Portningstråden!

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Re: Portningstråden!

Post by Dave » 27 Dec 2010, 21:36

Tackar !
Har inte portat så många motorer än, men det har funkat fint på de jag gjort, och sen inbillar jag mig att en bred öppning ger mer soppa än en smal.....när kolven går ner släpper den in mer bränsle snabbare än om kanalen är jämnbred eller bara lite breddad......
Rätt eller fel har jag ingen aning om....
:lol:
Minns inte vem som rev isär en "fabriksportad" maskin, men tydligen var ögonbrynen spetsiga på den också....

Har ingen bild på kolven, men den är uppfräst på båda sidor och på båda sidor om kolvbulten.

Sponsor

Sponsor

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 27 Dec 2010, 21:46

Ungefär samma som jag brukar göra med kanalerna, och min tanke med det är att få upp tid-arean utan att förstora totala arean på kanalerna alltför mycket. Öppnar man upp hela fönstret mot cylindern ordentligt, så borde man förstora hela kanalen ordentligt, och det finns ju inte så mycket material i cylindern för det, och det försämrar bottendrag osv.
Dessutom inbillar jag mig att största delen av flödet går uppe i 'taket' eftersom kanaler svänger 90 grader precis innan.

Möjligtvis skulle jag runda kanten in till kanalen lite så inte flödet 'släpper' runt kanten från kanalen ut till ögonbrynet.

Ser i övrigt ut som en ganska konservativ portning, men jag tror det kan funka helt ok. Möjligtvis en aning bredare utblås, men det är svårt att avgöra från bilderna.

Du kan bara göra ett märke i svänghjulet, sätt 0:an på gradskivan mitt emot märket där porten öppnar, och se vad märket pekar på för vinkel när den stänger igen. Stick in ett tunt bladmått eller dylikt mellan kolv och port.
Tänk på att bakre och främre kanalerna ofta är lite olika höjd. Ofra är dom primära närmare insuget lite högre. Är inte säker på om zen 36:an var så också.. :hmm:

Dave
Site Admin

Post by Dave » 27 Dec 2010, 22:11

Rallyfinnen wrote:Ser i övrigt ut som en ganska konservativ portning, men jag tror det kan funka helt ok. Möjligtvis en aning bredare utblås, men det är svårt att avgöra från bilderna.

Du kan bara göra ett märke i svänghjulet, sätt 0:an på gradskivan mitt emot märket där porten öppnar, och se vad märket pekar på för vinkel när den stänger igen. Stick in ett tunt bladmått eller dylikt mellan kolv och port.
Tänk på att bakre och främre kanalerna ofta är lite olika höjd. Ofra är dom primära närmare insuget lite högre. Är inte säker på om zen 36:an var så också.. :hmm:
Ja, som sagt är det lättare att ta bort mer, än tvärtom.....och eftersom detta är min första fin-cylinder ville jag inte sabba den direkt.....
:thumbsup:

Nu tar vi det här med portmätningen igen.....
Jag trodde att man skulle mäta insug och utblås, men det är alltså inne i portarna jag ska mäta.... :doh:
Ska se om jag kan kolla lite på detta imorron.....

Dave
Site Admin

Post by Dave » 27 Dec 2010, 22:48

Mätte durationen på portarna nu, och det ser ut som att den är nästan exakt 120°
Kan det stämma ?

Portarna i Zen36an är lika höga förresten....

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 28 Dec 2010, 08:58

Man mäter naturligtvis allihopa, insug, kanaler och utblås ;)

120 grader på kanalerna stämmer säkert bra, varierar ju lite från motor till motor beroende på hur man sätter squishen.
Har för mig att jag fick en squish på omkring 0,6mm när jag körde samma kombination utan packning.
120 är en ganska kort duration som borde ge bra gasrespons från låga varv, men blir kanske lite smalare effektregister, beroende på pipa och andra porttider förståss.
120-130 på kanalerna verkar vara 'normlområdet' på dessa motorer. En reed-motor kan nog ha lite högre duration på kanalerna skulle jag tro.

Dave
Site Admin

Post by Dave » 28 Dec 2010, 20:39

Har mätt lite på mina båda lösa motorer som jag håller på och plockar ihop just nu......inget helt exakt, men +/- någon grad iaf....

Vi börjar med Zenoah 29cc:
36mm Zen cylinder och 28mm vev.
201012282507.jpg

Och en "hopaplock motor" mest RS 30,5cc
36mm RS cylinder och 30mm vev
201012282529.jpg

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 29 Dec 2010, 09:08

Carbon-Dave wrote:Har mätt lite på mina båda lösa motorer som jag håller på och plockar ihop just nu......inget helt exakt, men +/- någon grad iaf....

Vi börjar med Zenoah 29cc:
36mm Zen cylinder och 28mm vev.
EDIT(insug/kanaler/utblås):
156/116/163

Och en "hopaplock motor" mest RS 30,5cc
36mm RS cylinder och 30mm vev
EDIT:
150/135/172
Skrev in porttiderna ovanför (hoppas jag räknade rätt). Ganska stor skillnad på kanler och utblås mellan dom två. Dom kommer antagligen att reagera lite olika på olika pipor. Kan tänka mig att Zen 36:an är rappare i botten.
Igår kom jag igång med lite portning också, bättre sent än aldrig :) CY 35:an är i princip klar nu. Tanken är att hinna med brorsans Rovan 30,5 och min zen 36mm också. Lägger nog upp bilder senare.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 29 Dec 2010, 12:53

CY 35mm (för 30mm slag)
Breddat insug och utblås en aning. Höjde sekundära kanalerna till samma höjd som primära och formade om kanalerna lite för att rikta flödet och få bättre 'skruv' på flödet (svårt att fånga på bild). Karvade ur kolven för bättre flöde upp i kanalerna. Riktade urtagen i kolven enligt samma tankegångar också. Lite grov yta på vissa ställen i kanalerna, kanske putsar till dom lite än.

Image

Image

Image

Image

Rovan 30,5cc (36mm för 30mm slag)
Lite enkel tillsnyggning på brorsans cylinder (han har den som reservmotor). Han hade karvat lite i den själv innan, så jag rättade bara till lite :)
Ingen ändring av porttider, bara lite ögonbryn och breddning och urtag i kolven.

Image

Image

Dave
Site Admin

Post by Dave » 29 Dec 2010, 20:38

:lol:
Där ser man skillnaden på nån som kan hantera en Dremel.....och idioten som inte kan.....
EDIT: med idiot syftas undertecknad ! Såg att det kunde misstolkas !

Riktigt tjusigt !
Det är ju bara att suga i sig, som Robban hade sagt, och bryta ihop å komma igen !

:worship:

Jag har fördrivit dagen med att bygga en mätjigg till vevaxlar.
Har inte nån bild när den är klar, men den blev ungefär såhär.....
201012292534.jpg
Last edited by Dave on 30 Dec 2010, 10:25, edited 1 time in total.

waqr
Phone Number: 0709998877

Post by waqr » 29 Dec 2010, 20:40

Carbon-Dave wrote::lol:
Där ser man skillnaden på nån som kan hantera en Dremel.....och idioten som inte kan.....
Jo, jag håller med. Riktigt snyggt portat :thumbsup: Måste testa att ta att lite material på sidorna på min kolv också.

Det sämsta med att Rallyfinnen lägger upp sina bilder är att man knappt törs slänga upp sina egna. Ser j*vligt amatörmässiga ut i jämförelse med Rallyfinnens :lol:
Letar Baja 5B

waqr
Phone Number: 0709998877

Post by waqr » 29 Dec 2010, 20:42

Carbon-Dave wrote: Jag har fördrivit dagen med att bygga en mätjigg till vevaxlar.
Har inte nån bild när den är klar, men den blev ungefär såhär.....
201012292534.jpg
Imponerande hur ni får till era saker :worship:

Har du hunnit mäta upp nån vev än?
Letar Baja 5B

Dave
Site Admin

Post by Dave » 29 Dec 2010, 20:57

Ja, det är ju surt att han ska vara så överjä*lig på allt han tar sig för den där finnen.... :worship:

Ja jag provmätte RS veven från min 23cc originalmotor och den var exakt rak....på ena sidan.... :doh:
Felade 3/100 på andra sidan.
Ska måla skapelsen senare, så kanske det blir nån mer bild.

Dave
Site Admin

Post by Dave » 29 Dec 2010, 21:03

Jag håller Rally helt och hållet ansvarig för mitt bygge.....det är hans fel alltihop !
Hade han inte byggt en och fått mig att inse att vevarna är krokiga, skulle jag aldrig behövt den.....

:cheesy:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 29 Dec 2010, 21:17

Äh, är det verkligen någon skillnad på portningarna? Jag borde ju vara bättre, jag har 'förstört' såpass många cylindrar nu, så jag tror jag är relativt dålig egentligen :) Sedan har ju utseendet ingen betydelse, det är ju hur den går som räknas!

EDIT: Sedan är det ju så att för att få till det sista så får man lägga kanske 10ggr mer tid.. och det ger kanske några någon enstaka procent på effekten.. Jag tror detta var orsaken till kommentaren från OBR i portningstävlingen, jag misstänker jag lade ner mest tid av alla på den portningen, typ två hela dagar.. :doh:

Fin design på mätjiggen där ;) Du får nog göra en kompromiss på rakheten på veven så att båda sidor är ungefär lika.
Du kan ju testa mäta den monterad i vevhus för att få en indikation på hur den beter sig, men antagligen är det bättre att 'dela upp' felet Ofta blir det som du beskriver när hålen för vevtappen inte är på samma avstånd från centrum i båda vev-halvorna. Omkring 1,5/100 ser jag som ok. Ska man varva ordentligt borde det vara ännu lägre. Kommer du ner på 0,5 eller lägre så är det mycket bra, men det verkar inte vara många vevar man kan få så bra. Inte jag iallafall.. :hammer:
Dom zenoah-vevar jag mätt har legat mellan 1,5-3/100, min +1 stroker-vev från DDM tror jag låg på lite drygt 2, rovan-veven tror jag var rätt ok innan riktning, och den blev bäst efter riktning:
http://www.youtube.com/user/qz5yrq#p/u/36/4VvBuK8BLi0

Dave
Site Admin

Post by Dave » 29 Dec 2010, 22:50

Ja skam vore väl annat egentligen....vet du hur många cylindrar du portat ?
Inte bara dina egna räknat alltså.....

Helt klart är ju att övning ger färdighet !
:worship:

När jag nu håller på och plockar ihop ett par motorer , märker jag att det är OLIKA fläktkåpor till 2-bultat och 4-bultat.... :curse:
Är det nån mer som märkt detta ???
Trodde jag skulle bli helt galen när jag inte fick dit kåpan, och fick se att antingen hade vevhuset krympt, eller så hade kåpan svällt......

Började reparera en kåpa igår, och den är inte klar, men det ser ut såhär just nu....

Borrade 1,5mm hål inne i godset, och trädde ner 1mm rostfri ståltråd (mycket hårdare än vanlig) som jag limmade med Loctites lagerlim.
201012282524.jpg
Och med lite kemisk metall är den ju "hel" igen....
201012282526.jpg
Tillverkade en aluminium-bit som jag ska limma och skruva fast för att få ett nytt "öra" på sidan på kåpan.
Hoppas samtidigt att det blir den förstärkningen på kåpan som jag vill ha.....
201012292543.jpg

Post Reply