Page 1 of 1

Toe-in/Toe-out/Camber

Posted: 17 Mar 2014, 15:23
by Astro83
Kan någon förklara exakt hur jag bör mäta/ställa in toe?

Det finns inga enkla mätverktyg för detta vad jag hittat och kommer inte ihåg exakt hur man skulle göra för att veta sin exakta toe på dessa bilar?

Alltså proceduren och inte graderna :)

Tacksam för hjälp!


:)

Re: Toe-in/Toe-out

Posted: 17 Mar 2014, 15:50
by wrep
Tumme/Pekfinger-metoden är att lägga en linjal mot utsidan fälgen.
På bakhjulen skall linjalen då peka på mitten av framhjulet ungefär.
Lagom toe-in bak ligger mellan 1/4 till 1/2 av framhjulet med den metoden beroende på väder däck och bana. Då ligger du mellan ca 1,5 till 4 grader.

Fram gör du på samma sätt ungefär... ställ ena hjulet rakt och då skall det andra peka på mitten av bakhjulet med linjalen dvs man kör ungefär hälften av vad man har i bak. Typ 3 grader toe-in bak så blir 1,5 grader toe-ut fram bra.

:ugeek:

Glasklart? :thumbup: eller pannkaka? :crazy:

Edit: för att sen kolla att man inte ställt bilen snett så kan man mäta från linjalen in till chassiet och kolla att måttet är lika på bägge sidor, lämpligen använder man då setup-hjul så man vet att fälgen är rak.

Re: Toe-in/Toe-out

Posted: 17 Mar 2014, 17:14
by Astro83
okej jag har setup-hjul så när jag ställer in bilen toe in/ toe ut så ska man hellre sätta på riktiga däck då? metoden du beskriver känns simpel absolut! :clap:

har dock en följd fråga på det? finns ingen vettig metod för att få fram exakt vilka grader man har, som när man mäter camber med instrumentet?? :hmm:

eller är det inte supernoga med toen? förstår du hur jag menar?

börjar ju närma sig,så man måste ju få koll på inställningarna! :p

vad är en lämlig ride hight? 4-5mm fram , 8-10mm bak??

Re: Toe-in/Toe-out

Posted: 17 Mar 2014, 22:57
by wrep
Jag har ett stort skjutmått som når över bilen. Om man mäter på fälgkanten så är 3mm skillnad mellan framkant och bakkant på fälgen motsvarande en grad. Så vill du ha 3 grader skall det skilja 9mm. Men de exakta graderna spelar ju ingen roll egentligen. Enda gången det är bra att veta är när man skall jämföra setuper med andra förare. Annars ökar eller minskar man bara lite beroende på förutsättningarna och hur bilen gick när man testkörde. Så gör jag i alla fall... :thumbup:

Rideheight på 4-5 är alldeles för lågt... jag brukar ha 8 i fram och 10 bak eller 10/12 om banan är skumpig. På en superfin bana kan man gå ner till 6/8.

Re: Toe-in/Toe-out

Posted: 17 Mar 2014, 23:51
by Astro83
okej, då känns det lite överdrivet då att finlira 100% med toe:n och köra istället enl dina tips! :)
tack.

Ställde den på 7 och 10 enl HARMs grund setup men kanske får höja lite fram då när man väl är ute på banan.
Men då vet jag i alla fall att jag nu inte är allt fär långt ifrån i alla fall!

En fråga, gör 2-3mm åt något håll att man känner någon större skillnad på bilens beteende? alltså ride highten...

Re: Toe-in/Toe-out/Camber

Posted: 18 Mar 2014, 18:23
by Astro83
Vad kör du/ni med för camber bak/fram? Beror väl självklart på bana men jag ställde -1 fram och -3 bak som grund, vad tycks om det?

Re: Toe-in/Toe-out/Camber

Posted: 18 Mar 2014, 19:06
by wrep
rideheight-ändingar känns inte jätte mkt men den går bättre i kurvorna om den är låg förutsatt att det inte slår igenom för då kan man åka av... som i velodromen på norrköping tex kör man för långt ner där bottnar den ur och man sladdar av.

Camber mäts med bilen helt nedtryckt på chassiplattan. -2 till -3 bak och +1 till -1 fram brukar jag köra. Oftast 0 grader.

Re: Toe-in/Toe-out/Camber

Posted: 18 Mar 2014, 19:19
by Astro83
Okej men då ligger jag rätt där då!