Portningstråden!

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
Rallyfinnen

Re: Portningstråden!

Post by Rallyfinnen » 07 Dec 2009, 18:32

Mcd powa wrote:Jag har också köpt diamant slipstift på biltema och de var riktigt bra.
Dock var deras minislipmaskin bara skiten eftersom min lade av efter ca 5 min körning dock var den så billig så det är knappt värt att lämna tillbaka den .
Blir en riktig dremel sedan såg dock att de kostade över 700 på classe .
Testa dom roterande filarna så ska du få se på f*n! Dom är mycket bättre om man ska ta bort material!

Jag har aldrig haft annan än äckliga slipstift i sten till dremeln, och dom diamantstiften var ju bättre, men dom roterande filarna är en klass för sig! Sånt fanns inte senast jag portade en cylinder..(jag visste inte om det iallafall).
Man får vara lätt på handen så det inte tar för mycket :)

Nu går dremeln bara på en (full) hastighet.. dags för lite service kanske? :)

Sponsor

Sponsor

waqr
Phone Number: 0709998877

Post by waqr » 07 Dec 2009, 19:06

Härligt Rallyfinnen. Den portningen såg riktigt fin ut nu när du slipat till den lite bättre :) Du såg ut att ha fått till grymt fina ögonbryn. Ska verkligen bli intressant att höra hur motorn blev. Blir nog att sticka till Biltema för mig också då dom slipstiften såg riktigt fina ut. Bra att det är lite längd på dem så man kommer åt ordentligt.

När kommer den cylindern att monteras?

PS. Du vet väl att film är ett måste ;)
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 07 Dec 2009, 19:29

Cylinden är egentligen från en rasad motor (det finns lite bilder i början på min projekttråd), så överkanten på ena kanalen är skadad, och nederkanten på insuget plus någon liten repa. Tyvärr gör ju detta att den är en dålig referens.. Jag såg den egentligen som en kass cylinder, men nu får jag väl slänga i någon gammal kolv, och denna cylinder i 'gammelmotorn' och se hur den går.
Intressant att se hur pass det sliter på kolvringen också.
Montering i motor är redan på g :) Målar bara cylindern svart först, allt jag trimmar och filar på blir mattsvart!

Det lär bli fler cylindrar portade framöver nu när man har bra verktyg :)

Dremeln är fixad också, behövde bara lite spray och rengöring av potentiometern.

crh

Post by crh » 07 Dec 2009, 20:52

Ja vist är dom fina dom roterande filarna, men dom har lite lätt att kladdaigen om man går på lite hårt.
Men då får man ta till spriten :D

Cylindern ser riktigt trevlig ut, hoppas att den inte är för dålig så du får en hum om hur portningen blev.
FG MBPro

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 07 Dec 2009, 21:12

Man kan väl säga så, att går den bra med den cylindern, så bådar det gott för likadan portning i en frisk cylinder! :)
Cylindern är monterad på gammelmotorn nu, men utan förgasare. Ska se om jag kan få den klar imorgon. Hoppas på skapligt väder isåfall!
Återstår att se vad som händer med den kemiska metallen också.. I värsta fall går den runt i motorn :?
Jag har kört utan sprit, tycker det har funkat ok också, men jag köpte en flaska på biltema ifall att.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 08 Dec 2009, 14:58

Filmtime :)

Körde lite med den portade cylindern idag och filmade.
Ingen sensation direkt, den går kanske lite bättre än en frisk originalcylinder, men har lite mindre bottendrag. Kopplingen tar tidigt, så det behövs lite moment från botten.
Nålade lite snabbt innan jag filmade, och det verkar som det blev aningen snålt.
Jag har en känsla av att den skulle gå bättre med en pipa avstämd för högre varv. Kanke en boost bottle för att få lite mer bottendrag också.

[youtube][/youtube]

Ntch in da dirt

Post by Ntch in da dirt » 08 Dec 2009, 15:42

Ehum det där är nästan den första bil som jag har sett går riktigt fort på film . Alla andra bilar ser ut som de går jättesakta på film ju.
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 08 Dec 2009, 15:55

Jag tyckte att den yla på rejält där . Lite trögt i början . Men det lät bra!
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 08 Dec 2009, 16:27

Om ni tittar på mina andra filmer så tycke jag inte skilladen är speciellt stor..
Den borde nog varvas hårdare(annan avstämning på pipan) för att man ska få ut allt av portningen!
Jag tror original portarna/kanalerna flödar tillräckligt för att ge den effekten som är nu. Med en effektivare pipa kunde man antagligen få ut mera i detta register också, och med en pipa avstämd för högre varv tror jag den skulle 'komma till liv'.

waqr

Post by waqr » 08 Dec 2009, 18:35

Härligt med lite film :mrgreen:

Tyckte den gick riktigt bra för att vara en "sliten" cylinder. Som du säger så skulle den nog må bra ev en koppling som tar vid lite högre varv (7500-8000) men i övrigt tycker jag den gick grymt. Varvar ju massor. Provade du förresten att ställa ut lågfarten lite för att se om bottendraget blev bättre?

Kostar många tusenlappar att köpa en portad motor som går så där på de högre varven ;) Nu blev man ju ännu mer inspirerad att köra igång med sin egen portning. Fick hem cyllen från DDM idag så det här var perfekt inspiration.

Tack Rallyfinnen :mrgreen:
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 08 Dec 2009, 19:13

Den har faktiskt varvat mer förr med oportad cylinder och kortare pipa (kolla mina gamla filmer på youtube)! Då var det också samma problem med dålig botten, så då förlängde jag pipan lite, och tappade lite topp. Nu är det som att den kommer på slutet innan pipan säger stopp.
Jag vill inte ha en koppling som tar på alltför höga varv, bilen blir svår att kontrollera i långsamma svängar när kopplingen hugger i på ett högt varvtal och hjulen spinner loss, speciellt om man kör på halt underlag som snö och is(som jag går och väntar på nu) Jag vill 'helt enkelt' ha brett register istället! :)
Boost bottle är under tillverkning nu, får se vad det ger..

Porta friskt nu!

waqr

Post by waqr » 08 Dec 2009, 20:55

Men vet du egentligen varför du fick lite sämre bottendrag med denna cylinder? Om du enbart höjde avgasen med 0,5mm så borde väl inte detta ge en sån märkbar effekt på bottenvridet? Tror du det beror på portningen eller på pipan?
Letar Baja 5B

Roxen

Post by Roxen » 08 Dec 2009, 21:05

Jag lägger mig i också. Stor area på in- och utblås kan ge låg gashastighet vid lägre varv. Det skulle kunna vara en orsak.
HPI Baja 5b SS med OBR/Zenoah 30,5 och Victory ProPipe. Styr med 3PM-2.4G

waqr

Post by waqr » 08 Dec 2009, 21:07

Roxen wrote:Jag lägger mig i också. Stor area på in- och utblås kan ge låg gashastighet vid lägre varv. Det skulle kunna vara en orsak.
Ahh...så det gäller att inte bredda dessa för mycket alltså om man vill bibehålla lågvarvsegenskaperna?
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 08 Dec 2009, 21:33

Pipan har jag kört exakt som den är på 'nya friska' motorn som jag plockade ur bilen för att testa denna cylinder på 'gammelmotorn'. Den nya motorn är i princip orörd, och den har bättre botten.
Allting runtomkring ör överflyttat, förutom insuget (mellanbiten) som är längre på andra motorn:
http://www.rc-car-online-shop.de/lshop, ... gaser,.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Den har säkert en viss inverkan.
I övrigt är ju förståss cylindern på den andra motorn 'frisk' och det sitter en zenoah-kolv i den, inte en FS..

Jag tror ändå att det är svårt att komma ifrån att man tappar lite botten med portning, men det kan man nog delvis få tillbaka mha tex boost bottle. (även om jag inte har testat den än så jag är inte helt övertygad förrän jag sett skillnaden med egna ögon :) )
Om man jämför filmen med den friska motorn med den portade, så ser jag ingen större skillnad, varvar ungefär lika och drar ungefär likadant på varv, men botten är bättre på den andra.
Nya original motorn med samma pipa och lite längre insug:

[youtube][/youtube]

Lite kortare pipa på denna film, Motorn helt standard. Här varvar den nästan bättre eller hur?
[youtube][/youtube]
Lite sämre botten på den sista tror jag, men det märks inte för den var bara bakhjulsdriven på den tiden.

Samma korta variant på pipan här, men utan ljuddämpare (första körningen med bilen)
[youtube][/youtube]

Dom två sista filmerna är med den cylinder jag portat nu, när den var ny (innan kolven rasade).

Baserat på detta måste jag nog fortsätta tjata om hur mycket pipan påverkar. ;) Ska man ha mera varv så är det bara att byta pipa eller korta ner den man har. Det ger oftast sämre botten, men portar man utblåset uppåt har det samma effekt, och jag misstänker om man jämför två likvärdiga bilar modifierade på varsitt sätt, så finns det ingen given segrare.
Dessutom är det nog enklare att modifiera pipa än att porta.. och man får inget extra slitage på kolvring odyl. Naturligtvis kommer det en gräns när man varvar väldigt mycket, och ska ha mycket effekt högt i registret, då är det nog dags att porta, men jag är inte så säker på att det ger mycket om man ska ha ett normalt varvregister.
Last edited by Rallyfinnen on 08 Dec 2009, 23:23, edited 1 time in total.

Post Reply