Det är ju den koniska kröken som är jobbig att tillverka....om man då inte råkar vara proffs på hydroformning
Tuned pipe -tråden
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Re: Tuned pipe -tråden
Skulle gärna lägga vantarna på bara en krök som man sen kan plocka på olika konor och kammare på.....
Det är ju den koniska kröken som är jobbig att tillverka....om man då inte råkar vara proffs på hydroformning
Tack för allt beröm =)
Skulle behöva investera i en sickmaskin tror ja, d som tar längst tid nu är att runda kanten o punkta ihop skiten.
Ska se ifall ja kan knåpa ihop nån o skicka till dig då =), du kanske kunde räkna ut nån på dina porttider så kan jag göra den helt rak, går lite fortare då =)Rallyfinnen wrote:Ja, en sak till, släng dom inte i bingen bara för att vinkeln är fel (på böjen antar jag?), dom passar i bänken ändå!
Jag skulle ha användning för lite fler pipor för att se hur olika motorer/portningar beter sig med olika pipor.
Skulle behöva investera i en sickmaskin tror ja, d som tar längst tid nu är att runda kanten o punkta ihop skiten.
Du måste ju prova lite formning själv, inte så svårt =)Carbon-Dave wrote:Skulle gärna lägga vantarna på bara en krök som man sen kan plocka på olika konor och kammare på.....
Använder mig av pumpen till biltemas riktsats och vanliga tryckluftskopplingar på den
- Dave
- Site Admin
Calle786 wrote: Du måste ju prova lite formning själv, inte så svårt =)
Använder mig av pumpen till biltemas riktsats och vanliga tryckluftskopplingar på den
Vad är det för plåt du använder, och vilka tryck handlar det om ?
Har ju bara en gammal MIG som visserligen svetsar lika bra som den som håller i handtaget, men TIG hade nog varit bättre.....
Just nu ligger det nog bara rostfri 0,8mm och 1,0mm här och dräller och den är asjobbig att forma.....överhuvudtaget !
använder 0,7mm karosseriplåt o har ingen tryckmätare men jag använder det trycket pumpen kan leverera =) känns som övertrycksventilen löser ut.
Vet inte ifall mag fogarn blir något hårda kankse men det är ju bara att prova
Vet inte ifall mag fogarn blir något hårda kankse men det är ju bara att prova
Skulle du kunna göra en pipa som man får köpa Calle? Skulle det gå att fixa om du får mått osv eller behöver du en modell att följa?
Skulle vara väldigt intressant att få testa en skräddarsydd pipa från dig
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Låter fint!!Calle786 wrote:Tack för allt beröm =)
Ska se ifall ja kan knåpa ihop nån o skicka till dig då =), du kanske kunde räkna ut nån på dina porttider så kan jag göra den helt rak, går lite fortare då =)Rallyfinnen wrote:Ja, en sak till, släng dom inte i bingen bara för att vinkeln är fel (på böjen antar jag?), dom passar i bänken ändå!
Jag skulle ha användning för lite fler pipor för att se hur olika motorer/portningar beter sig med olika pipor.
Jag har suttit och labbat med programmet en bra stund nu och jämfört med 'verkligheten', och fått fram en pipa som jag tror kunde funka för att ge ett bra register. Jag har avsiktligt gjort den lite kort för det är lättare att förlänga med en rörstump än att kapa en konad pipa.. alla diametrar är innerdiametrar.

Tror du det funkar att göra trestegsdiffusor med hydroformning? Kan bli mycket
Rallyfinnen wrote:Låter fint!!Calle786 wrote:Tack för allt beröm =)
Skulle behöva investera i en sickmaskin tror ja, d som tar längst tid nu är att runda kanten o punkta ihop skiten.![]()
Jag har suttit och labbat med programmet en bra stund nu och jämfört med 'verkligheten', och fått fram en pipa som jag tror kunde funka för att ge ett bra register. Jag har avsiktligt gjort den lite kort för det är lättare att förlänga med en rörstump än att kapa en konad pipa.. alla diametrar är innerdiametrar.
Tror du det funkar att göra trestegsdiffusor med hydroformning? Kan bli mycket?
Ska c ifall ja hinner med att knåpa ihop någon under veckan som kommer då,
Den du såg på filmen var en trestegare så det borde ju gå, speciellt om man gör den rak, i värsta fall får man knacka konor där den inte vill vara med =).
Har tyvärr ingen bil att måtta och prova mig fram med, annars skulle du få vara gratis testpilotwaqr wrote:Skulle du kunna göra en pipa som man får köpa Calle? Skulle det gå att fixa om du får mått osv eller behöver du en modell att följa?
- Rallyfinnen
Calle786 wrote: ..........
Ska c ifall ja hinner med att knåpa ihop någon under veckan som kommer då,
Den du såg på filmen var en trestegare så det borde ju gå, speciellt om man gör den rak, i värsta fall får man knacka konor där den inte vill vara med =).
Låter fint!!! Säg bara till om du ska ha någon cylinder portad, motor bänkad eller dylikt!
D blir ju bänkning nu ju=), ska bli kul o se va en hemmapulad pipa kan geRallyfinnen wrote:![]()
Låter fint!!! Säg bara till om du ska ha någon cylinder portad, motor bänkad eller dylikt!
har du avgasfläns så du kan få dit pipan me en slangbit eller ska jag svetsa en direkt på?
- Rallyfinnen
Jag har flänsar med rörstump på som jag har som 'standard-interface' för mina motorer för att enkelt kunna byta motor/pipa.
Röret är gjort av cyckelstyre med innerdiametern 19mm. Den har sedan en större diameter längst ut så man skjuter in pipan en bit i röret. Sedan brukar jag ha en silikonslang utanpå skarven för att täta till den ordentligt.
Det är därför 'utblåset' är så långt i beräkningen, för jag har inkluderat flänsen och rörstumpen i utblåsets längd.
Du slipper alltså lägga en massa tid på att fila till en fläns, du kan bara börja med pipan vid D1 med 19mm innerdiameter
Röret är gjort av cyckelstyre med innerdiametern 19mm. Den har sedan en större diameter längst ut så man skjuter in pipan en bit i röret. Sedan brukar jag ha en silikonslang utanpå skarven för att täta till den ordentligt.
Det är därför 'utblåset' är så långt i beräkningen, för jag har inkluderat flänsen och rörstumpen i utblåsets längd.
Du slipper alltså lägga en massa tid på att fila till en fläns, du kan bara börja med pipan vid D1 med 19mm innerdiameter
Misstänkte att det var så =)Rallyfinnen wrote: .....
- Dave
- Site Admin
Dags att väcka lite liv i den här tråden igen !
Har ju inte visat några bilder på min första pipa jag byggde till Bajan.
Använde mig av rostfria rör som kapades och bankades till hyffsad form och sen svetade jag ihop det med migen.
Har inte räknat eller skissat nåt på hur den ska vara, utan jag byggde den ungefär som jag ville att den skulle se ut bara....
Har ju inte visat några bilder på min första pipa jag byggde till Bajan.
Använde mig av rostfria rör som kapades och bankades till hyffsad form och sen svetade jag ihop det med migen.
Har inte räknat eller skissat nåt på hur den ska vara, utan jag byggde den ungefär som jag ville att den skulle se ut bara....
- Dave
- Site Admin
Och såhär blev det när den monterades på bilen....
När vi bänkade den hos Rally visade det sig att den fungerar, men har en lite konstig effektkurva, men skillnaden mot originalburken är ENORM, och jag är helnöjd med den tills vidare.
När vi bänkade den hos Rally visade det sig att den fungerar, men har en lite konstig effektkurva, men skillnaden mot originalburken är ENORM, och jag är helnöjd med den tills vidare.