Tuned pipe -tråden
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Tuned pipe -tråden
Eftersom vi har en snabbt växande portningstråd, så tänkte jag vi kan ha en tråd om pipor också!
Jag tänkte i första hand detta skulle handla om lite teori kring pipor, modifieringar och hemmabyggen.
Här är lite inspiration:
[youtube][/youtube]
Jag har själv letat efter tunn karosseriplåt (typ 0,5mm) för att kunna testa bygga lite egna pipor, men har inte hittat någon.. Karosseriplåt/bilplåt ska vara bra att hydroforma, för den är mjuk och formbar.
Kunde jag bara få till det med plåten, så kunde man göra några olika varianter på pipor, och köra dom i bänk sedan..
Kanske tom göra raka pipor först för att testa ut dimensionerna, och sedan göra en böjd variant av den/dom bästa, så den passar på bilen.
Det var mååånga år sedan jag byggde en tvåtaktspipa sist, det var nog när man byggde pipor till moppen på metallslöjden i högstadiet tror jag Det var inte så teoretiskt på den tiden, man kopierade ofta något som funkade för andra..
Det finns diverse program på nätet för att beräkna pipor med, och indata variera lite beroende på program..
Jag hade en massa länkar till sådant förr, men allt är borta nu.. Minns att det tom fanns et 'online-program' så man kunde räkna på pipa direkt i sin 'browser'. Nu har jag bara ett program på datorn från IWT Racing. Tror det är shareware.
Lägg gärna upp länkar till program om ni har!
Testar lägga in en rolig bild här också:
Upp med eventuella hemmabyggen, tips och erfarenheter nu!
Jag tänkte i första hand detta skulle handla om lite teori kring pipor, modifieringar och hemmabyggen.
Här är lite inspiration:
[youtube][/youtube]
Jag har själv letat efter tunn karosseriplåt (typ 0,5mm) för att kunna testa bygga lite egna pipor, men har inte hittat någon.. Karosseriplåt/bilplåt ska vara bra att hydroforma, för den är mjuk och formbar.
Kunde jag bara få till det med plåten, så kunde man göra några olika varianter på pipor, och köra dom i bänk sedan..
Kanske tom göra raka pipor först för att testa ut dimensionerna, och sedan göra en böjd variant av den/dom bästa, så den passar på bilen.
Det var mååånga år sedan jag byggde en tvåtaktspipa sist, det var nog när man byggde pipor till moppen på metallslöjden i högstadiet tror jag Det var inte så teoretiskt på den tiden, man kopierade ofta något som funkade för andra..
Det finns diverse program på nätet för att beräkna pipor med, och indata variera lite beroende på program..
Jag hade en massa länkar till sådant förr, men allt är borta nu.. Minns att det tom fanns et 'online-program' så man kunde räkna på pipa direkt i sin 'browser'. Nu har jag bara ett program på datorn från IWT Racing. Tror det är shareware.
Lägg gärna upp länkar till program om ni har!
Testar lägga in en rolig bild här också:
Upp med eventuella hemmabyggen, tips och erfarenheter nu!
Re: Tuned pipe -tråden
Den filmen har jag spanat in tidigare..
Blir lite sugen på att testa själv..
Blir lite sugen på att testa själv..
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
Re: Tuned pipe -tråden
Tror denna tråd kan bli minst lika livlig som portningstråden
En fråga som jag funderat på är hur utformningen på pipan påverkar motorns egenskaper. Alla pipor är ju olika uppbyggda och mycket av egenskaperna de tillför kommer väl från hur de ser ut från insidan (olika antal kammare och utformningen på dessa) men kan man se bara på formen på pipan ungefär vilka egenskaper den kommer ge?
Manifolden (kröken)
Vi kan väl börja med manifolden. Hur påverkar ex en lång manifold kontra en kort motorns egenskaper? Hur påverkar en som är böjd ganska omgående vs en som har en rak krök?
Pip kroppen
Hur påverkar en tjock kontra en smalare motorn egenskaper?
Många frågor men jag är säker på att nån kan hjälpa mig reda ut detta
En fråga som jag funderat på är hur utformningen på pipan påverkar motorns egenskaper. Alla pipor är ju olika uppbyggda och mycket av egenskaperna de tillför kommer väl från hur de ser ut från insidan (olika antal kammare och utformningen på dessa) men kan man se bara på formen på pipan ungefär vilka egenskaper den kommer ge?
Manifolden (kröken)
Vi kan väl börja med manifolden. Hur påverkar ex en lång manifold kontra en kort motorns egenskaper? Hur påverkar en som är böjd ganska omgående vs en som har en rak krök?
Pip kroppen
Hur påverkar en tjock kontra en smalare motorn egenskaper?
Många frågor men jag är säker på att nån kan hjälpa mig reda ut detta
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Tuned pipe -tråden
Liten sammanfattning:
-Formen på första röret och tratten/konan påverkar främst hur pipan suger ut avgaserna efter pulsen från när avgasporten öppnar(längd och amplitud på negativ puls). Detta sug hjälper till att suga upp luften ur vevhuset när kanalerna är öppna. Det finns många varianter, där som värsta nästan börjar likna en trumpet En lång bit rakt rör innan det börjar kona ut ger ofta bättre bottendrag, men sämre toppeffekt/högvarvsegenkaper.
När jag simulerat lite så har jag sett att en 'rakare' första kon ska ge bättre toppeffekt, och en mera 'trumpetformad bätte register.
-Mittsektion. Det finns ofta en rak mitsektion. Diametern på mittsektionen påverkar hur kraftiga pulserna blir. En större diameter verkar hänga ihop med högre effekt och spetsigare register.
-Formen på motkona påverkar hur registret (längden och amplituden på returpulsen) ser ut. En mindre vinkel (längre kona) ger bredare register men lägre toppeffekt, och vice versa.. Finns lite olika former på dessa också, en vanlig kon är tydligen för simpelt numera
-Ändröret reglerar mottrycket i pipan. Ett längre slutrör ger ofta högre toppvarv och mer effekt (till en viss gräns), men också högre avgastemperaturer. Kan vara så att man tappar lite botten med långt ändrör också, men är inte säker på detta.. Jag tror mindre 'läckage' gör att mer av vågenergin blir kvar i pipan. Den högre avgastemperaturen gör också att maxvarvet ökar en del (våglängden för ljud i luft ändrar beroende på temperatur, så avstämt varvtal ändrar med temperatur) Man kan väl säga att ändröret ska släppa ut övertrycket i pipan utan att ta död på vågenergin. Stort öppet hål dränerar ju det mesta av pulsen.
-Total längd (från avgasporten i cylindern till mitten på motkonan=avstämd längd(resonansfrekvens). Denna bestämmer vilket varvtal pipan är avstämd för. Vill man ändra avstämda längden och påverka andra egenskaper så lite som möjligt, så har jag för mig att den raka mittsektionen är bäst att ge sig på (men ofta krånglig), enklare är oftast att korta den vid kröken.
Generellt kan väl sägas att krökar/vinklar på den grova delen av pipan inte ska påverka effekten, men böjar på dom klena delarna påverkar naturligtvis till en viss del.
Det ska tydligen också vara viktigt att pipan är rund i genomskärning, då trivs tydligen pulserna som bäst.
Tja, det var lite grovt min personliga uppfattning om hur en pipa fungerar.. länge sedan jag läste teorin nu, så jag har väl hunnit glömma en del Kombinationerna är oändliga, och en viss portning funkar säkert bäst med en viss pipa..
Tror man lätt kunde ägna en livstid bara på pipor utan att vara fullärd
-Formen på första röret och tratten/konan påverkar främst hur pipan suger ut avgaserna efter pulsen från när avgasporten öppnar(längd och amplitud på negativ puls). Detta sug hjälper till att suga upp luften ur vevhuset när kanalerna är öppna. Det finns många varianter, där som värsta nästan börjar likna en trumpet En lång bit rakt rör innan det börjar kona ut ger ofta bättre bottendrag, men sämre toppeffekt/högvarvsegenkaper.
När jag simulerat lite så har jag sett att en 'rakare' första kon ska ge bättre toppeffekt, och en mera 'trumpetformad bätte register.
