Motor Benchmark
Re: Motor Benchmark
Ahh då kanske man ska fjeska lite för dave då
Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Dags att få min TR/OBR 320 (DT037)bänkad!
Har varit ganska feg med nålningen eftersom jag inte vill nypa den innan den är provkörd...kanske blir en ny bänkning längre fram när den gått lite mer!
Röd är en Klassisk V2 Dominator.
Ljusgrön Bartolone 290 odämpad
Mörkgrön Bartolone 290 odämpad med separat ljuddämpare
Ljusblå Bartolone 320 odämpad
Mörkblå Bartolone 320 odämpad med separat ljuddämpare
Rosa VRC Propipe dämpad
Lila VRC 320 dämpad
Har varit ganska feg med nålningen eftersom jag inte vill nypa den innan den är provkörd...kanske blir en ny bänkning längre fram när den gått lite mer!
Röd är en Klassisk V2 Dominator.
Ljusgrön Bartolone 290 odämpad
Mörkgrön Bartolone 290 odämpad med separat ljuddämpare
Ljusblå Bartolone 320 odämpad
Mörkblå Bartolone 320 odämpad med separat ljuddämpare
Rosa VRC Propipe dämpad
Lila VRC 320 dämpad
Re: Motor Benchmark
Vad kul..
När man tittar på din bänkning med en orginal 320 med propipe så ser ju den ut att hänga med väldigt bra... kan det stämma?
När man tittar på din bänkning med en orginal 320 med propipe så ser ju den ut att hänga med väldigt bra... kan det stämma?
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Absolut!fredrikf wrote:Vad kul..
När man tittar på din bänkning med en orginal 320 med propipe så ser ju den ut att hänga med väldigt bra... kan det stämma?
Propipan funkar inte alls på min motor, men visst hänger en orörd 320 med bra!
Re: Motor Benchmark
En fråga som säkert är dum men är det stor skillnad på pipor av samma märke men till olika bilar exv en bartolone till baja eller losi? Antar det är det?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Piporna får aldrig exakt samma prestanda, men tillverkarna försöker såklart att komma så nära som möjligt.tesla wrote:En fråga som säkert är dum men är det stor skillnad på pipor av samma märke men till olika bilar exv en bartolone till baja eller losi? Antar det är det?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
En VRC Propipe är mätbar skillnad på mellan MCD V4 varianten och till Baja, där pipan till MCD är bättre.
DDM Dominator V2 är ju en klassisk Bajapipa, men Dominatorn till Losi har ett helt annat utseende och är konstruerad för att ge samma karaktär på 5ive-T som till Baja, men inte helt lyckat.
Re: Motor Benchmark
Ok. Tack. Detta med pipor är verkligen en jungel! Kan man rent generellt sägs att en pipa förskjuter effekten mer uppåt i registret ju större motorn är? M.a.o att en pipa som ger bra botten i en 23cc (om detta finns) ger mer relativt sämre botten och mer topp i en 320?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Ja, och tyvärr skulle man behöva bänka alla pipor med alla motorer för att få en rättvis bild.tesla wrote:Ok. Tack. Detta med pipor är verkligen en jungel! Kan man rent generellt sägs att en pipa förskjuter effekten mer uppåt i registret ju större motorn är? M.a.o att en pipa som ger bra botten i en 23cc (om detta finns) ger mer relativt sämre botten och mer topp i en 320?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Många frågar om vilken som är rätt inställning på förgasaren till exempel.
Alla inställningar är unika, eftersom det handlar om vilken olja och bränsle man kör, och även vilket luftfilter eller vilken filterolja man kör med.
Inte bara pipan som avgör nålingen alltså...
Detta gör också att samma pipa kan bete sig olika på likadana motorer....
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Snart dags att veva igång bänken igen....
Sitter en liten krabat och väntar på att få andas lite nu...
30.5cc reedcase med 3mm longrod och balanserad vev.
Sitter en liten krabat och väntar på att få andas lite nu...
30.5cc reedcase med 3mm longrod och balanserad vev.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Effektrekord i bänken ikväll!
DT041 heter pjäsen och den har bänkats med den klassiska V2 Dominatorn (röd), en VRC Propipe (grön) och den nya Boosterpipan till Losi 5ive-B (svart)!
Boosterpipan är en ytterst trevlig pipa, och ger en väldigt fin kurva genom hela registret.
Hade ett par svep med en dämpad VRC Propipe strax över 5hp och det är långt över min tidigare vassaste motor, som dessutom var kolvportad (DT015)
Resultaten är som vanligt snittet på 5 svep, och med ett snitt på 4.6hp med Propipan är jag mer än nöjd.
Boosterpipan är inte långt efter med 4.3hp men den drar längre i registret.....vill varva mer....
Eftersom motorn är helt nybyggd har jag inte vågat nåla den till vägs ände, men jag märkte redan under inkörningen med den vanliga High-Flow burken att det var ett helt annat ryt i den här motorn.
Det som återigen visar sig tydligt är hur klockren V2 Dominatorn presterar på de flesta motorer....i princip alla svep såg identiska ut med en konsekvens som är imponerande!
Att den dessutom levererar ett grymt vrid och en jämn fin puckel är bara att tacka och ta emot.
Hade inte möjlighet att bänka den med min Torpedo, men jag gissar att den hade blivit klockren ihop med den!
Som jämförelse med VRC Propipan är här min egen 320 Reedcase med lila kurva....nu gillade ju inte min 320 Propipan nämnvärt, men bara för jämförelsens skull...
DT041 heter pjäsen och den har bänkats med den klassiska V2 Dominatorn (röd), en VRC Propipe (grön) och den nya Boosterpipan till Losi 5ive-B (svart)!
Boosterpipan är en ytterst trevlig pipa, och ger en väldigt fin kurva genom hela registret.
Hade ett par svep med en dämpad VRC Propipe strax över 5hp och det är långt över min tidigare vassaste motor, som dessutom var kolvportad (DT015)
Resultaten är som vanligt snittet på 5 svep, och med ett snitt på 4.6hp med Propipan är jag mer än nöjd.
Boosterpipan är inte långt efter med 4.3hp men den drar längre i registret.....vill varva mer....
Eftersom motorn är helt nybyggd har jag inte vågat nåla den till vägs ände, men jag märkte redan under inkörningen med den vanliga High-Flow burken att det var ett helt annat ryt i den här motorn.
Det som återigen visar sig tydligt är hur klockren V2 Dominatorn presterar på de flesta motorer....i princip alla svep såg identiska ut med en konsekvens som är imponerande!
Att den dessutom levererar ett grymt vrid och en jämn fin puckel är bara att tacka och ta emot.
Hade inte möjlighet att bänka den med min Torpedo, men jag gissar att den hade blivit klockren ihop med den!
Som jämförelse med VRC Propipan är här min egen 320 Reedcase med lila kurva....nu gillade ju inte min 320 Propipan nämnvärt, men bara för jämförelsens skull...
Re: Motor Benchmark
Fantastiskt kompis.
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
Re: Motor Benchmark
är de booster pipan som ville varva mest?
Re: Motor Benchmark
n30 wrote:är de booster pipan som ville varva mest?
Yes.
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Såg att Olimat bänkat en 320 med ett par pipor.
Äntligen någon som presenterar verkliga siffror istället för okvalificerade gissningar...
Äntligen någon som presenterar verkliga siffror istället för okvalificerade gissningar...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 8 guests