Camber, toe in
Camber, toe in
Tjena, lite nyfiken på vad folk kör med för camber och toe in bak fram..
Har labbat lite med får inte till något bra
Lös sand är underlaget som gäller
Några tips?
Har labbat lite med får inte till något bra
Lös sand är underlaget som gäller
Några tips?
Hpi Baja 5b
Hpi baja 5t team chase
Hpi baja 5t/b/sc?! (Frankenstein)
Hpi baja 5t team chase
Hpi baja 5t/b/sc?! (Frankenstein)
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11649
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Camber, toe in
Lite toe-out fram och 4 grader toe-in bak.
Cambern har jag inte labbat med. Försöker undvika problem med konstiga vinklar på drivaxlar osv genom att hålla cambern runt 0.
Cambern har jag inte labbat med. Försöker undvika problem med konstiga vinklar på drivaxlar osv genom att hålla cambern runt 0.
Re: Camber, toe in
Lutar man min rigg får man negativ camber på bakhjulen med original, känns lite galet. Den bettar ju bra i sanden så den välter bara.. Har satt 2grader camber bak och nu har den slutat välta... Med toe in bak testa jag 2grader och den sticker på mycket bättre
Men som sagt den lite av det sladdriga hållet bak.
Jag kör ju inte med mega uber breddning heller
Men som sagt den lite av det sladdriga hållet bak.
Jag kör ju inte med mega uber breddning heller
Hpi Baja 5b
Hpi baja 5t team chase
Hpi baja 5t/b/sc?! (Frankenstein)
Hpi baja 5t team chase
Hpi baja 5t/b/sc?! (Frankenstein)
Re: Camber, toe in
Desto mindre to in .desto mer sladdrig blir den på raksträckorna.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Re: Camber, toe in
Åläningen skrev detta för längesedan..
Camber FRAM
Camber ska alltid luta inåt (hjulens ovankant) på Bajan.
Ju mer det lutar, desto mindre kontakt med marken.
(Ju mindre det lutar, desto mer kontakt med marken, dvs mer fäste.)
Gäller alltså att få rätt här så man har lagom.
Finns fyra lägen på Bajan.
0 (mest Camber)
2
4 <------------ Standard <---- Har jag!
6 (minst camber)
Camber BAK
Camber ska alltid luta inåt (hjulens ovankant) på Bajan.
Ju mer det lutar, desto mindre kontakt med marken.
(Ju mindre det lutar, desto mer kontakt med marken, dvs mer fäste.)
Gäller alltså att få rätt här så man har lagom.
Finns 4mm att justera på Bajan, 10-14mm på ett stag och antar att ett varv = 1mm, eller 2mm)
10mm (mest camber)
11mm
12mm <---------- Standard <------ Har jag!
13mm
14mm (minst camber)
Toe FRAM
Tänk dina egna fötter, Toe-in = hjulen (tårna) pekar in, Toe-out = hjulen (tårna) pekar ut.
Mer Toe-in ger bättre stabilitet rakt fram men sämre styr-respons.
Mer Toe-out ger sämre stabilitet rakt fram med bättre styr-respons.
Ställs med ett stags längd.
Kortare (mer toe-out)
58mm <---------- Standard! <----- Har jag!
Längre (mer toe-in)
Toe BAK
Tänk dina egna fötter, Toe-in = hjulen (tårna) pekar in, Toe-out = hjulen (tårna) pekar ut.
Bajan har bara toe-in.
Mer Toe-in ger bättre stabilitet vid inbromsning och bättre stabilitet när man skall gasa ut ur kurvor
Mindre Toe-in ger mer styrning men mindre stablitet när man gasar på ut ur kurvor.
Finns tre lägen på Bajan:
2 grader (mindre toe-in)
3 grader
4 grader (mer toe-in) <-------- Standard! <--------- Har jag!
Caster
Dvs hur mycket svängaxeln lutar bakåt.
Ju mer Caster, desto mer lutning bakåt.
Mer Caster ger mindre styrning utan gas in i kurvor och mer styrning med gas ut ur kurvor.
Mindre Caster ger mer styrning utan gas in i kurvor och mindre styrning med gas ut ur kurvor.
Finns tre lägen på Bajan.
1 (lutar mer bakåt)
2 <----------- Standard! <----- Har jag!
3 (lutar mindre bakåt)
Camber FRAM
Camber ska alltid luta inåt (hjulens ovankant) på Bajan.