-Mittsektion. Det finns ofta en rak mitsektion. Diametern på mittsektionen påverkar hur kraftiga pulserna blir. En större diameter verkar hänga ihop med högre effekt och spetsigare register.
-Formen på motkona påverkar hur registret (längden och amplituden på returpulsen) ser ut. En mindre vinkel (längre kona) ger bredare register men lägre toppeffekt, och vice versa.. Finns lite olika former på dessa också, en vanlig kon är tydligen för simpelt numera
-Ändröret reglerar mottrycket i pipan. Ett längre slutrör ger ofta högre toppvarv och mer effekt (till en viss gräns), men också högre avgastemperaturer. Kan vara så att man tappar lite botten med långt ändrör också, men är inte säker på detta.. Jag tror mindre 'läckage' gör att mer av vågenergin blir kvar i pipan. Den högre avgastemperaturen gör också att maxvarvet ökar en del (våglängden för ljud i luft ändrar beroende på temperatur, så avstämt varvtal ändrar med temperatur) Man kan väl säga att ändröret ska släppa ut övertrycket i pipan utan att ta död på vågenergin. Stort öppet hål dränerar ju det mesta av pulsen.
-Total längd (från avgasporten i cylindern till mitten på motkonan=avstämd längd(resonansfrekvens). Denna bestämmer vilket varvtal pipan är avstämd för. Vill man ändra avstämda längden och påverka andra egenskaper så lite som möjligt, så har jag för mig att den raka mittsektionen är bäst att ge sig på (men ofta krånglig), enklare är oftast att korta den vid kröken.
Generellt kan väl sägas att krökar/vinklar på den grova delen av pipan inte ska påverka effekten, men böjar på dom klena delarna påverkar naturligtvis till en viss del.
Det ska tydligen också vara viktigt att pipan är rund i genomskärning, då trivs tydligen pulserna som bäst.
Tja, det var lite grovt min personliga uppfattning om hur en pipa fungerar.. länge sedan jag läste teorin nu, så jag har väl hunnit glömma en del Kombinationerna är oändliga, och en viss portning funkar säkert bäst med en viss pipa..
Tror man lätt kunde ägna en livstid bara på pipor utan att vara fullärd
Last edited by Rallyfinnen on 15 Dec 2009, 15:48, edited 1 time in total.
Re: Tuned pipe -tråden
Jösses hur orkar du skriva dess jätte inlägg ???
Skulle jag skriva ett sån´t inlägg med min pekfingervals så hade det tagit hela kvällen...
Stor eloge till Rallyfinnen för dessa utförliga svar.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Tuned pipe -tråden
Haha, jag blir så uppe i det när det är intressant ämne, jag måste vara en riktig nörd!
Det blir lite 'tyrkfel' ibland, men jag editerar ofta efteråt, och justerar lite också om jag glömt något..(fort och fel)
Kan väl summera det så att bling har en 1:a på min skala, men motoreffekt har 10!
Det blir lite 'tyrkfel' ibland, men jag editerar ofta efteråt, och justerar lite också om jag glömt något..(fort och fel)
Kan väl summera det så att bling har en 1:a på min skala, men motoreffekt har 10!
Re: Tuned pipe -tråden
Ja, verkligen . Perfekt info Rallyfinnen. Intressant område detta med pipor. Otroligt hur mycket man kan förändra motorns karaktär med olika pipor.Mats B wrote:
Jösses hur orkar du skriva dess jätte inlägg ???
Skulle jag skriva ett sån´t inlägg med min pekfingervals så hade det tagit hela kvällen...
Stor eloge till Rallyfinnen för dessa utförliga svar.
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Tuned pipe -tråden
Hmm, jag får flera längder med minustecken före när jag använder det programmet..
Kanske beror på att det är låst till kon med så många steg, så allt får inte plats på en så kort pipa?
(Verkar som det inlägget med länkar till programmet försvann nu?)
Den som skickar sin mailadress till mig via PM kan få 'låna' dom program jag har.
Kanske beror på att det är låst till kon med så många steg, så allt får inte plats på en så kort pipa?
(Verkar som det inlägget med länkar till programmet försvann nu?)
Den som skickar sin mailadress till mig via PM kan få 'låna' dom program jag har.
Last edited by Rallyfinnen on 09 Dec 2009, 22:49, edited 1 time in total.
Re: Tuned pipe -tråden
Jag tog bort det. Jag provade också, blev helt fel ju.
HPI Baja 5b SS med OBR/Zenoah 30,5 och Victory ProPipe. Styr med 3PM-2.4G
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Tuned pipe -tråden
Ok! Tänkte att det kanske var ett 'olämpöigt inlägg' som blev raderat av moderator eller nåt.
Det jag har verkar funka, men hittar det inte på nätet, länken funkar inte längre på MOTA's hemsida (gratisprogram).
Ser ut så här:
(slängde bara in lite värden på måfå)
Man får tänka till lite med vinkeln på avgasporten, den anges som antal grader den åppnar efter öd, inte antal grader den är öppen.
Jag har haft mer avancerade program också, där man matar in en massa data, men vag vet inte om dom var bätttre för det..
Nu hittar jag inte dom längre..
Det jag har verkar funka, men hittar det inte på nätet, länken funkar inte längre på MOTA's hemsida (gratisprogram).
Ser ut så här:
(slängde bara in lite värden på måfå)
Man får tänka till lite med vinkeln på avgasporten, den anges som antal grader den åppnar efter öd, inte antal grader den är öppen.
Jag har haft mer avancerade program också, där man matar in en massa data, men vag vet inte om dom var bätttre för det..
Nu hittar jag inte dom längre..
Re: Tuned pipe -tråden
Coolt med ett sånt där program. Måste testa att laborera lite framför datorn nu tror jag.
Hur laborerar man med kammrarna inne i pipan med det där programmet?
Hur laborerar man med kammrarna inne i pipan med det där programmet?
Last edited by waqr on 10 Dec 2009, 10:44, edited 1 time in total.
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Tuned pipe -tråden
Kamrarna inne i pipan? Eventuella kamrar sitter efter själva pipan för ljuddämpning..
En pipa ser ut som på bilden, utan mellanväggar och kamrar.. Det är längd, diameter, vinklar på koner odyl som ändrar beroende på vad man matar in i programmet..
Eller missförstod jag frågan?
En pipa ser ut som på bilden, utan mellanväggar och kamrar.. Det är längd, diameter, vinklar på koner odyl som ändrar beroende på vad man matar in i programmet..
Eller missförstod jag frågan?
Re: Tuned pipe -tråden
Men är pipan verkligen helt "ren" inuti? Trodde att den innehöll en eller flera kammare som gav pipan (tillsammans med den utvändiga formen) dess karaktär?
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Tuned pipe -tråden
Ja, en pipa är helt ren, det är endast formen på den som bestämmer motorns karaktär. (bilden högst upp illustrerar funktionen rätt bra)
Eventuella kamrar odyl brukar sitta efter själva pipan, och finns där för att dämpa ljudet.
Pipan är en simpel grej, men ändå så avgörande!
Eventuella kamrar odyl brukar sitta efter själva pipan, och finns där för att dämpa ljudet.
Pipan är en simpel grej, men ändå så avgörande!
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Tuned pipe -tråden
Hittade 'onlineprogrammet' jag pratade om. Java-baserat, finns här:
http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javapipe_en.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Det verkar ge väldigt 'tunna' pipor, väldigt simpelt..
Här finns programmet jag har en skärmdump på högre upp:
http://www.bevenyoung.com.au/pipe_dsn.zip" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror detta är helt ok.
Här finns ett program för att få ut formen på en plåt för att göra koner.
http://www.pulserate.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javapipe_en.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Det verkar ge väldigt 'tunna' pipor, väldigt simpelt..
Här finns programmet jag har en skärmdump på högre upp:
http://www.bevenyoung.com.au/pipe_dsn.zip" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror detta är helt ok.
Här finns ett program för att få ut formen på en plåt för att göra koner.
http://www.pulserate.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by Rallyfinnen on 10 Dec 2009, 23:48, edited 2 times in total.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests