Diffolja

Specifika frågor om HPI
Post Reply
Paulie
Posts: 7
Joined: 30 Jun 2010, 15:49
Location: Växjö

Diffolja

Post by Paulie » 28 Jul 2011, 12:28

Hejsan.

Har nyligen köpt mig min första LS bil. Har plockat ner bilen för lite genomgång, ska byta oljan i diffen bland annat. Kör ni med 1000 olja efter boken eller rekommenderar ni jag häller i tjockare?

Mvh

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: Diffolja

Post by Malte » 28 Jul 2011, 12:39

Hej, tror att folk här kör med allt mellan 1000 upp till 50000. Lite beroende på hur du skall använda bilen?

Paulie
Posts: 7
Joined: 30 Jun 2010, 15:49
Location: Växjö

Re: Diffolja

Post by Paulie » 28 Jul 2011, 13:03

Okey, jag kör mest bana. Berätta gärna hur det påverkar bilens egenskaper. Tjockare olja så tenderar den kanske att gå mer rätt fram i svängarna?

Mvh

huginen
Posts: 2113
Joined: 21 Apr 2011, 15:59
Phone Number: 0733642957
Location: Södertälje

Re: Diffolja

Post by huginen » 28 Jul 2011, 13:07

här är lite info dagen från DDM
3K - Best for everyday driving and offers a little better overall traction over the stock fluid. Its also less prone to leaking.
10K - Best used when your running on slippery surfaces such as grass or on loose dirt and gravel.
30K - Ideal for your sand rig offering great traction and a minimal amount of steering loss.
60K - As close as you will need to get for locking your diff without all the wear and tear on your drive train and broken parts that are associated with a solid diff locker.
Bil: HPI Baja 5b/T SS(Bash and Trash)
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450

Paulie
Posts: 7
Joined: 30 Jun 2010, 15:49
Location: Växjö

Re: Diffolja

Post by Paulie » 28 Jul 2011, 13:23

Tack så mycket för det! Då har jag lite att gå på. :) Tyvärr räckte det inte bara med oljebyte, ett lager hade rasat och pinnen vid drevet på diffkoppen var av :( Men tack för infon huginen.

Mvh

User avatar
Wiri
Posts: 32
Joined: 05 Apr 2012, 15:51

Re: Diffolja

Post by Wiri » 12 Apr 2012, 11:56

köpte min 5b beg, ok den var lite glapp i dom stora lagren som håller diffen så skruva isär den, å den var ist tom, det var typ uppsmort, men jag skulle säga att det var tomm, och den har inte läckt,

men jag hittade just då inte någon volym det skulle va i, (man ska ju fylla upp till centrum på dreven) men jag fyllde upp typ i överkant på dreven med orginal oljan,
å det vart en grym skillnan på diffvärkan,
kör på relativt mjuk grus bana å den tenderar lite till att vilja gå rakt fram om man inte får upp den på ställ,
men den är grymt mkt stadigare vid gaspådrag på rakor, så får se om jag sta ta ut lite olja bara för att misna diffverkan lite, men jag vill absolut inte ha hem, så orginal kan nog vara hel ok,

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests