Touring motorer & pipor

Diskussion kring de övriga märkena
User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Touring motorer & pipor

Post by J.A racing » 09 Feb 2013, 16:48

Någon som vet hur G4z eller Abbate motorer är jämfört med Hobbycenter och Modellsport?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Sponsor

Sponsor
 

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: Touring motorer & pipor

Post by sx3 » 09 Feb 2013, 16:58

En abbate evo 010 baserad på heli-cylinder jag o Wrep slaktade visade sig dölja ett väldigt lika recept som modellsport.
G4z verkar det nästan bara vara Holländare som kör, deras värsting kommer med VHM vev, även om VHM är grymma lär dom vara likvärdiga med modellsports R1 vev.

Hade jag köpt en motor idag hade jag antingen siktat på modellsdport eller hobbycenter 2 bult.
Alternativt Luppo racing, 4 bult med lös topp.
My motor is stalled but my wheels are still spinning

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Touring motorer & pipor

Post by J.A racing » 09 Feb 2013, 17:14

Luppo de var nått nytt för mig http://www.lupporacing.com/index.php

http://www.g4zpower.com/

http://www.abbateracing.eu/

Lissau, modellsport och hobbycenter.............
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Fenberg
Posts: 23
Joined: 26 Feb 2011, 13:21

Re: Touring motorer & pipor

Post by Fenberg » 09 Feb 2013, 21:49

Kommer köra modelsport R1 230 i år . Någon här som erfarenhet av denna motor?
David Fenberg
MHF Skarpnäck

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Touring motorer & pipor

Post by Rallyfinnen » 11 Feb 2013, 21:29

Tror inte någon kört en R-variant här i landet, så du är nog lite konsumentpionjär :)
Jag tycker för övrigt det verkar som ett vettigt koncept, man får modellsport-veven med längre slag, men behåller original svänghjul/fläkt så man har bra med kylluft.
Personligen är jag skeptisk till 2-bultade cylindrar, men fabriksförarna kör ju med dom och grabbarna i Ungern hade aldrig sett en spräckt 2-bultad cylinder.
Förresten har väl sx3 här på forumet nästan en sådan, 4-bultad och med standard tändspole tror jag.

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: Touring motorer & pipor

Post by sx3 » 11 Feb 2013, 22:10

Stämmer bra, eller nästan iaf..
Det är hobbycenter vevhalvor med R1 vev samt lager + packboxar från modellsport. R1 topp och kolv.
Tror inte vevhalvorna skiljer så fasansfullt mycket, men jag saknar som sagt R1 spolen i den puffran.
Tycker den gjorde bra ifrån sig!
My motor is stalled but my wheels are still spinning

User avatar
jojomek
Posts: 270
Joined: 11 Jul 2011, 23:22
Location: Marieholm/Skåne/Sverige
Contact:

Re: Touring motorer & pipor

Post by jojomek » 12 Feb 2013, 07:21

Fenberg wrote:Kommer köra modelsport R1 230 i år . Någon här som erfarenhet av denna motor?
Anders "loket" Olsson har en sån motor som han testat lite, den går som ett skott... :thumbsup:

User avatar
Fenberg
Posts: 23
Joined: 26 Feb 2011, 13:21

Re: Touring motorer & pipor

Post by Fenberg » 12 Feb 2013, 22:36

Låter lovande :happy:

Så klart att Loket har en . Säg något den killen inte har ;)
David Fenberg
MHF Skarpnäck

Härschman
Posts: 63
Joined: 06 Aug 2011, 21:10

Re: Touring motorer & pipor

Post by Härschman » 07 Mar 2013, 20:01

230 motorn är nog bra men 2 bultat......näe.
Varför?
Rent krasst så är det ju faktiskd så att på insugs sidan så har du KALL luft.
På avgas sidan är det HETT.
Per automatik så får man en sned belastning BEROENDE på temperatur skillnaderna en snedbelastning
som ter sej som så att materialet "sjunker SNETT.
Det blir att cylindern blir sned efter ett tag med luft läckage som följd.....i bästa fall.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests