Tuned pipe -tråden
Re: Tuned pipe -tråden
Jag vill hälst ha en dämpad pipa..
Last edited by Lusse on 03 Jan 2010, 09:15, edited 1 time in total.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Dämpade sidmonterade pipor finns det ju inte så många av. Dom två som är tystast är väl Mielkes och Sambas pipor. Mielkes pipa ska tydligen ge grymt bottendrag. Samban vet jag inte så mycket om.
I övrigt finns ju GBE SB (dämpad men låter andå en hel del) Jag har ju den och tycker de är riktigt bra. Sitter väl skyddad och ger bra botten och hyfsad topp. Sen har du ju även DDM :s egna pipa. Roxen kör med den och den verkar ge helt ok effekt och låter inte alls mycket heller.
Sen har ju även Jetpro en sidmonterad pipa men den vet jag inte så mycket om. Dock skulle jag tro att den har samma karaktär som övriga Jetpros dvs mycket effekt på höga varv men mindre på låga.
I övrigt finns ju GBE SB (dämpad men låter andå en hel del) Jag har ju den och tycker de är riktigt bra. Sitter väl skyddad och ger bra botten och hyfsad topp. Sen har du ju även DDM :s egna pipa. Roxen kör med den och den verkar ge helt ok effekt och låter inte alls mycket heller.
Sen har ju även Jetpro en sidmonterad pipa men den vet jag inte så mycket om. Dock skulle jag tro att den har samma karaktär som övriga Jetpros dvs mycket effekt på höga varv men mindre på låga.
Letar Baja 5B
- J.A racing
Då är vi nog tillbaka på en Propipe igen! grymt dovt ljud i den pipan, jag var lite fundersam ang den pipan innan, men den är så jäkla brutal i verkligheten. Du har ju 4-bultad motor också, de kanske inte din polare som var missnöjd hade. En portad 36mm Zenoah cylle i din bil + en dämpad Propipe det du Lusse de vore nått det!Lusse wrote:Jag vill hälst ha en dämpad ppipa..
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Jo då han har en fyrbultad ESP-trimad Zenoa motor.Jag har redan bestält en trimcylinersats. Som jag hoppas ger rejält med effekt..J.A racing wrote:Då är vi nog tillbaka på en Propipe igen! grymt dovt ljud i den pipan, jag var lite fundersam ang den pipan innan, men den är så jäkla brutal i verkligheten. Du har ju 4-bultad motor också, de kanske inte din polare som var missnöjd hade. En portad 36mm Zenoah cylle i din bil + en dämpad Propipe det du Lusse de vore nått det!Lusse wrote:Jag vill hälst ha en dämpad ppipa..
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Svängde ihop en pipa idag =)
Här sitter man uppe och ugglar kl 3 på natten.
Tjusigt - vilket hantverk. Riktigt spetsig liten sak!
Tjusigt - vilket hantverk. Riktigt spetsig liten sak!
Fin
Sitter utblåset framåt mot den spetsiga delen eller sitter det mitt på?
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Fint! Är det en kopia på någon befintlig pipa eller egen design? Provkört än?
Vad använde du för plåt?
Jag tappade lite suget på att bygga pipa efter mitt misslyckade försök, men detta var ju bra inspiration!
Vad använde du för plåt?
Jag tappade lite suget på att bygga pipa efter mitt misslyckade försök, men detta var ju bra inspiration!
Utblåset sitter framåt just nu, men ifall den funkar bra o så så kommer den bli dämpad oxå, occh då kommer jag även flytta utblåset till sidan.waqr wrote:FinSitter utblåset framåt mot den spetsiga delen eller sitter det mitt på?
En egen design från programmet som nämns tidigare i tråden, måste fixa nån vettig upphängning o så ba, just nu sitter den enbart i cyllen. Inte hunnit provköra så ja kan göra nån vettig bedömning än men tror den blev bra mycket bättre på topp iaf, svårt att känna botten ordentligt på is =)Rallyfinnen wrote:Fint! Är det en kopia på någon befintlig pipa eller egen design? Provkört än?
Vad använde du för plåt?
Använde 0.7mm karrosseriplåt jag hade stående i garaget
Du kan ju göra ett liknande fäste som sitter på Jetpro pipan.

MCD UltimateCarbon K600 TWIN
Ja det såg ju riktigt bra ut =)
Lite VRC style över den... ser mycket trevlig ut...
Den är riktigt läcker den där pipan. Blir mer och mer inmponerad över att du gjort den själv ju mer jag titta på den. Läcker med rå finish och dom där brutalt läckra svetsfogarna
Hur tänkte du rent prestanda mässigt när du gjorde pipan? Ville du har mer topp eller botten?
Hur tänkte du rent prestanda mässigt när du gjorde pipan? Ville du har mer topp eller botten?
Letar Baja 5B
Man tackar, skulle vilja ha tillgång till en TIG svets ba så man kunde få en roligare finish på fogarna.waqr wrote:Den är riktigt läcker den där pipan. Blir mer och mer inmponerad över att du gjort den själv ju mer jag titta på den. Läcker med rå finish och dom där brutalt läckra svetsfogarna![]()
Tanken är att bättra på botten o mid mest, får se om jag har tänkt rätt när man får prova den ordentligt =)
Får man fråga hur du gjorde själva pipan? Hade du nån slags form eller blåste du upp delar av materialet med tryckluft som jag sett vissa gör?
Letar Baja 5B