Ju mer det lutar, desto mindre kontakt med marken.
(Ju mindre det lutar, desto mer kontakt med marken, dvs mer fäste.)
Gäller alltså att få rätt här så man har lagom.
Finns fyra lägen på Bajan.
0 (mest Camber)
2
4 <------------ Standard <---- Har jag!
6 (minst camber)
Camber BAK
Camber ska alltid luta inåt (hjulens ovankant) på Bajan.
Ju mer det lutar, desto mindre kontakt med marken.
(Ju mindre det lutar, desto mer kontakt med marken, dvs mer fäste.)
Gäller alltså att få rätt här så man har lagom.
Finns 4mm att justera på Bajan, 10-14mm på ett stag och antar att ett varv = 1mm, eller 2mm)
10mm (mest camber)
11mm
12mm <---------- Standard <------ Har jag!
13mm
14mm (minst camber)
Toe FRAM
Tänk dina egna fötter, Toe-in = hjulen (tårna) pekar in, Toe-out = hjulen (tårna) pekar ut.
Mer Toe-in ger bättre stabilitet rakt fram men sämre styr-respons.
Mer Toe-out ger sämre stabilitet rakt fram med bättre styr-respons.
Ställs med ett stags längd.
Kortare (mer toe-out)
58mm <---------- Standard! <----- Har jag!
Längre (mer toe-in)
Toe BAK
Tänk dina egna fötter, Toe-in = hjulen (tårna) pekar in, Toe-out = hjulen (tårna) pekar ut.
Bajan har bara toe-in.
Mer Toe-in ger bättre stabilitet vid inbromsning och bättre stabilitet när man skall gasa ut ur kurvor
Mindre Toe-in ger mer styrning men mindre stablitet när man gasar på ut ur kurvor.
Finns tre lägen på Bajan:
2 grader (mindre toe-in)
3 grader
4 grader (mer toe-in) <-------- Standard! <--------- Har jag!
Caster
Dvs hur mycket svängaxeln lutar bakåt.
Ju mer Caster, desto mer lutning bakåt.
Mer Caster ger mindre styrning utan gas in i kurvor och mer styrning med gas ut ur kurvor.
Mindre Caster ger mer styrning utan gas in i kurvor och mindre styrning med gas ut ur kurvor.
Finns tre lägen på Bajan.
1 (lutar mer bakåt)
2 <----------- Standard! <----- Har jag!
3 (lutar mindre bakåt)
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
Re: Camber, toe in
Det där var intressant. hur ställer man castern fram på en HPI Baja?
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Re: Camber, toe in
Tror det är dessa brickor som justerar castern..Lusse wrote:Det där var intressant. hur ställer man castern fram på en HPI Baja?
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11649
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Camber, toe in
Japp!
Funkar dock inte på länkarmar som inte monteras ihop med dessa brickor.
Ju mer man "lägger" styrspindeln ner, desto mer har bilens vikt med styrförmågan att göra.
Funkar dock inte på länkarmar som inte monteras ihop med dessa brickor.
Ju mer man "lägger" styrspindeln ner, desto mer har bilens vikt med styrförmågan att göra.
Re: Camber, toe in
Trådlyft 3000 dags haha
Har man 0 I camber så går det jätte fint på rakorna men i kurvorna börjar bilen luta och då lutar hjulen och tappar kontakt med marken av en stor del av däcket, så drar man på 1till 2 grader camber bak/fram har man bra fäste i själva kurvan för då ligger inre hjulparet platt mot backen. Mycket camber fram ger sjukt snabb turn in i kurvorna. Och då behöver man camber bak för att rädda vikten som kommer av bakvagnen.
Trophy trucks har en hel del camber, och droppade setups
Har man 0 I camber så går det jätte fint på rakorna men i kurvorna börjar bilen luta och då lutar hjulen och tappar kontakt med marken av en stor del av däcket, så drar man på 1till 2 grader camber bak/fram har man bra fäste i själva kurvan för då ligger inre hjulparet platt mot backen. Mycket camber fram ger sjukt snabb turn in i kurvorna. Och då behöver man camber bak för att rädda vikten som kommer av bakvagnen.
Trophy trucks har en hel del camber, och droppade setups
Hpi Baja 5b
Hpi baja 5t team chase
Hpi baja 5t/b/sc?! (Frankenstein)
Hpi baja 5t team chase
Hpi baja 5t/b/sc?! (Frankenstein)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest