Losi 5ive B - By TpParts RcXtreme | HC bash,videos,bilder mm

Alla Offroad-projekt
Thomas P
Posts: 37
Joined: 01 Jun 2020, 22:55
Location: Märsta
Contact:

Losi 5ive B - By TpParts RcXtreme | HC bash,videos,bilder mm

Post by Thomas P » 03 Jun 2020, 17:33

Tack för medlemsskapet, sysslat me rcbilar i 38 år, tävlat i 10, me 2 Nationals i 1/10 4wd el o 2wd.. 9,8 o 5a..men nu ere ba Hardcore Bashing som gäller. O tänkte ta 5b till samma höjder..conversion kit kom idag. Bil, spis, esc o servon inom kort

Image

Filmer kommer läggas upp på som alltid, min YT. Ett accplock vad ja gör.

[youtube][\youtube]

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Losi 5ive B - By TpParts RcXtreme | HC bash,videos,bilder mm

Post by Dave » 03 Jun 2020, 19:30

Kul att du hittat RcBash!
Ser fram emot lite film på fler bash sessions med en largescale!
Verkar vara en skön bashpoint!
Vart i landet finns du?

Thomas P
Posts: 37
Joined: 01 Jun 2020, 22:55
Location: Märsta
Contact:

Re: Losi 5ive B - By TpParts RcXtreme | HC bash,videos,bilder mm

Post by Thomas P » 04 Jun 2020, 04:53

Tack Dave, yes tiden får utvisa om de va ett vettit val..har du koll på vad som kan el brukar gå sönder.

Ja finns i stockholm-märsta :clap2:

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Losi 5ive B - By TpParts RcXtreme | HC bash,videos,bilder mm

Post by tesla » 04 Jun 2020, 09:25

Nice! Vad tänker du dig för setup?
En el spefifik sak som krånglar ibland är motorns främre lager. Särskilt om du kör med förhållandevis stumma diffar eller ännu värre, stum mittdiff. På min mcd har jag ett extra större lager mellan motor och piniong som tar upp sidokrafterna på motoraxeln. Rasade dock ett sådant lager i en el baja 5 b där jag inte hade sånt lager.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Thomas P
Posts: 37
Joined: 01 Jun 2020, 22:55
Location: Märsta
Contact:

Re: Losi 5ive B - By TpParts RcXtreme | HC bash,videos,bilder mm

Post by Thomas P » 04 Jun 2020, 10:33

tesla wrote:
04 Jun 2020, 09:25
Nice! Vad tänker du dig för setup?
En el spefifik sak som krånglar ibland är motorns främre lager. Särskilt om du kör med förhållandevis stumma diffar eller ännu värre, stum mittdiff. På min mcd har jag ett extra större lager mellan motor och piniong som tar upp sidokrafterna på motoraxeln. Rasade dock ett sådant lager i en el baja 5 b där jag inte hade sånt lager.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Tjoman, tack för tipset . 58/110-950 Leo, samt Max5. Stumma diffar e uteslutet, då ja vill ha nån form av körbarhet, DOCK utgår ja ifrån att man får gå upp några klick i diffar o dämpare. Kör, eller kommer enbart köra i sand,grus..

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Losi 5ive B - By TpParts RcXtreme | HC bash,videos,bilder mm

Post by tesla » 04 Jun 2020, 10:58

Låter rimligt. Den där blir ju lite som en bash version av min rr5-e (projekt här på sidan). Den är lite mer ban orienterad.
Jag tror defintivt du kommer få värmeproblem med det esct i den bilen med den motorn om du inte drevar väldigt lågt. Jag körde samma kombo fast 800 kv i min mcd w5 under 2018 säsongen. Den slog ifrån efter ca 8 minuter för värmecutoff både på 8 och 6 S.
Den bilen var några kg tyngre men samtidigt var den lättdriven och jag körde mest bana, ej så mkt djup sand etc.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Thomas P
Posts: 37
Joined: 01 Jun 2020, 22:55
Location: Märsta
Contact:

Re: Losi 5ive B - By TpParts RcXtreme | HC bash,videos,bilder mm

Post by Thomas P » 04 Jun 2020, 15:42

tesla wrote:
04 Jun 2020, 10:58
Låter rimligt. Den där blir ju lite som en bash version av min rr5-e (projekt här på sidan). Den är lite mer ban orienterad.
Jag tror defintivt du kommer få värmeproblem med det esct i den bilen med den motorn om du inte drevar väldigt lågt. Jag körde samma kombo fast 800 kv i min mcd w5 under 2018 säsongen. Den slog ifrån efter ca 8 minuter för värmecutoff både på 8 och 6 S.
Den bilen var några kg tyngre men samtidigt var den lättdriven och jag körde mest bana, ej så mkt djup sand etc.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Tackar för tipset :). Ja kör aldri längre än 5-9 minuter, ( inbyggt sen racingen) o drevar rätt hårt, iom att ja behöver rejält me fart för mina aplikationer o värme e nå ja kommer få leva me, så ere iallafall på bef modeller ja har. Kommer givetvis bli massa testande, för o finna sweetspot på drevningen. Djup sand förekommer, men oftast i landning, annars ere stenhårda sand o grus vägar i sandtaget där ja kör.

Image

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Losi 5ive B - By TpParts RcXtreme | HC bash,videos,bilder mm

Post by tesla » 04 Jun 2020, 17:54

Så är det förstås. Och kör du kortare tid är det ett mindre problem men å andra sidan lär du åka rätt mkt högre drevning än jag gjorde.
Det jag tänker på att du skulle kunna göra istället för att köra max5/58110 är att köra ztw 300 och leopard 58113v2. Jag har haft båda dessa kombos och den sistnämda år bättre på typ allt utom krypkörning. Går avsevärt svalare med samma drevning på 8s och har dessutom möjlighet till 12S på någorlunda "lätta" underlag. Har 2 av dessa kombos själv och har haft 2 st max5 tidigare. Max 5 är ett bra esc i en 2wd baja eller liknande men en 14 kg 5ive med hög drevning är verkligen på gränsen.

Priset du betalar är totalt ca 500 gram och 1500 kr samt att esc är fysiskt något större.
Du får även större marginal med drevningen då det är typ omöjligt att överhetta det esct på 8s. Jag åker t.om utan kylfläkt i vektan.

Leopard 58110 har klena tyghöljen på sina kablar där de går ur kannan(mina gick sönder snabbt)
58113v2 har grovt gummi som hittills hållit 2 säsonger.



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Thomas P
Posts: 37
Joined: 01 Jun 2020, 22:55
Location: Märsta
Contact:

Re: Losi 5ive B - By TpParts RcXtreme | HC bash,videos,bilder mm

Post by Thomas P » 04 Jun 2020, 18:29

tesla wrote:
04 Jun 2020, 17:54
Så är det förstås. Och kör du kortare tid är det ett mindre problem men å andra sidan lär du åka rätt mkt högre drevning än jag gjorde.
Det jag tänker på att du skulle kunna göra istället för att köra max5/58110 är att köra ztw 300 och leopard 58113v2. Jag har haft båda dessa kombos och den sistnämda år bättre på typ allt utom krypkörning. Går avsevärt svalare med samma drevning på 8s och har dessutom möjlighet till 12S på någorlunda "lätta" underlag. Har 2 av dessa kombos själv och har haft 2 st max5 tidigare. Max 5 är ett bra esc i en 2wd baja eller liknande men en 14 kg 5ive med hög drevning är verkligen på gränsen.

Priset du betalar är totalt ca 500 gram och 1500 kr samt att esc är fysiskt något större.
Du får även större marginal med drevningen då det är typ omöjligt att överhetta det esct på 8s. Jag åker t.om utan kylfläkt i vektan.

Leopard 58110 har klena tyghöljen på sina kablar där de går ur kannan(mina gick sönder snabbt)
58113v2 har grovt gummi som hittills hållit 2 säsonger.



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Grymt tack för tipsen Tesla, nu e de så att bilen är en gåva, o skall givetvis så fort de knasar, uppgradera till det du nämner :)..

Köps allt gär o svedala, eller

Tp

Thomas P
Posts: 37
Joined: 01 Jun 2020, 22:55
Location: Märsta
Contact:

Re: Losi 5ive B - By TpParts RcXtreme | HC bash,videos,bilder mm

Post by Thomas P » 04 Jun 2020, 18:58

tesla wrote:
04 Jun 2020, 17:54
Så är det förstås. Och kör du kortare tid är det ett mindre problem men å andra sidan lär du åka rätt mkt högre drevning än jag gjorde.
Det jag tänker på att du skulle kunna göra istället för att köra max5/58110 är att köra ztw 300 och leopard 58113v2. Jag har haft båda dessa kombos och den sistnämda år bättre på typ allt utom krypkörning. Går avsevärt svalare med samma drevning på 8s och har dessutom möjlighet till 12S på någorlunda "lätta" underlag. Har 2 av dessa kombos själv och har haft 2 st max5 tidigare. Max 5 är ett bra esc i en 2wd baja eller liknande men en 14 kg 5ive med hög drevning är verkligen på gränsen.

Priset du betalar är totalt ca 500 gram och 1500 kr samt att esc är fysiskt något större.
Du får även större marginal med drevningen då det är typ omöjligt att överhetta det esct på 8s. Jag åker t.om utan kylfläkt i vektan.

Leopard 58110 har klena tyghöljen på sina kablar där de går ur kannan(mina gick sönder snabbt)
58113v2 har grovt gummi som hittills hållit 2 säsonger.



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Grymt tack för tipsen Tesla, nu e de så att bilen är en gåva, o skall givetvis så fort de knasar, uppgradera till det du nämner :)..

Köps allt äär o svedala, eller

Tp

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Losi 5ive B - By TpParts RcXtreme | HC bash,videos,bilder mm

Post by tesla » 04 Jun 2020, 19:45

Thomas P wrote:
tesla wrote:
04 Jun 2020, 17:54
Så är det förstås. Och kör du kortare tid är det ett mindre problem men å andra sidan lär du åka rätt mkt högre drevning än jag gjorde.
Det jag tänker på att du skulle kunna göra istället för att köra max5/58110 är att köra ztw 300 och leopard 58113v2. Jag har haft båda dessa kombos och den sistnämda år bättre på typ allt utom krypkörning. Går avsevärt svalare med samma drevning på 8s och har dessutom möjlighet till 12S på någorlunda "lätta" underlag. Har 2 av dessa kombos själv och har haft 2 st max5 tidigare. Max 5 är ett bra esc i en 2wd baja eller liknande men en 14 kg 5ive med hög drevning är verkligen på gränsen.

Priset du betalar är totalt ca 500 gram och 1500 kr samt att esc är fysiskt något större.
Du får även större marginal med drevningen då det är typ omöjligt att överhetta det esct på 8s. Jag åker t.om utan kylfläkt i vektan.

Leopard 58110 har klena tyghöljen på sina kablar där de går ur kannan(mina gick sönder snabbt)
58113v2 har grovt gummi som hittills hållit 2 säsonger.



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Grymt tack för tipsen Tesla, nu e de så att bilen är en gåva, o skall givetvis så fort de knasar, uppgradera till det du nämner :)..

Köps allt äär o svedala, eller

Tp
Det var så lite så. Klockat massa timmar på mina 1/5 el under 3 säsonger så jag har lärt mig några dyra läxor på vägen som jag gärna ser att andra undviker.

Blir ju lite annorlunda i 1/5 än i 1/8 där saker som esc batterier mm generellt är väldigt moget och välbeprövat. 1/5 blir lite mer trial and error.
Riktigt kul att du satsar på ett bashprojekt i 1/5 jag har ju sett standarden på dina 1/8 videos. Kikat en del på dem då jag haft lite Arrma grejer tidigare.

1/5 el är det nog ingen svensk handlare som satsat på än, marknaden är ju rätt så liten ännu, i synnerhet när de få bilar som rullar huvudsakligen är egenkonverterade bensinare. Det verkar dock definitivt öka men jag tror det lär dröja länge innan en svensk handlare tar in någon form av sortiment av escn och motorer....
Jag har köpt mina esc och motorer på
Rc car online.de
Aliexpress och rcjuice.com(mkt leopard).

Batterier köper jag dock huvudsakligen i sverige.





Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Thomas P
Posts: 37
Joined: 01 Jun 2020, 22:55
Location: Märsta
Contact:

Re: Losi 5ive B - By TpParts RcXtreme | HC bash,videos,bilder mm

Post by Thomas P » 05 Jun 2020, 06:21

Bil lämnade Köln :dance: , motor o servon USA :clap2:

Ja en annan e juh helt novis på storleken. Juh mer ja tänker på det du nämde gällande v2 spisen o Beast 300A, så fåre bli en sån setup om ( troligen när ) det pajjar..en bekant i staterna, visade bilder från senaste gathering, o där va no hälften av de iallafall me ZTW reglage. Ja skall iallafall testa de ja har, sen får man gå därifrån.

Ska bli kul som 17 o göra de ja allti gör me mina bilar, nu e inte xmaxx på samma våglängd, men storleken har fxn betydelse :).

Ska börja fnula på setup..ja frågar en massa..

Skillnad i vikt på el vs bensin körklar ca..

Vi pratar stora hopp,backflips bla bla..ska man direkt invest i hårsare fjädrar.

En än gång, så oerhört tacksam för alla tips :)

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Losi 5ive B - By TpParts RcXtreme | HC bash,videos,bilder mm

Post by tesla » 05 Jun 2020, 07:44

Fjädrar vet jag egentligen inte men kan tänka mig det. 5ive är ju en racebuggy och generellt brukar ju de ha mjukare fjädrar än vad bashbilar har, men här vet du nog mer än jag. Jag har kört det mesta inom rc men inte så mkt hardcore bash.
Inte haft 5ive-b själv men däremot 5ive-t(bensin) och den hade väldigt mjuka fjädrar, i synnerhet fram.

Vikten beror mycket på batteri.
Med 8S 14500mah 75c väger min rr5-E typ 15kg vilket är 900gram mer än samma bil i bensinutförande med en 32cc(minns inte exakt men det är i den storleksordningen).
Batterierna väger då ca 2.5 kg.

Med typ 8000mah 100C lär du hamna straxt under bensinarens vikt och ändå klara din önskade körtid.
Räknat att min rr5-E vid hyffsat hård bankörning förbrukar 700mah/minut så där har du ett riktmärke för förbrukning.






Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Thomas P
Posts: 37
Joined: 01 Jun 2020, 22:55
Location: Märsta
Contact:

Re: Losi 5ive B - By TpParts RcXtreme | HC bash,videos,bilder mm

Post by Thomas P » 06 Jun 2020, 10:08

Så underbart , tack. Kommer bli en kompromiss, blien kommer bli lite lite stötig ( iof vet ja inget om de än ) men DDM har 14lbs fram o 11.x bak, vilket ja kommer inskaffa. Ackar, så lätta som möjligt, men fortfarande klara uttagen. Nå 8000 mah ackar e uteslutet , då vikten e för hög för min smak :) runt 5k, me hyffsat uttag e min melodi.

Bilen e iallafall på Arlanda, så hoppas kunna starta i veckan. Dessutom, kommer den att bli helt anorlunda i mitten på Juni .

Tack än en gång, så snälla

Tp

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Losi 5ive B - By TpParts RcXtreme | HC bash,videos,bilder mm

Post by tesla » 06 Jun 2020, 17:37

Thomas P wrote:Så underbart , tack. Kommer bli en kompromiss, blien kommer bli lite lite stötig ( iof vet ja inget om de än ) men DDM har 14lbs fram o 11.x bak, vilket ja kommer inskaffa. Ackar, så lätta som möjligt, men fortfarande klara uttagen. Nå 8000 mah ackar e uteslutet , då vikten e för hög för min smak :) runt 5k, me hyffsat uttag e min melodi.

Bilen e iallafall på Arlanda, så hoppas kunna starta i veckan. Dessutom, kommer den att bli helt anorlunda i mitten på Juni .

Tack än en gång, så snälla

Tp
Tror knappt det finns några accar kring 5ah som klarar de uttagen din bil kan dra. Problemet är inte kontinuerligt utan burst. Som du säkert vet från 1/8 är accarna överspecade vad gäller urladdning. Skillnaden mellan typ en 1/8 truggy och en 1/5 basher i vikt är dock större än skillnaden i batteristorlek med de batterier du föreslår.
Med detta menar jag att om du t.ex kör 8S 5000mah i 1/5 och 6S 4500mah i 1/8A med liknande C kommer 1/5an just under första sekunden belasta accen hårdare.
Problemet blir då att esc går i LVC p.ga momentant spänningsfall. Jag har haft det problemet när jag försökt åka med lite mindre accar(särskilt i min SBR) och det är även i praktiken defintivt mer en issue i 1/6 och 1/5än i mina 1/8 bilar även om jag inte har kört några 100+C accar.

Jag vet inte exakt var smärtgränsen går med den kombo du föreslagit men att t.ex gå upp från 5 till 7 ah ger 40% extra amp släpp till priset av max 200gram extra totalvikt. Lätt värt det.



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests