Page 4 of 4

Re: Viskositet på dämparoljan

Posted: 17 Apr 2010, 12:18
by jebogren
stötte på ett problem nu percis som jag inte hade räknat med när jag bytte till mjukare olja, när bilen är ihop och man trycker på den så orkar den inte trycka upp bilen igen så jag måste beställa nya fjädrar

Re: Viskositet på dämparoljan

Posted: 17 Apr 2010, 18:54
by waqr
jebogren wrote:stötte på ett problem nu percis som jag inte hade räknat med när jag bytte till mjukare olja, när bilen är ihop och man trycker på den så orkar den inte trycka upp bilen igen så jag måste beställa nya fjädrar
Kommer du köra på dom blåa som RC Car Online rekommenderade då?

Re: Viskositet på dämparoljan

Posted: 18 Apr 2010, 03:01
by jebogren
Blå tror jag kanske svarta bak

Re: Viskositet på dämparoljan

Posted: 18 Apr 2010, 10:28
by jebogren
det är inte lätta att välja alltså det är ju en massa skrot på bilen bak så känns nästan att man behöver dom svart bak men räcker säker med dom blå den får ju inte bli för hård och i så fall vad ska man ha fram dom röda eller lila grymt svårt när man inte har blekaste aning hur hårda dom är hade varit skönt att klämma lite på dom

Re: Viskositet på dämparoljan

Posted: 18 Apr 2010, 10:32
by jebogren
lite sugen på att köpa alla 6 paren för 50 euro istället för 4 par för 47.6 euro så kan man köra blå och svarta bak och röda och lila fram så får man alla så slipper man ha beslutsångest :clap:
plus man får 2 par över

Re: Viskositet på dämparoljan

Posted: 18 Apr 2010, 10:35
by waqr
Låter faktiskt som en smart idè :) Har du provat att köra med 4 dämpare bara? Funderar på om det kanske kan vara receptet för en mjukare fjädring :hmm: Har fått för mig att det kanske inte bara beror på själva dämparna att fjädringen är kass utan att de liksom binder i infästningarna vilket skapar den sega/hårda fjädringen.

Re: Viskositet på dämparoljan

Posted: 18 Apr 2010, 11:09
by jebogren
min tanke var nog mera att istället för att har 4 svarta bak så har man 2 svarta 2 blå också vidare men man kan ju prova köra med 4 st också min kompis leopard går jävligt bra och mjukt med 4 st

Re: Viskositet på dämparoljan

Posted: 19 Apr 2010, 09:15
by JRJ
waqr wrote: Du kör med original dämparna va? Du tror inte du får några problem med läckage om du kör med så tunna oljor? Mina har en tendens att börja läcka redan vid WT 30 oljan.
Mjae, jag har ju testat en del med 5w nu och det har inte läckt något vad jag kan se iaf. Sålänge man har schyssta O-ringar så ska det nog funka bra.

Men jag har samma problem som dig, Jebogren. Att den inte fjädrar ut igen som den ska.
Det ska ju finnas lite fjädringsväg nedåt också så den kan fjädra ner i gropar o sånt, men orginalfjädrarna verkar vara på tok för klena.

Re: Viskositet på dämparoljan

Posted: 19 Apr 2010, 11:00
by jebogren
JRJ wrote:
waqr wrote: Du kör med original dämparna va? Du tror inte du får några problem med läckage om du kör med så tunna oljor? Mina har en tendens att börja läcka redan vid WT 30 oljan.
Mjae, jag har ju testat en del med 5w nu och det har inte läckt något vad jag kan se iaf. Sålänge man har schyssta O-ringar så ska det nog funka bra.

Men jag har samma problem som dig, Jebogren. Att den inte fjädrar ut igen som den ska.
Det ska ju finnas lite fjädringsväg nedåt också så den kan fjädra ner i gropar o sånt, men orginalfjädrarna verkar vara på tok för klena.
ja det finns nog bara en lösning att köpa nya fjädrar ska köpa nu i veckan vet dock fortfarande inte vilka man ska ha

Re: Viskositet på dämparoljan

Posted: 29 Apr 2010, 11:49
by jebogren
beställde blå fjädrar bak och röda fram så nu får vi se hur det blir