montering av ny cylinder
montering av ny cylinder
Tänkte visa lite bilder av mitt cylinderbyte och annat jag fått hem. Stötte dock på patrull som vanligt när jag inte får ner cylindern över kolven. Ena sidan går endast över ringen! Självklart trycker jag in den max... Är det retur till DDM eller???
Notera även försänkningen under hålet!
andra sidan
skåran
Notera även försänkningen under hålet!
andra sidan
skåran
Baja 5T OBR 30,5 VRC BigBore
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Re: montering av ny cylinder
Du monterar cylindern snett. Den måste monteras jämt.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Spåret i cylindern har inget med kolv och kolvring att göra.....
Det som är viktigt är att se var stiftet sitter i kolven för att förhindra att kolvringen roterar......

Det som är viktigt är att se var stiftet sitter i kolven för att förhindra att kolvringen roterar......
Självklart försöker jag montera rakt, men jag har ännu inte lyckats efter en 30 min försök. Ska det vara så djävulskt tight?
Har skåran en funktion eller bara en miss i produktion och kommer den att inverka menligt i så fall?
Vad menar du med "stiftet i kolven"?
Har skåran en funktion eller bara en miss i produktion och kommer den att inverka menligt i så fall?
Vad menar du med "stiftet i kolven"?
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Jag minns när jag skulle ha ihop min motor efter å ha bytt cylinderfotspackning, jag undrade också där ett tag om det verkligen skulle vara så satans tight, men det gick efter ett litet tag.. Jag tog faktiskt lite 2-takts olja och smorde med för att få lite glid, sen om det är bra eller dåligt vet jag inte. Men det funkade för mig 
Med stiftet i kolven måste väl menas det stiftet som sitter fast i skåran i kolven där "ändarna" på kolvringen skall mötas.. Kolvringen skall inte gå att rotera i skåran.. Spåret som du undrar över är skall vara där säger en arbetskamrat, det har nåt med att "släppa på trycket" att göra... typ nåt sånt.
Med stiftet i kolven måste väl menas det stiftet som sitter fast i skåran i kolven där "ändarna" på kolvringen skall mötas.. Kolvringen skall inte gå att rotera i skåran.. Spåret som du undrar över är skall vara där säger en arbetskamrat, det har nåt med att "släppa på trycket" att göra... typ nåt sånt.
- Dave
- Site Admin
Precis som ovanstående talare.....det sitter ett stift i spåret för kolvringen där öppningen på kolvringen ska vila.....gcbossen wrote:Vad menar du med "stiftet i kolven"?
Såvida du inte fått en 36mm kolv och en 35mm cylinder ?
Har du testat om kolven går i lätt utan kolvringen ?
Detta är för att pumpen i förgasaren ska funka ok.....hedlund87 wrote:Spåret som du undrar över är skall vara där säger en arbetskamrat, det har nåt med att "släppa på trycket" att göra... typ nåt sånt.
OK, jag har förstått! Jag ska vrida kolvringen till "stiftet" så att jag kan klämma ihop den hela vägen. Då bör cylindern gå på. Jag uppdaterar med bilder ikväll;)
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Jag fick på den nu;)
Kolla in metallringen under stiftet. Det finns inte på mitt original. ska den vara där? Rengjorde förgasaren med öppna spjäll, elektronikrengöring samt tryckluft. Passade på med outwears.
Kolla in metallringen under stiftet. Det finns inte på mitt original. ska den vara där? Rengjorde förgasaren med öppna spjäll, elektronikrengöring samt tryckluft. Passade på med outwears.
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
- Dave
- Site Admin
Det är en packning av mjuk aluminium som ska forma sig av trycket när man drar åt stiftet för att inte kompressionen ska läcka ur......den ska vara där !gcbossen wrote:Kolla in metallringen under stiftet. Det finns inte på mitt original. ska den vara där?
Skit också!
När jag nu fått ihop allt och ska provstarta går pullstarten MYCKET trögt och hårt. kolven verkar gå mycket trögt! Jag tror snöret kommer gå av om jag försöker starta. Dessutom verkar ju nu något vara fel. Kan det vara att kolvringen har satt sig fel. Jag var ju tvungen att få den rätt för att få på cylindern, så jag har aldrig dubbelkollat det!
Ev har jag mega-hög kompression!
edit: Jag provade utan stift och då gick den hur lätt som helst!
När jag nu fått ihop allt och ska provstarta går pullstarten MYCKET trögt och hårt. kolven verkar gå mycket trögt! Jag tror snöret kommer gå av om jag försöker starta. Dessutom verkar ju nu något vara fel. Kan det vara att kolvringen har satt sig fel. Jag var ju tvungen att få den rätt för att få på cylindern, så jag har aldrig dubbelkollat det!
Ev har jag mega-hög kompression!
edit: Jag provade utan stift och då gick den hur lätt som helst!
Last edited by gcbossen on 05 Feb 2011, 20:30, edited 1 time in total.
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Kompet har nog ökat en del. Det gäller att dra på rätt ställe.
Se ovan för min edit med stiftet!S 500 R wrote:Kompet har nog ökat en del. Det gäller att dra på rätt ställe.
Du menar att en del av skillnaden ligger i min större cylle?!
Men jag menar att jag fick ont i handen när jag försökte dra igång den....
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Du har ju ändrat squishen. Att kolven är större har inte med det att göra.
nåt är fel i alla fall!
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Om det går lätt att dra utan tändstiftet i så är det nog inget fel.