Innkjøring av 2T-motor........
Posted: 07 Oct 2010, 12:18
Hei......
Ser at det er en del missforståelser vedr innkjøring av våre små 2T-motorer, derfor kan det passe med en liten forklaring;
Alle 2T-motorer får kjøling gjennom oljeblandet bensin og svinghjul. Hovedkjølingen kommer av oljen i bensinen, luftkjølingen den får av svinghjulet er "nesten" bare en bonuskjøling.
Hver gang du gir gass kommer det en viss mengde bensin/olje inn i sylinderen og motoren får x-tra kjøling og smøring av oljen i bensinen. Derfor er variert kjøring viktig under innkjøring.
For at motoren skal få best mulig smøring, mest mulig kjøling, og levere mest mulig power, er det 4 inngredienser som må til;
- Riktig oljeblanding
- Bra nok olje
- Riktig justert forgasser
- Riktig tennplugg (god tennplugg..)
Alle våre 2T-motorer er ikke like, vi deler dem inn i stock og tuned motorer.
De fleste av motorene leveres med samme type forgasser, dette gjelder spesielt 4-bolt motorene (sylinderen er festet med 4 bolter). 2-bolt motorene blir ofte levert med forskjellige forgassere mht type porting, hvor mange cc, osv osv....
(Justering av forgasser lenger ned på siden...)
Stock motor (23cc/26cc/27cc/28,5cc/29cc);
Disse motorene behøver inte noen spesiell innkjøring, bare kjør litt variert den første tanken. En stock-motor leverer normalt mellom 14 och 16.000rpm. Med tanke på power och turtall i en stock-motor så leverer inte denne motoren nok power til å bli skadet ved gasspådrag, det skjer alikevel veldig lite.
Ved en innkjøring av en stock-motor anbefales første tanken med stock eksospipe. Da er det ikke mye power å hente så det er enklere å kjøre inn variert. (ved bruk av en tuned-pipe under den første tanken er det litt for enkelt å gi for mye gass ved enkelte anledninger..)
En stock-motor har heller ikke behov for å få en fet blanding ved at du justerer forgasser, det er overhodet ikke noe problem å kjøre første tanken med en normalt justert forgasser.
Tuned motor (Race Ported/Piston Ported/Bolt on REED/REED Case);
Her kommer den store forskjellen mellom en stock motor och en Tuned motor. En tuned-motor leverer ofte mellom 20-24.000rpm, dette kan altså være opp mot 10.000rpm mer enn en stock-motor.
Den eneste grunnen til at du skal la en tuned-motor gå på tomgang 3/4 tank, er fordi de fleste har stooooore problemer med å la gassen være, de fleste av oss klarer inte å la være å "teste" gassen når vi merker at motoren kan levere 6-7hk, vi bare må teste gassen. Da kan skaden alleredet være gjort dessverre. En motor som leverer 6-7hk, och 22.000rpm, leverer dette ofte umiddelbart du gir gass, derfor anbefaler jeg alle til å la motoren gå på tomgang 3/4 tank med stock-pipe. Grunnen til stock-pipe er fordi motoren spytter ut mye olje ved tomgangskjøring, og mange av tuned-pipene er 3-kamret, fylles disse opp med olje er det et helv.. å få ut igjen....
Når du kjører inn en tuned-motor så justerer du forgasseren slik den skal være justert når motoren er ferdig innkjørt, la deretter forgasseren få 2-3min mer på L-nåla. Dette er eneste nåla som har innvirkning på motoren under tomgangskjøring. Justèr deretter tomgangsskruen slik at du "tvinger" motoren til å gå på tomgang, den skal gå "rimelig" normalt/høyt på tomgang. Inte for lavt, da soter den igjen, och begynner å "spise" tennplugger....(hvis motoren stopper, begynner å "spise" tennplugger, da vet du at den inte går riktig, den får for mycket bensin....)
Etter 3/4 tank setter du på en eventuell tuned-pipe, justerer forgasser perfekt, och kjører variert den siste 1/4 tanken. (bytte av tennplugg anbefales...)
Dette gjør du for å "rense" motoren for eventuell sot och olje....
Etter dette er det bare å gi full gass...
PS!
Den største feilen mange gjør, er å stå rolig och la bilen flyte rundt på den lokale fotballbanen, de bare lar bilen gå på samme trotle en hel tank.... DETTE ER INTE RIKTIG INNKJØRING!
Denne motoren, spesielt en tuned-motor, vil gå i 2min for deretter å gå varm och skjære seg. Denne motoren får ingen kjøling, eneste kjølingen den får er av svinghjulet.....den trenger VARIERT kjøring for å oppnå mest mulig kjøling!
(inte lange pådrag!)
Justèring av forgasser;
VIKTIG; Det finnes overhodet INGENTING som heter fabrikkinnstillinger!!
En forgasser skal justères etter varme/kulde, type motor, type forgasser, type bensin/olje. Den nye 4-bolt motoren er nok myyye enklere å justère pga at det kun brukes èn type forgasser WT-813/990. 2-bolt er vanskeligere å justère da det brukes mange forskjellige forgassere til mange forskjellige motorer.
Her i Scandinavia bruker vi alle stort sett de samme justèringene på 4-bolt m/WT-813/990;
L = ca 1t (innkjøring ; ca 1t + 2-3min)
H = ca 1t + 40min (samme under innkjøring)
2T-olje;
Dette er et tema som mange har en mening om (dessverre)
Stock-motor;
Denne motoren går "nesten" på matolje, her kan du bruke hvilken som helst 2T-olje du vil....ingen problem...
Tuned-motor;
Her er nok det største problemet til de fleste......av en merkelig grunn så tror visst de fleste at den oljen de brukte/bruker på Go-cart`n, Vann-jet`n, Crosseren etc etc er så god at den er verdens beste ochså på våre små 2T-motorer....
DETTE ER HELT FEIL!
Det finnes inte en annen 2T-motor til MC eller annet som varver 20-24.000rpm!!
Jo bedre 2T-olje, jo lenger levetid på lager och motor! (Dessuten er en god olje til våre små 2T-motorer billigere en de fleste andre oljer!
Bruk hodet når du skal ha olje til din tuned-motor!!!
Jeg kunne nok ha fortsatt med dette innlegget lenge ennå, men jeg håper dette var til litt hjelp..........
(PS!
Kanskje moderator kunne klistre dette innlegget på toppen , slik at eventuelt nye medlemmer også alltid kan finne igjen dette....?)
MVH
Jan-Erik
RC-Racing
Ser at det er en del missforståelser vedr innkjøring av våre små 2T-motorer, derfor kan det passe med en liten forklaring;
Alle 2T-motorer får kjøling gjennom oljeblandet bensin og svinghjul. Hovedkjølingen kommer av oljen i bensinen, luftkjølingen den får av svinghjulet er "nesten" bare en bonuskjøling.
Hver gang du gir gass kommer det en viss mengde bensin/olje inn i sylinderen og motoren får x-tra kjøling og smøring av oljen i bensinen. Derfor er variert kjøring viktig under innkjøring.
For at motoren skal få best mulig smøring, mest mulig kjøling, og levere mest mulig power, er det 4 inngredienser som må til;
- Riktig oljeblanding
- Bra nok olje
- Riktig justert forgasser
- Riktig tennplugg (god tennplugg..)
Alle våre 2T-motorer er ikke like, vi deler dem inn i stock og tuned motorer.
De fleste av motorene leveres med samme type forgasser, dette gjelder spesielt 4-bolt motorene (sylinderen er festet med 4 bolter). 2-bolt motorene blir ofte levert med forskjellige forgassere mht type porting, hvor mange cc, osv osv....
(Justering av forgasser lenger ned på siden...)
Stock motor (23cc/26cc/27cc/28,5cc/29cc);
Disse motorene behøver inte noen spesiell innkjøring, bare kjør litt variert den første tanken. En stock-motor leverer normalt mellom 14 och 16.000rpm. Med tanke på power och turtall i en stock-motor så leverer inte denne motoren nok power til å bli skadet ved gasspådrag, det skjer alikevel veldig lite.
Ved en innkjøring av en stock-motor anbefales første tanken med stock eksospipe. Da er det ikke mye power å hente så det er enklere å kjøre inn variert. (ved bruk av en tuned-pipe under den første tanken er det litt for enkelt å gi for mye gass ved enkelte anledninger..)
En stock-motor har heller ikke behov for å få en fet blanding ved at du justerer forgasser, det er overhodet ikke noe problem å kjøre første tanken med en normalt justert forgasser.
Tuned motor (Race Ported/Piston Ported/Bolt on REED/REED Case);
Her kommer den store forskjellen mellom en stock motor och en Tuned motor. En tuned-motor leverer ofte mellom 20-24.000rpm, dette kan altså være opp mot 10.000rpm mer enn en stock-motor.
Den eneste grunnen til at du skal la en tuned-motor gå på tomgang 3/4 tank, er fordi de fleste har stooooore problemer med å la gassen være, de fleste av oss klarer inte å la være å "teste" gassen når vi merker at motoren kan levere 6-7hk, vi bare må teste gassen. Da kan skaden alleredet være gjort dessverre. En motor som leverer 6-7hk, och 22.000rpm, leverer dette ofte umiddelbart du gir gass, derfor anbefaler jeg alle til å la motoren gå på tomgang 3/4 tank med stock-pipe. Grunnen til stock-pipe er fordi motoren spytter ut mye olje ved tomgangskjøring, og mange av tuned-pipene er 3-kamret, fylles disse opp med olje er det et helv.. å få ut igjen....
Når du kjører inn en tuned-motor så justerer du forgasseren slik den skal være justert når motoren er ferdig innkjørt, la deretter forgasseren få 2-3min mer på L-nåla. Dette er eneste nåla som har innvirkning på motoren under tomgangskjøring. Justèr deretter tomgangsskruen slik at du "tvinger" motoren til å gå på tomgang, den skal gå "rimelig" normalt/høyt på tomgang. Inte for lavt, da soter den igjen, och begynner å "spise" tennplugger....(hvis motoren stopper, begynner å "spise" tennplugger, da vet du at den inte går riktig, den får for mycket bensin....)
Etter 3/4 tank setter du på en eventuell tuned-pipe, justerer forgasser perfekt, och kjører variert den siste 1/4 tanken. (bytte av tennplugg anbefales...)
Dette gjør du for å "rense" motoren for eventuell sot och olje....
Etter dette er det bare å gi full gass...
PS!
Den største feilen mange gjør, er å stå rolig och la bilen flyte rundt på den lokale fotballbanen, de bare lar bilen gå på samme trotle en hel tank.... DETTE ER INTE RIKTIG INNKJØRING!
Denne motoren, spesielt en tuned-motor, vil gå i 2min for deretter å gå varm och skjære seg. Denne motoren får ingen kjøling, eneste kjølingen den får er av svinghjulet.....den trenger VARIERT kjøring for å oppnå mest mulig kjøling!
(inte lange pådrag!)
Justèring av forgasser;
VIKTIG; Det finnes overhodet INGENTING som heter fabrikkinnstillinger!!
En forgasser skal justères etter varme/kulde, type motor, type forgasser, type bensin/olje. Den nye 4-bolt motoren er nok myyye enklere å justère pga at det kun brukes èn type forgasser WT-813/990. 2-bolt er vanskeligere å justère da det brukes mange forskjellige forgassere til mange forskjellige motorer.
Her i Scandinavia bruker vi alle stort sett de samme justèringene på 4-bolt m/WT-813/990;
L = ca 1t (innkjøring ; ca 1t + 2-3min)
H = ca 1t + 40min (samme under innkjøring)
2T-olje;
Dette er et tema som mange har en mening om (dessverre)
Stock-motor;
Denne motoren går "nesten" på matolje, her kan du bruke hvilken som helst 2T-olje du vil....ingen problem...
Tuned-motor;
Her er nok det største problemet til de fleste......av en merkelig grunn så tror visst de fleste at den oljen de brukte/bruker på Go-cart`n, Vann-jet`n, Crosseren etc etc er så god at den er verdens beste ochså på våre små 2T-motorer....
DETTE ER HELT FEIL!
Det finnes inte en annen 2T-motor til MC eller annet som varver 20-24.000rpm!!
Jo bedre 2T-olje, jo lenger levetid på lager och motor! (Dessuten er en god olje til våre små 2T-motorer billigere en de fleste andre oljer!
Bruk hodet når du skal ha olje til din tuned-motor!!!
Jeg kunne nok ha fortsatt med dette innlegget lenge ennå, men jeg håper dette var til litt hjelp..........
(PS!
Kanskje moderator kunne klistre dette innlegget på toppen , slik at eventuelt nye medlemmer også alltid kan finne igjen dette....?)
MVH
Jan-Erik
RC-Racing