Allt om Hydraulbromsar

Diskussion kring de övriga märkena
User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Allt om Hydraulbromsar

Post by J.A racing » 06 Mar 2011, 08:24

Ja det är nog de, se vad oddie har att komma med.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Sponsor

Sponsor
 

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Allt om Hydraulbromsar

Post by wrep » 06 Mar 2011, 10:17

har du mätt spelet? :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Allt om Hydraulbromsar

Post by J.A racing » 06 Mar 2011, 11:43

wrep wrote:har du mätt spelet? :)
0,5 mm ungefär jag la i 0,3 shims bakom de yttre belägget nu och testade, någe bättre är det men inte som jag trott. Lite spel vill man ju ha för värme mm, så 0,2 mm borde vara bra. Allt på radion är på max Epa, rate-rattarna och långa hävarmar för att få till slaglängden för att de ska bromsa överhuvudtaget. Får väl se hur det funkar vid första provkörningen, skumt är det i alla fall. :hmm:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Allt om Hydraulbromsar

Post by wrep » 06 Mar 2011, 11:55

Jag har för mig att jag brukar köra med det tunnaste bladmåttet på min.. 0,05mm och det har aldrig varit några problem med värme.
testa att hjälpa till med handen på huvudcylindern också, se om det blir bättre... kan ju vara servot som inte orkar?

Putta bilen och se om du kan låsa hjulen... iofs blir det mycket mer kraft med varma däck osv men du får känslan om det är helt kört iaf :-)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Allt om Hydraulbromsar

Post by J.A racing » 06 Mar 2011, 18:43

wrep wrote:Jag har för mig att jag brukar köra med det tunnaste bladmåttet på min.. 0,05mm och det har aldrig varit några problem med värme.
testa att hjälpa till med handen på huvudcylindern också, se om det blir bättre... kan ju vara servot som inte orkar?

Putta bilen och se om du kan låsa hjulen... iofs blir det mycket mer kraft med varma däck osv men du får känslan om det är helt kört iaf :-)
0,05 mm :hmm: Det är ju ingenting ju, de förklarar ju allt isåfall. Men visst vart det lite skillnad när jag gick från 0,5 till 0,2 i spel, servot drar så det flexar i bottenplattan så servot orkar nog :lol2: Ska se vad jag får för pris på nya skivor och belägg hos Oddie eller om jag tar Stefans bromsar. Ska se om RC car online kan uppge tjockleken på Magura shimsen också.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Allt om Hydraulbromsar

Post by wrep » 06 Mar 2011, 21:56

Har du mätt skivorna? borde ju gå att jämföra måttet i centrum innanför backen mot måttet vid kanten?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Allt om Hydraulbromsar

Post by J.A racing » 07 Mar 2011, 06:44

wrep wrote:Har du mätt skivorna? borde ju gå att jämföra måttet i centrum innanför backen mot måttet vid kanten?
Skivorna är 1,5 mm som nya alltså.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Allt om Hydraulbromsar

Post by wrep » 07 Mar 2011, 20:26

Så här ser mina ok ut på RS5.an... som man ser hade förre ägaren shimsat ut inre klossen med brickor för att det skulle linjera mot skivan.. det har jag senare byggt om och istället flyttat ut hela oket. Man ser också muttrarna som man kan justera spelet mellan skiva och belägg med. Huvudbromscylindrarna är väldigt klena på den här bilen därför behövs det små spel för att slaget skall räcka till utan att bottna huvudcylindern.

Image
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Allt om Hydraulbromsar

Post by J.A racing » 07 Mar 2011, 20:34

Precis jag hitta just detta http://www.modelcargo.com/main.php?mod= ... 13&dep=rs5 smart att man kan justera beläggspelet på dom 2 skruvarna som håller beläggen. :thumbsup: Men de hjälper ju inte mig just nu för så ser ju inte mina ut. :doh:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Allt om Hydraulbromsar

Post by wrep » 07 Mar 2011, 20:47

// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: Allt om Hydraulbromsar

Post by Bjuggen » 04 Jul 2011, 11:37

Ni banbilsgurus. Har ju Magurabromsar på min Porsche. Vad ska det vara för bromsvätska????
Hörde att man kan använda samma olja som Citroen har i sin hydrauliska fjädring :hmm:

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... medel/LHM/
Billös expertkommentator..

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Allt om Hydraulbromsar

Post by J.A racing » 04 Jul 2011, 11:54

Bjuggen wrote:Ni banbilsgurus. Har ju Magurabromsar på min Porsche. Vad ska det vara för bromsvätska????
Hörde att man kan använda samma olja som Citroen har i sin hydrauliska fjädring :hmm:

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... medel/LHM/
Då har du hört alldeles rätt, den funkar kanon. :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: Allt om Hydraulbromsar

Post by Bjuggen » 04 Jul 2011, 12:10

J.A racing wrote:
Bjuggen wrote:Ni banbilsgurus. Har ju Magurabromsar på min Porsche. Vad ska det vara för bromsvätska????
Hörde att man kan använda samma olja som Citroen har i sin hydrauliska fjädring :hmm:

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... medel/LHM/
Då har du hört alldeles rätt, den funkar kanon. :thumbsup:
Perfekt. Sån får det bli :thumbsup:
Billös expertkommentator..

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Allt om Hydraulbromsar

Post by wrep » 04 Jul 2011, 15:55

Det är lite mer motoroljeaktig olja i de där äldre magurabromsarna. Inte samma lukt på cittraoljan. Du kan köra med den tunnaste gaffeloljan 5W till bajan också skulle jag tro. Den är också anpassad för att inte ta död på o-ringar och tätningar :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: Allt om Hydraulbromsar

Post by Bjuggen » 04 Jul 2011, 16:18

Bra tips. Gaffelolja har man ju hemma :thumbsup:
Billös expertkommentator..

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests