen jag drog ur den.

Re: Motor Benchmark

Posted: 29 Mar 2014, 22:37
by Dave
Sen fick jag ur några svep med den bakmonterade V2 dominatorn.

Jämför igen med min gamla 290.
Röd är 29,5cc
DT005 vs 015 V2 Dom.jpg
Kan bara konstatera att den ger ett rejält register ända från botten, och varvar bra även med V2 pipan.

Re: Motor Benchmark

Posted: 29 Mar 2014, 22:56
by Rallyfinnen
Var det denna vi pratade om? Vad blev det för duration? Ser ut att ha lite bättre flås på topp, men ingen markant skillnad ändå.

Re: Sv: Motor Benchmark

Posted: 30 Mar 2014, 08:35
by Dave
Rallyfinnen wrote:Var det denna vi pratade om? Vad blev det för duration? Ser ut att ha lite bättre flås på topp, men ingen markant skillnad ändå.
Ja denna ligger på 147/125/180 nu och jag tror min OBR FullMod 30,5 var 178/128/172
Den låga durationen på insug hjälper ju gott på botten, men jag tror att jag skulle kunna gå till 150-155 utan att tappa botten helt.....
Min DT005 var 155/118/170 och den gick väldigt fint.

Plockade lite över 4,5hp ur den nya med en VRC BB men har inte labbat nåt med längden på pipan än.
Har nån Propipe och några andra pipor som ska bänkas också.

Re: Sv: Motor Benchmark

Posted: 19 Apr 2014, 13:00
by Dave
Enhörningen....
Nu jädrar!

:lol2:
uploadfromtaptalk1397905226169.jpg

Re: Motor Benchmark

Posted: 19 Apr 2014, 13:22
by Dave
Denna pipa har ju minst sagt vållat en del funderande sen Stefan köpte den nån gång för länge länge sedan....
För första gången i Sverige hamnade den nu i en dynobänk idag och här är resultatet.
Egentligen skulle den ju såklart bänkas med ett antal olika motorer, men eftersom jag inte är Pastor få jag nöja mig med en motor.
:lol2:
Ska också säga att jag aldrig nånsin bänkat en pipa som var så besvärlig att nåla.....
Jag fick den att gå ordentligt med rejäl temperatur, men så fort piporna kallnade hostade och spottade den igen....
När man tog bort en av dem och körde med en vanlig enkelkrök funkade den mycket bättre.

Blå kurva är med båda piporna monterade, och de röda kurvorna är med en enkel pipa monterad.
DT015 VRC twin vs single.jpg

Re: Sv: Motor Benchmark

Posted: 19 Apr 2014, 13:23
by Dave

Re: Motor Benchmark

Posted: 19 Apr 2014, 14:38
by KaptenMagnus
He he känns som det är bättre att bara använda en pipa åt gången [WINKING FACE]

Re: Motor Benchmark

Posted: 19 Apr 2014, 15:20
by Lusse
Meningen med dom piporna var inte att det skulle bli mer effekt, utan att det skulle vara snyggt eller tufft. För det finns ingen annan som har den kombon.

Re: Sv: Motor Benchmark

Posted: 19 Apr 2014, 15:38
by Dave
Lusse wrote:Meningen med dom piporna var inte att det skulle bli mer effekt, utan att det skulle vara snyggt eller tufft. För det finns ingen annan som har den kombon.
Den twinpipan körs av dragrace folk och ska tydligen funka bra till det....
Jag vetefan....
:)

Re: Motor Benchmark

Posted: 28 Apr 2014, 19:34
by Dave
Innan jag får ett psykbryt på allt som inte är klart innan träffen i Sandhem på lördag, kände jag att jag måste bänka klart piporna och få ur motoraset ur bänken!

Det som återstod var en sidebleed GBE och en bakhängd VRC klon.

VRC klonen först!

Väldigt konsekvent och trevlig kurva måste jag säga. Riktigt trevlig karaktär och skulle funkat prima på min Kraket om det hade gått att montera den.
DT015 VRC clone rear.jpg

Re: Motor Benchmark

Posted: 28 Apr 2014, 19:46
by Dave
Drar upp en jämförelse med VRC Bigbore pipan.
VRC är röd, klonen blå.
DT015 VRC BBside vs VRC clone rear.jpg