Motor Benchmark

Allt som rör Zenoah & CY motorer
User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 15 Apr 2012, 17:45

Passade på att bänka min motor från 5T´n också när den ändå var ur bilen.
Förgasaren (WT813) är bra sliten och svårjusterad på den, men jag har varit väldigt nöjd med prestandan hittills.

BLÅ: DT005 Zen36mm 28,5cc (motorn i Nutechen)
RÖD: OBR FullMod 30,5 (tillfixad från 5T´n)
LILA: OBR FullMod 30,5 (Maltes med 990)

Pipan är en V2 Dominator odämpad med egen dämpare på.

Image

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Motor Benchmark

Post by Rallyfinnen » 15 Apr 2012, 21:01

Bra register! Vad körde du för koppling i svepen?

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 15 Apr 2012, 21:10

Rallyfinnen wrote:Bra register! Vad körde du för koppling i svepen?
Original koppling med 6k fjäder tror jag......orkade inte plocka i min 3k fjäder jag har haft innan, men det funkar fint ändå verkar det som....

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Motor Benchmark

Post by Rallyfinnen » 13 Oct 2012, 21:21

Kom en mupp med en massa lådor till verkstan idag..
Image

Vi körde två motorer med två pipor i bänken.

Först har vi en Dogpile 29,5 med Bartalone Torpedo och VRC Propipe

Image


Sedan värstingen, en TS 30,5 reed..
Image

Nytt bäkrekoord både på maxvarv och effekt ;) Gissa om muppen såg belåten ut när han såg resultatet! :sunglasses:

Labbade lite med den justerbara tändningen på den också std till +8,5 (enligt markeringen på kåpan):
Image

Standard tändvinkel var klart sämst, sedan flyttades registret runt lite beroende på, men vi kom fram till att +6 var en rätt bra kompromiss med torpedo-pipan iallafall.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 13 Oct 2012, 21:50

Kul att se lite fart i den här tråden igen !
:rock2:

Att det var så brutal skillnad på TS Reeden trodde jag nog inte......och framförallt inte att Propipen bara skulle ge en massa varv utan att lämna nån vidare effekt....
:thumbsup:

Kul också att se hur tändningen påverkade !
Riktigt surt att jag inte hann med ett besök idag !
:curse:

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: Motor Benchmark

Post by Malte » 13 Oct 2012, 22:07

Ja, idag var det en rolig dag! Äntligen en motor med lite krut i!

Image

Några korta klipp på våran finske rallymupp under arbete! Satan vad det varvade!

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]

Tack för trevlig dag!

User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: Motor Benchmark

Post by Robban » 14 Oct 2012, 00:24

Hårdrock !!

User avatar
Burnout
Posts: 6889
Joined: 16 Aug 2010, 21:41
Location: Kungsbacka

Re: Motor Benchmark

Post by Burnout » 15 Oct 2012, 18:52

wow! den ju grymt motor! :rock2: :rock: :thumbsup:

User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: Motor Benchmark

Post by Robban » 15 Oct 2012, 19:06

Injengör Finsk är juh verkligen vacker i sina ljusblåa hörlurar ;)

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Motor Benchmark

Post by Rallyfinnen » 15 Oct 2012, 19:44

Robban wrote:Injengör Finsk är juh verkligen vacker i sina ljusblåa hörlurar ;)
Naturligtvis har man koll på senaste verkstads-modet och köper accessoarer därefter! :sunglasses:

Kan ju tillägga att torpedo-pipan är ganska toppig och inriktad mer på hög effekt än brett register, det ser man på DP motorn också. Men TS-motorn i sig är ett riktigt kraftverk, och det gör att den levererar ordentligt ihop med torpedon! Snabbaste kombon på en bakhjulsdriven bil på en öppen bana (Sandhem tex) är nog med Pro-Pipan, i princip allt över 2Nm spinner bort på grus, och den ligger däromkring i ett otroligt brett register. Torpedo-pipan kommer att ge en brutal karaktär som sannolikt blir ganska svårkörd, men Malte har ju övat med 50cc, så han borde veta hur det är :)

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 28 Oct 2012, 18:40

Håller på med ett nytt projektbygge som ska säljas och bänkade idag motorn till den bilen.

En portad 290 som fått svarvad och lättad kolv, och portning som liknar Full-Mods.

Blå är 290´n och som jämförelse, den svarta, är motorn från min 5T (omportad OBR FullMod 30,5)
DT006 vs OBR FM 5T.jpg

User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: Motor Benchmark

Post by Robban » 28 Oct 2012, 18:53

Körde du dom med olika pipor?

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 28 Oct 2012, 19:06

Robban wrote:Körde du dom med olika pipor?
Ja, min FullMod gick med V2 Dominatorn, och 290´n med en sidmonterad Dominator !
Missade det !

User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: Motor Benchmark

Post by Robban » 28 Oct 2012, 19:07

Sköt dej för fasen! :wip:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 28 Oct 2012, 19:13

Robban wrote:Sköt dej för fasen! :wip:
Dom som kan läsa ser ju av svepnamnet vilken pipa det är, men tänkte inte på dig.... :wip:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests